|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Nu har jag kört i ett år sen jag bytte jag stötdämparna fram. Jag bytte även genomslagsgummit/dammskydden. Jag köpte Monroe Reflex från Mekonomen för ca 900:-/st. Dock så bytte jag inte fjädrarna. Bilen är Ej sänkt, utan har std chassie. Nu är det så att dämparna redan är slut! De klonkar i framvagnen pga dessa. Så nu ska jag byta igen, och det blir INTE Monroe! Den här gången blir det nya fjädrar runt om Original BMW (std chassie) och Bilstein stötdämpare avsedda för std fjädrar. Det borde bli bra? Vågar inte köpa KILEN fjädrar från Mekonomen, dessa är väl av samma skitkvalitet som Monroe. | |
|
Säker på att det inte är någon bussning som gör att det klonkar? Låter märkligt att dämparna skulle ta slut så snabbt, dessutom bör du väl ha garanti på dem? I dina kläder hade jag satsat på ett Sachs performance set, som jag tycker är prisvärt och bra! Finns bland annat hos AutoExperten, och om jag inte är felinformerad så lämnas två års garanti. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
KILÉN hör väl numer till Lesjöfors fjäder, och Lesjöforsfjädrarna håller så vitt jag vet mycket hög kvalité. På ett år ska inte dämparna bli dåliga. Hur länge sedan var det Mekonomen införde två års garanti på sortimentet? Skulle försöka reklamera dämparna om dom är felaktiga på nåt vis. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Skumt! Gungar bilen redan?? Klonket kan som sagt vara en hel "uppsjö" med andra saker.Har du kontrollerat att det verkligen är dämparna? Otroligt dåligt om nu dämparna(som är en välkänt märke dessutom) redan är slut.. KILEN fjädrarna är vad jag vet inga "skitfjädrar"...Många som använder dessa i sina bilar utan problem(Bl.a jag i 735:an bak:)). Mvh Janne. |
|
| Det är stötdämparna som är glapp på något sett. Jag har haft bilen på lyft och känt på vartenda stag och bussning, inget glapp någonstans. Men tar man tag i hjulet och rycker i sidledd så uppkommer klonkandet. Stötdämparlagringen är också kontrollerad. Dock så gungar inte bilen som om dämparna är slut, men tydligen så är de glappa. Allting sitter som det ska. OK, Kilen fjädrarna kanske är OK, såg att de är lika dyra som BMW Original. | |
|
Hmmm...Rycker i sidled?Hur då? Tar du tag i hjulet>>>ca "halvtolv"....Eller "kvart i tre" om du förstår hur jag menar? "Halvtolv" greppet brukar hitta glapp i undre/övre bärarmens leder o dyl...Dämparna ska hur som helst inte låta om du gör dessa manövrar?Tycker jag... "kvart i tre" ska väl också ev lokalisera div styrledsglapp inte dämparglapp... Låter bara lite skumt om det frambringar dämparglapp. Nåja,hoppas du är säker på att det är dämparglapp. Mvh Janne. |
|
| Har provat både "halv tolv" och "kvart i tre" greppet. Det glappar bara i "kvart i tre" greppet. Jag vet också att styrväxeln ska justeras/spännas åt litegrann, för det är lite för mycket spel där. Men, jag har känt på den och det orsakar inget klonkande. Klonkandet uppstår bara då man kör i "hål i vägen" eller ojämnheter. Men det är så konstigt eftersom vartenda stag och bussning är OK... Kan fjädern låta, trots att det inte finns något brott på den? | |
|
En dålig styrled kan klonka när man kör ner i hål. Det som kan vara lite lurigt med olika bussningar, inklusive styrlederna, är att glappet kan försvinna när hjulen fjädrar ut t ex när man hissar upp bilen och skall kolla glappet... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har lusläst runt på nätet. Man kanske skulle sänka bilen ändå. Enligt många så är H&R sänkningsfjädrar bäst till E34. Men frågan är om dessa är progressiva? Det optimala sägs vara H&R sänkningsfjädrar tillsammans med Bilstein Sprint dämpare. Men det kostar komplett ca 10000:- om man ska byta alla 4 :-( Någon som har H&R fjädrar och Bilstein Sprint på sin E34 får gärna dela med sig av erfarenheter, synpunkter. Jag vill ha en bil som har väldigt bra komfort (fjädringskomfort) på dåliga vägar och framförallt att det inte kränger så fruktansvärt som STD chassiet gör... Men STD chassiet har utmärkt fjädringskomfort. | |
|
Kalle du är för go! Sachs heheheheh,,,, Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk För oss Bmwtokar! |
|
|
pcdoktor vad är det fel på sachs?? MvH Bmw 4-ever |
|
| Jag kör med H&R sänkfjädrar, men dock ej Bilstein dämpare. Kör med KYB dämpare och tycker att det är kanon, komforten har inte blivit så mycket lidande efter byte från BMW Orginal. | |
|
per_j82: Köpte enbart 40mm AP?-sänkfjädrar fram från Tyskland för ~1200:-, det blev lite för mycket kilform, önskar att jag köpt M-sänkfjädrar (15mm) fram istället, kommer att byta till dem när dämparna kroknar nästa gång. Tycker att std fjädrarna fram är alldeles för mjuka, däremot har jag inte rört bakvagnen. Är väldigt nöjd med bilens egenskaper numera, bilen är möjligtvis lite mer stötig fram, men komforten är lika bra! Mvh |
|
|
Hur kan komforten vara lika bra om den är mer stötig fram..... stötig är väl motsatsen till komfort ? FordLTD Min BMW Länk |
|
|
Bör man inte ta reda på vad det är innan man spyr galla..... FAF |
|
|
peter78w: det är säkert inget fel på sachs, ett litet "internskämt" som kalle säkert förstår... Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk För oss Bmwtokar! |
|
|
Om det klonkar vid körning i gupp skulle jag kolla lederna i krängningshämmarstagen (även kallade skrammelstag). De ger exakt de symptom du beskriver. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| OK. Tack för era svar. Det är alltid bra med olika erfarenheter av olika sänkningar. Har även sökt en massa inlägg och det finns mycket skrivet. Jag tycker egentligen att H&R satsen sänker lite för mycket, dvs 35mm fram och 10mm bak. M-sportpaketet sänker enligt uppgift från BMW ca 25mm fram och 10mm bak. Det verkar vara en bättre sänkning? Men frågan är om Bilstein Sprint dämparna passar till denna sänkning? Är inte dem optimerade för H&R sänkningen? | |
|
Jag menade att komforten blev inte nämnvärt lidande av styvare fjädrar fram, stötigheten upplevs framförallt i låga farter. Mvh |
|
|
rob_t_j72: en kompis här uppe som har sin 535 endast sänkt framtill, gissar på 30mm, och den slår riktigt hårt i framvagnen i minsta lilla gupp/grop, men endast i låga farter, tror nästan att vinkeln för framdämparna blir fel, alltså de dämpar inte i guppen! för min 535 är sänkt runt om, och har sportdämpare och den är inte i närheten av lika stötig! ps. han har inga fel på sina dämpare! |
|
|
Hmm, kanske ska byta till M-fjädrar till sommarn... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.