AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.360

När åker sommardäcken på?

Sida 3 av 4
Visa användare
52
Mauritz
Billös
Jag skiftade till sommardäck i går, det blev nästan ett litet anti-klimax. Visst, det blev tyst och fint men nu får jag nästan brottas med ratten eftersom vägarna i Södertälje är under all kritik, tjälskott, hål, och spår gör att det inte är någon fröjd att färdas genom stan, bilen vill ju gärna följa spåren men de är inte lika breda som däcken, därför drar det till höger o vänster.
Ändå har jag inte några breda däck (205 or), hur är det för er som har riktiga fläsksvålar?

/Mauritz
....återstår att se nästa vecka när 275-18, 245-18 åker på:)

//Lazze
Länk
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Bytte igår, och visst får man hålla lite i ratten med 235or, tror att det blir smalare fram snart.. det kanske hjälper lite.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
DE är bedrövligt hur dessa vägar är i för skick.

Sommardäcken sitter redan på sen i onsdags. =)

Ny bild 28 mars-
Länk
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Väntar nog till efter påsk...en förestående långtur till Norrbotten och tillbaka gör att det känns bättre att låta vinterdäcken sitta på...

/Ante
För att vara lite dryg ... sommardäcken åker aldrig av ;)
D-diddy
dom åkte på i helgen, taket plockades också av :D Äntligen så känns det som vår.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
När jag läser om att många av er har bytt så blir jag väldigt sugen...får nog bli denna veckan...!

/ Joakim

Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Håller med om spårigheten, har 235 fram 255 bak, lite vingligt blir det ibland.
Har till och med hänt att jag känt av markeringar på vägen som mittlinje osv när man byter fil.
Det tar ett litet tag att vänja sig.

Sedan måste jag komma ihåg att är det mycket grus på vägen så suger mina däck åt sig dem som metall till en magnet och ibland hamnar grus i/vid bromsarna så det skriker ordentligt.
Hände förra året då jag helt hade glömt av att det kan hända och då fick jag lite panik kan jag säga, när det låter som metall som ger vika... ;-)
Några fler med GSD-3 som har samma problem?

Hur har ni det med styrservo när det är så "tunga" däck fram?
Min käns ibland som ett gummiband vid ca 30 km/h då man bromsar ner kraftigt och ska svänga.

/Hammar
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Nu sitter mina på . UNDERBART!
Nångång under nästa vecka borde det nog bli, lite trist att åka omkring med 17" som inte har så bra fäste nu när solen lyser på.

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
M3:ans åkte aldrig av men 325:ans åker på i helgen som kommer!

Mvh Abbe

Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
När fälgarna har lackats och jag fått hem däcken... känns långt borta nu...

Diesel-räsern
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Sommardäcken är nu ditsatta på compacten och kommer imorgon att monteras även på 520:in.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Kör med 255:or fram på min bil, som inte är en BMW. Originaldimension. Gissa om den spårar på svenska vägar..? :-) Min f.d 523 rullade på 235:or utan minsta tendenser till spårkänslighet.
Sätter väl på sommardäcken vecka19 om det går som vanligt med vårens framfart.

-----
Mvh
Nisse
Länk

Visa användare
533
Jackass
523i -99
Satte på mina 17/235 runt om igår och DAMN va det spårar. Har aldrig kört med så stora däck. 16" som högst. Man får väl vänja sig.. =)
Nu har jag påbörjat ett mitt poleringsprojekt så sommarhjulen blir nog inte monterade än på ett tag. Skall slipa bort all klarlack och polera HELA fälgarna. Ett drygt arbete. Som tur är så har fälgarna en relativt tacksam form. Det kommer bli snyggt. Tog ut den fälg jag påbörjat polering av i vårsolen idag. Trots att jag bara grovslipat med 280 våtslip så blänkte det så jag knappt kunde titta på fälgen i solen. Verkar lovande!
Hurra idag åkte sommardäcken på andra bilen,fast man blir ju lite orolig när snön faller för fullt.Brrrrr

-----
Mvh
Nisse
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.