AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.303

Årsmodell & servicebok ?

Sida 1 av 2
Jag upptäckte idag att min servicebok va tryckt 1999, och bilen är en 96:a, men det va stämlat i tyskland från 1996-1999 (imp.2000) det kan väl inte vara möjligt eller ?
Köpte bilen förra veckan av killen som tog in bilen år 2000.
Din bil är med största sannolikhet skruvad, och serviceboken förfalskad. :( Försök häva köpet!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Gemini__
Tråkigt att höra! Som sagt lyssna på Kalle, försök häva köpet!

Mvh:
Thomas
Oups....en klassiker....
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hur mkt har den gått enl. mätaren?
21.000 mil enl. mätaren
alain
hej

jag hoppas för dig att du inte har köpt bilen fran autodidakt Sveden i höllviken. gå in på övrigt BMW, sen, import och läs under rubrik: lurad vad göra! du får kanske lite upplusning om vad det gäller.
lycka till.

MVH //Alain//
*suck*
Jobbig läsning.
Är det stämplar från aukt. verkstäder?

Ny bild 18 Jan-
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med ovanstående talare om att det nästan garanterat är fråga om mätarfusk.
I bästa fall handlar det om en bortslarvad servicebok som man vill "återskapa", men det är mindre troligt.

Om du köpt den av en firma, är det nog lättare att häva köpet eller få en del pengar tillbaka.
Varan höll ju inte vad som utlovades...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
alain :Bilen är köpt av en privat person som imp bilen (2000)

soki :Det är stämplat från aukt.verkstäder i tyskland sedan -96 till -99
alain
HEJ ingen

jag tror att med chassi nr, du kan tag reda på om ägare i tyskland. det kan vara värt en försök och kan ser hur lång det går.
<<men det är ganska lång tillbaka.

Om jag var i din situation, jag skulle tag det lungt och gå förs till en BMW verkstad för att kolla mätare. om den stämer, jag skulle vara glad.

<<servicebok??, om bilen går bra och du är nöjd med den? då! den behöver inte följa bilen hela tiden.

MVH //Alain//
alain >>>
Jo bilen går bra, den växlar mjukt & fint.
Men jag ska kolla med någon verkstad om miltalet stämmer.
Mycket tacksam för alla goda råd & tips jag fått :-)
alain
HEJ

du är vällkommen. hör av dig efter resultat.
och lycka till med din ny bil!!

MVH //Alain//
låter onekligen som mätarfusk, men kan också vara så att orig. serviceboken försvunnit och man låtit stämpla upp en ny....en bekant till mig köpte en saab utan bok och lät verkstaden som serva bilen stämpla upp en ny då dom hade alla servicar loggade i datorn....

tror dock mer på fusk, tyvärr!

MVH
Johan K
En är bilen servad av samma handlare i Tyskland från 96 till 99 kan man vara lite lugnare, då handlar det nog om att boken slarvats bort och återstämplats. Är det olika verkstäder är det värre.
E38B12,

Det vet jag inte om jag kan hålla med om... Det borde väl vara enklare för en myglare att förfalska EN verkstads stämpel och sedan stämpla boken full med samma, än att han skulle göra en massa olika förfalskningar och stämpla dit?

Mvh,
Kalle
_____
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

kolla

Länk
Länk

för lite information.

Står det "Ersatz Serviceheft" eller något liknande på förstasidan? Så brukar auktoriserade firmor göra, samt skriva under och stämpla. Då är det enkelt att kolla i efterhand. Min 318iT -01 har ersatz-bok från Niederlassung Düsseldorf, och den är helt ärlig.

Annars är det nog så att bilen är fifflad, och problemet är att du troligen inte på ett enkelt sätt kan ta reda på hur mycket. Räkna med att den skruvades 10-15000 mil, mindre än så är det inte lönt att skruva en bil. Jag skulle omgående lämna tillbaks bilen, eftersom den är osäljbar i andrahand samtidigt som du får räkna med dyra reparationer. Om du nu inte fick den för ett vrakpris, då kan man inte räkna med att den är schysst.

Lycka till hur som helst!

Mvh Johan
Kalle,

Självklart har du rätt, och troligen är boken här förfalskad också, men vad jag menar är att det är en omöjighet (eller ett helvete!) att åka runt och återstämpla en bok hos en massa olika handlare.

Är den servad på samma ställe, är det mer sannolikt, men som du säger är det lättare att förfalska endast en stämpel.

MVH,
E38B12
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag tror inte att det är fusk. Jag tror helt enkelt att man slarvat bort den första boken och har stämplat upp det i det nya. Så dum är inte fifflaren som tar en nyare servicebok och stämplar i den utan vidare. Som sagt, jag tror på slarv.
Har kollat på stämplarna lite nu, och det är från samma ställe
( Autohaus-motorräder, Ing.Wolfgang Bohry , 16816 Neuruppin )
Det är olika signaturer som underskrift på stämplarna,
det är inte samma handstil på alla och det är olika 'färg' på pennorna.
li
1.959
liste
535i -89
Skulle kunna vara denna handlare: Länk

Kontakta dom och fråga om de har någon info om bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.