|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det finns ju värre saker som kan hända... Olyckor och trafikpsykologer är två exempel. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Är ju ej en teenager men vet preciss hur det är har blivit av tack vare bmw i 6 mån G-Nig |
|
|
Snutar ska straffa de som vilt kör inne på stan tycker faktis varje normal människa hoppas jag! Det jag tycker är trist att på E4an hålla 110 bara.....löjligt Har bilat 6 gånger med bmw bilar en gång med mersa 300 neråt genom tyskland till croatien och italien har tom blivit omkör av tyska snutar i 160 blås "nobody gave a fuck" svenska motorvägar är ju faktist mcket finare och fart gladare än authoban ändå förlorade jag KK för 143 på 110 utanför norrping! Östergötlands snutar suger balle! De lever på jäkla böter och njuter av att klippa körkort bara så ni ve .....från norrköping till motala sänk farten de är "everywhere" Jag svär G-Nig |
|
|
LepriconXL: Ja det har jag märkt... dom är fan överallt. Pendlar ganska ofta mellan jkpg-sthlm så visst har man lite erfarenheter av idioterna. Bara att vara beredd på bromsen så brukar det funka! Har blivit stoppad 2 ggr när jag hållit hastighet mellan 160-180 där. Men bara man bromsar snabbt som fan när man skymtar dem så klarar man sig. = Ojämt mätvärde! Första skottet dem fick in på mig var 185 km/h. andra skottet 143 och 3:e 110 km/h. Slutade med att jag klarade mig helt. PGA. ostabilt mätvärde :) Snuten var helt galen på mig. Han visste att jag kört jävligt snabbt. men kunde ej sätta dit mig. haha fan va jävla förbannad han var på mig! Men visst kan man missa dem lätt och sen torska! |
|
|
Swunge; Jag vet jäklar asså samma stället 2 gånger innan de tog kk för mig fick jag böter en gång på 1100:- jag lovar prick 140km/h andra gången 800:- för 129km/h De är alltid där liksom går ej att missa de tror att för de som bor i östergötland är det fan värt att prenummerera på sms radar varning. Deras "kopps" lever bara på detta komunen går + jämt desutom tar de bilar i beslag osv Norrping snutar suger balle asså G-Nig |
|
| var kan man beställa sån prenumeration med sms varnings grej, har hört talas om det nån gång innan =) fan en go uppfinning =) | |
|
Hög nivå på er tråd grabbar.... Nipply |
|
|
De flesta vet att körkortet dras direkt om man åker fast för mer än 30 km/h hastighetsöverträdelse. Något väldigt få känner till, är att om man blir fälld för 25-30 km/h över gällande fartgräns, får man oftast en s.k. varning från länsrätten ett tag efter ordningsboten vinnit laga kraft. Lika få vet, att två-tre 'lindriga' fortkörningar (1-24 km över) inom en tvåårsperiod också medför en varning. Något ännu färre vet, är att två varningar inom en tvåårsperiod i princip ALLTID innebär indraget körkort. Fråga inte hur_ jag_ vet... :-(( (Ovanstående gäller på 50-väg eller högre, på 30-väg är det 1-14 resp 15-20 km över som gäller). Att man har prövotid påverkar inte om kortet dras eller inte, däremot måste den som har prövotid köra upp på nytt för att få tillbaka körkortet. Slutsatser: - Åk aldrig dit för mer än 24 km/h överträdelse - Om du åkt dit för 25-30 över, ta det jäkligt lugnt de närmaste två åren, minsta grej kan kosta dig körkortet - Erkänn ALDRIG på plats! Man har laglig rätt att få sin sak rättsligt prövad! /// Gunnar E. |
|
|
Jag fick så kallad prick för då jag körde 140 utanför norrköping mot lindköping. efter att jag projsade böter så komm det bara en vanligt brev från vägvärket där stog det att min hastighet var nästan värd att de återkallar mitt körkort . de skrev oxå att "pricken" fanns typ 1 eller 2 år kvar och kunde kombineras med andra fortkörningar. Så det stämmer det du skrev... Prickar för man sedan tar de kortet även om man inte har överskridit 30km begränsning G-Nig |
|
|
