AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.535

Monroe Reflex=Skit?

Sida 2 av 2
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Magnus M, du hade rätt! Jag hade återigen bilen på lyft idag och kontrollerade mycket noga. Jag kollade inte pendelstagen förra gången helt enkelt. Nu kollade jag dem, den på pass-sidan var helt slut! Dämparna är OK. Ska köpa nya pendelstag imorrn. Tack för era svar alla!
TENNECO AUTOMOTIVE
Hej Per
Har idag läst om dina problem med stötdämpare från Monroe. Jag beklagar verkligen att du känner besvikelse över vår produkt Reflex. Orsaken till att det "klonkar" kan jag läsa att du fått olika tips på, du skriver även att stötdämparna är slut = läckage ?, på
både hö.&vä.sida? Du har även kontrollerat om stötdämparna är glappa i sidled med hjulet upphissat, i den positionen ( max utdrag ) kommer alla stötdämpare att kännas glappa av denna konstruktion ( 2-rörs). Jag skulle rekommendera dig att kontrollera om insatspatronen har blivit ordentligt fastskruvad vid monteringen, om så inte sker kommer tyvärr dom styrpunkter för patronen att slitas och patronen blir för "liten" ( patronen snurrar i fjäderbenet av den rotationskraft som fjädern skapar vid upp och nedfjädring, mellan 4000-7000 ggr/ km!). Om patronen sedan glappar så bryts tätning och styrning för kolvstången sönder i samband med sväng pga av förändring av cambervinklen som ger en väldigt hög sidobelastning för kolvstången = läckage av olja.
Du har 3 års reklamationsrätt på Reflex stötdämparen, men du måste tyvärr demontera patronerna för en bedömning.
Du är välkommen att kontakta mig eller någon av våra återförsäljare för att lösa problemet.
Mvh
Mikael Lyckberg
Produkt och Teknisk Chef Monroe Norden

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Stötdämparna är det inget fel på. Jag hade fel vid min bedömning. Jag hittade glappet/klonket och det orsakades av ett krängningshämmarstag=Pendelstag på BMW språk. Men, kan också tilläggas att jag upplever Monroe Reflex Dämparen lite hård? Är den konstruerad så? Jag kör ju med original fjädrar på bilen dvs ej sänkt utan std chassie och köpte då en uppsättning Monroe Reflex för std fjädrar (41mm kolvstång.) Dock så bytte jag ej fjädrarna som verkade OK. Vilken Monroe dämpare är bäst för original fjädrar?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hepp! Då var min gissning inte alldeles fel alltså!
Har själv haft samma problem med "skrammelstagen" på nån gammal bil och det är mycket irriterande.
Mycket trevligt att Mikael Lyckberg svarade på tråden också.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
TENNECO AUTOMOTIVE
Hej Per
Alla våra stötdämpare tillverkas för "original hårdheten" på fjädrarna och så även våra kollegor som t.ex Boge, Sachs, KYB och Gabriel. Vi har en produkt som vi kallar "Original" och den motsvarar tekniken och prestandan som O.E ( BMW).
Reflex stötdämparen är inte så mycket hårdare utan har en annan typ av ventilteknik som reagerar snabbare än våran standard produkt, detta gör att du kan uppleva dämpningen som hårdare, eller mer exakt. Känslan blir ju olika t.ex om du byter stötdämpare på en bil som gått 15000-20000 mil kommer alla stötdämpare att kännas "hårda", då dessa som varit monterade är utslitna. Men som svar på din fråga tycker jag att du har valt en mycket bra dämpare, bästa resultatet får du om du även byter bak.

Mvh
Mikael Lyckberg

per_j82: Det kanske kan vara på sin plats att be om ursäkt också för att du rackar ner på MONROE:)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har använt Monroe stötisar under många år på olika bilar, bland annat Sensetrac som var en mycket trevlig dämpare på en standardbil. Jag monterade Monroe "original" på vår MB förra året helt ok. Monroe är ett gammalt välkänt stötisfabrikat som funnits under hela min bilskruvarbana snart 35 år och alltid var hög kvalitet på deras produkter, dessutom har garantin var lång vilket borgar för bra kvalitet.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har Monroe Sensetrac bakdämpare. Inga problem med det :)
Dessa satt monterade då jag köpte bilen för ett år sedan.
Paap Reeder
Hej Mikael Lyckberg!
Bra tycker jag att en tillverkarrepresentant "går in" och sakligt försvarar sin produkt.
Vi borde ha mera av sånt!
Ger ett bra intryck av att man kan stå för sin produkt.

Skall minnas detta till nästa gång mina Bilstein skall bytas.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.