|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag kopplar alla högtalare till steron så funkar det fel fritt, men så fort jag ska koppla till slutsteg o basar. så får jag jobbigt ljud i högtalarna tjut ljud. Vad är det som stör? Låg nivån? Jorden? har jag prova båda battire och chassi lik för jävligt ändå. Plusisen. är 2 meter lång varför uppstår detta, o vad kan man göra åt det. Av störnings filter hjälper ju inte heller har testa både på jorden och låg nivån. TIPS? | |
|
Har du lågnivå eller högtalar kablar bredvid strömkabeln? Isf flytta isär dem och dra lågnivå + högtalarkablar på ena sidan av bilen, strömkabeln på andra sidan av bilen. Mvh |
|
|
låg nivå går på höger sida... och plusen går på vänster sida och jorden udner sätet typ. högtalar kablar finns bara bak eftersom jag ska köra en bas,,, har inte dragit något annat efterosm jag ej får det funka. |
|
| Tror om du tar nån minut med sökfunktionen i bilstereo forumet kommer kunna ge dig tips om detta... är fler som stått med liknande problem. | |
| håller på för fult o letar i forumet men hittar inget bra matchande | |
| Vart är högtalarkablarna dragna? vet du det? | |
|
Ett tjutande ljud som följer varvtalet när bilen är igång betyder att generatorn stör, det enda som botar detta är att flytta jordpunkten för slutsteg och eventuellt använda samma jordpunkt för alla komponenter (dvs cd, slutsted ev. delningsfilter m.m.) // Gunnar ---- mina bilar -- Länk och annat :) |
|
|
Förmodar att störningen tystnar när du pluggar ur lågnivåkabeln men med allt annat igång? Montera då en jordavbrottsenhet på lågnivåkabeln så försvinner problemet. Idén med gemensam jordpunkt är bra men rätt svårt att göra i praktiken, det är t.ex mer än minuskabeln som tillför jord på huvudenheten. FP |
|
|
Prova hellre att flytta jordpunkten på olika ställen för slutsteget och skruva inte chassiet på steget direkt i jord (isolerande brickor eller så). // Gunnar ---- mina bilar -- Länk och annat :) |
|
|
Javisst får huvudenhet fler jordningar (antenn samt lågnivå) men den strömmen är försumbar om man har en riktig jordanslutning genom avsedd sladd, då antenn och lågnivå ger spänningsfall. // Gunnar ---- mina bilar -- Länk och annat :) |
|
|
jord punkten går till batiriet både cd spelarens o slutstegens, har även testa o haft dom på varierande ställen med dock samma... |
|
|
Det är tyvärr inte strömmen i A som ger störningen i ljudsystemen, mät i en medveten jordslinga, där går kanske ingen mätbar ström alls men störningen finns där iaf. FP |
|
|
Generatorvin uppstår ofta då gainen är för högt ställd. Det kan också vara fel på steget eller lågnivåkabeln. ( Det vanligaste är att man har för klen signal på huvudenheten och därför ökar man gainen till max. ( det blir gen vin 100% ) Lågnivån skall vara dragen så långt ifrån elstystemet det går. Kolla jorden till batteriet och joden till generatorn också. Vill du ha mer hjälp så hör av dig roger t |
|
|
har testa o haft andra steg också o dragit plusen utan för bilen o lågnivå kablar på andra sidan av bilen utan för då... har även skruva ner allt på stegen GAINEN men lik så får jag ett vinande ljud.. vet ej vad jag ska göra lyssna på freestyele:) |
|
|
det låter som att jordbryggorna i cdspelaren är sönder Har du testa med en annan av bra kvalitet? roger t |
|
|
Ohm mät lågnivån innan så det inte är kortis... kan ju sabba den nya också. roger t |
|
|
ar testa med två olika BRA kvalite cd spelare. o blir lika. Kortis i låg nivå? hum hur får man det? efter som det bara är en sidig ström. inga tillbaka signaler. men men inget förslag är dumt ska testa det också. |
|
|
Du har helt säkert en jordslinga mellan huvudenhet och slutsteg. Har du provat med jordavbrottsenhet på LF-kabeln ännu? Jag skulle inte lägga energi på kabelplacering osv förrän detta är testat. Normalinstallation av kablage osv bör räcka för störningsfri överföring, den faktiska nivån är inte heller avgörande, men däremot effektanpassning mellan enheterna. FP |
|
|
jordavbrottsenhet på LF-kabeln? Inte testa detta, hur går jag till väga? |
|
|
Mät helt enkelt resistansen mellan skärmen och plusstiftet när kabeln är urkopplad. ( Den kan vara klämd o dyl) därför undrar jag. En hög uteffekt på lågninvån är givretvis bättre än en låg. Du får mer dynamik och kan ställa ner gainen = du förstärker störningar mindre. Du får mindre grundbrus mm. Funkar inte detta med att byta måste du följa ett uteslutningschema.Alltså ta en sak i taget. roger t |
|
|
Mät även hela kabeln. Alltså skärm / skärm i båda ändarna. Avbrott är tänkbart. roger t |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.