Faktum är ju att "alla som vilt kör inne i sta´n ska bara straffas" Ett år sedan förare (snorunge) dödade 2 med passagerare och hans egen kusin (fanns i bilen) blev förlamad (lever med personlig assistans. Dessutom kunde han ha mördat flera människor. Han klipte med en audi s2:a ett jävla trä rakt av på mitten som att det var en tandpetare alltså. Kille som vilt körde överlevde. Detta hände 2 år sedan typ. Samma kile blev INTE åtalad för nått speciellt (själv tycker jag att vålande till en annans död minst alternativt mord för de bad han sakta ner) utan bara fick kk återkallad! Idag kör han igen äger bra bil och en båge....Tror ni han har lärt sig läxa??? OTROLIGT MEN SANT FAKTIST INTE KÖR SOM EN IDIOT FORTFARANDE! G-Nig |
|
|
BILEN ÄR JU ETT VAPEN I HÄNDERNA PÅ DE SOM TROR DE KAN KÖRA BIL OCH TROR ATT DE ÄR JU SCHUMACHER HIMSELF G-Nig |
|
Morten B |
Finnes bare én lösning: kjöp laserjammer: www.blinder.dk |
|
har fan 2 st laserjammer liggandes.. kanske dax att montera in dem.. 1 prick till = indraget kort =/ LepriconXL: håller fullständigt med. Men att pressa på motorvägen anser jag inte samma sak om |
|
|
Kan jag väl dra min syn på det hela med :) Är en kille, 22 nu, kört sen 18. Den farligaste odrogade föraren som finns statistiskt sätt. (tror iof. att det är de knasarna som inte har koll och ska styla som drar upp statestiken rejält) Har jobbat som chaufför och sett hur mycket idioter som hellst på vägarna. Och det är där skon klämmer.. Idioterna utan koll! Därför existerar hastighetsbegränsningarna, för att när idioterna klantar sig med att inte kolla i backspegeln innan filbyte (utan blinkers såklart) osv. så ska det inte hända så mycket. Jag däremot, är så enormt intresserad av bilkörning så jag lägger varje kurva på minnet, läser av trafiken och miljön pedantiskt noga, slänger ett öga i backspegeln var 10:e sekund osv. Detta resulterar i att jag märker porschen eller sporthojen i backspegeln och kan gå ut på vägrenen (med hela bilen då) så de kan slinka förbi utan att släppa gasen. Jag släpper på gasen/bromsar när jag ser att mötande omkörande kommer att få det tajt istället för att slå på helljusen. Tutar på andra när de inte flyttar sig om det kommer brandbilar med blåljus. osv.. Körstil då? Jodå, mjuk och fin på gasen, motorbromsar så mycket det går (insprutning=ingen bensinförbrukning), skär kurvor (idealspår) så mycket det går utan att andra bilister märker av det (för att spara tid, bensin, och för att det blir roligare), tänker "här kan det vara bra att inte köra så fort pga. barn, vilt, korsning, POLISER mm.". och nu kommer jag till det roligaste... jag kör för fort nästan hela tiden!? Dock mjukt och på valda platser, anpassar farten efter förhållandena så att säga. inte ovanligt att jag ligger under tillåten hastighet om förhållandena skulle vara sådana. Hur försvarar jag nu detta hedniska beteende jag som är så ordentlig för övrigt i trafiken? Jo, jag tänker typ i varje stund vad som skulle kunna hända och vad jag skulle kunna göra åt det just då... Exempel: "Kommer jag att klara den där kurvan i med min nuvarande hastighet om jag får möte med en långtradare som kör om en cyklist som irrat sig dit", Kan det tänkas hoppa fram någon därifrån?" och slutligen (minst viktig dock) "kan det gömma sig en polis där???" Blir slutsaten olustig kör jag för fort och saktar ner så jag håller avklarbar hastighet genom det partiet. Jag har vid minst 20 ggr bromsat ner från körkortsohälsosam hastighet till laglig då jag sett polisen stå med lasern (jag hade ju iof redan foten på bromsen eftersom jag misstänkte att det kunde stå en polis där) och sedan åkt förbi med ett brett leende. Jag kör alltså med målsättningen att ingen ska störa sig på mig i mitt framfarande. Hur kan jag då veta att jag klarar av en situation? Jo, jag har övat extrema förhållanden på säkra platser. Provat panikbromsa från 150 i kurva (no abs), lärt mig hur bilen beter sig i alla möjliga och omöjliga situationer (över/understyrning mm.). På vägen kommer jag förhoppningsvis inte i närheten av dessa situationer. Sen kan man ju skryta med att klarar att köra med ställ i 100 genom en kurva på asfalt (ja, det går i en 528 från 85), 360's på snö, handbromsparkeringar med decimeterprecition, listan kan göras hur lång som hellst. MEN! gör jag detta i trafiken? Nej! skulle aldrig göra det! Men klarar jag detta har jag troligtvis en bättre chans (likt tävlingsföraren) att klara av eventuella otrevliga situationer i trafiken. Så även mitt råd är: Ut och lek på säkra platser så blir man en bättre förare. Nu blir det intressant att se vilka reaktioner detta upprör :) |
|
|
ja det låter vettigt.. men inte bra att säga att man är duktig att köra, visserligen är du säkert det med det du säger. Jag kan säga att följer liknade schema som du vad som gäller med backspegel och speglar + blinkers osv. och att man går ut ifall det blir tajt för mötande bil som gör omkörning. höll på att fronta med en idiot som gjorde omkörning i somras. gubben svängde ut mitt framför mig, fick kasta om ratten för att slippa fronta med idioten. jag uppskattar att han hade en hastighet runt 90-110 km/h och jag låg i 90 km/h. blev ganska rädd då faktiskt, avståndet till att fronta var ca 30-50 cm ifrån =/ När det är 30 väg så håller jag även riktigt stor koll ifall det är barn och andra i närheten. är det mitt i natten kan man hålla 50 där med lätthet. |
|
|
Reodor: Helt rätt. Övning ger färdighet och repetition är kunskapens moder! Körde själv ca 3000 mil redan första året jag hade körkort och mängden timmar på vägen är det som gör att man har en större erfarenhet att ta av när en allvarlig situation uppstår. Man blir bättre på att ha koll på sina medtrafikanter och att läsa trafiken och ha beredskap för eventuella farliga situationer. Och det är bra att leka med bilen ibland på säkraplatser som du säger. Så att man lär känna sin bil och vet hur den kan tänkas reagera. Finns statistik på att kvinnor är inblandade i fler halkolyckor med bil. En av anledningarna lär vara att kvinnor inte vågar, som killar, att leka och känna på vad bilen hittar gör när det är halt och släpper. Så jag säger samma sak, lek och lär känna din bil. Men på säkra ställen. |
|
|
Alla ni ... Det är väl klart att även om man själv är varsam så är kanse någon annan mindre observant osv. Ju fortare det går desto värre skador blir det. Du är ju observant! Tror du den som möter dig är en som du kan lita på? Jag kör båge och i från detta har jag lärt mig en viktig sak i trafiken "lita inte på en jävel" på motorcikel får jag alldrig lita på att tex när jag kör om att den jag ska köra om ser mig + massor anat En sak måste vi ala faktist vara överens om och detta är RESPEKTERA TRAFIKREGLER, DINA PASSAGERARE OCH MEDTRAFFIKANTER OCH ÖVER ALLT ANNAT RESPEKTERA DIG SJÄLV! VAR MÅN OM DIN BEGRÄNSADE FÖRMÅGA ÄVEN OM DU ÄR 100% FRISK Till slut swunge visst är det som du säger men jag pressar faktist ej om omsändigheterna är sånna oavset om poliser finns där eller ej (har barn och då är man alltid x-tra försiktig som förare med eler utan de i bilen) Har tryckt som sagt 140 150 dock ej hållit gasen så hela tiden Missupfatta mig ej MVH Tack! G-Nig |
|
|
En sak jag glömde säga Lek absolut med din bil (oavsätt märket) stor parkerin utanför ikea eller nått en vinter helg kväll Det är roligt det är spännande du kommer att bli överaskad vad som kan hända i höga farter på hala ytor. Och som du sa "lek" men lek inte utanför "lekplatserna" G-Nig |
|
|
Har nu läst en del om allas upplevelser å tyckanden. Har bara en sak att tilläga. 30 och 50 väg ska man hålla hastigheten. Sen på 90 och 110 väg ska det vara upp till föraren hur fort han vill köra. Hatar alla vägarbeten som på natten skyltar 70 fastän det inte e nån som jobbar då. Pendlar en del sthlm-Lund å ligger jämt runt 160-220kmh. Men det e jag det. Får väl en massa s k i t nu men sägaer bara vad jag tycker. Varför åka sakta när man kan åka fort! |
|
|
BMW HENKE Du får gräva grop köra din bil in i den och sedan konservera den för bättre tider Jag tycker synd om det som har inträffat då mitt blev indraget hade jag kört i revolt de 6 månader (ej långa sträckor bara här i sta´n) blev ej stoppad (ren tur) Det var då nu skulle jag ej våga Man blir ju som du sa invalid faktist! dessutom missar du en super bra forum/sajt med massor av smakfulla killar :) Det ordnar sig! Du vet det gammla svenska språket TÄNK POSITIVT G-Nig |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.