AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.730

Byta m3 e36 mot m5 e34?

Sida 2 av 3
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
mosse: Vet du inte att den allmänt rådande uppfattningen på detta forum är att desto vanligare bil, desto sämre bil :)

Själv trodde jag att om en bil producerades i många exemplar så är det en bra bil som många vill ha, men jag har nog missförstått det hela... :) :) :)

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jens...jo jag har märkt det!
Varje gång jag går utanför dörren så snubblar jag faktiskt på en M3:a! häromdagen stod det 8 st på min gata! helt otroligt vad vanliga dom är!!

;))
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
haha...håller med...dom finns överallt..:)

Ärligt talat..det finns kanske 5 st i mina 3 närmaste städer...

OJ, vad många..

///M3
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Ähh...folk är bara avis för att dom inte har en... ;)

Oj...där körde det förbi 4 st utanför fönstret! det tar aldrig sluuuut!!!!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
HAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHA.....

Den var bra.

Jag ska åka hem och hämta min nu...men jag måste kolla noga...är så fullt överallt så jag kan ju ta fel...

///M3
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Vil helst slippe å ha en... :) he,he... M3 er en fantastisk bil, men den er jo ikke brukbar til annet enn "showoff" !?
Skal du ha med mer enn to kasser med öl, så MÅ du ha en M5 :)
Skal man på tur med en sånn, så gjelder skibox eller tilhenger, og hvem f... vil ha hengerfeste/drag på en M-bil?
Dessuten så går jo E36'n for dårlig... Over 6sek på 0-100 orginalt, men en 2 tonns familywagon (min touring..) gjør det på under 6 sek...
Valget er jo enkelt.. Se M-history fra Top Gear, så er valget tatt...

Mvh
Håvard Norheim

"Den som har flest prylar når han dör vinner..."
Gemini__
Att en M3 E36 inte skulle ha bra prestanda, är jag inte beredd att hålla med om. Har du överhuvudtaget provkört en M3:a? Tydligen inte. Näe, det är snarare din kärra som är superslö, iaf om man kikar på det test jag länkar till. =)

286hk varianten dessutom.

Länk

Mvh:
Thomas
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Joda, bmw skjønte jo selv at de ikke kunne la en familywagon kjøre fra en loppe, men den "riktige" M3'n hadde jo ikke mer enn 200hk..
Selvfølgelig masse improvements siden den gang.. Men du må jo holde med om at en M5 er langt mer bruksvennlig bil eller?

Mvh
Håvard Norheim

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hårvard Hårfager....nu tycker jag att du inte gör annat än att provocerar!
Jag skulle ta en M3 före en gammal M5 "any day"
Är dom bara för "show off" hmmm....då har du nog missat poängen med en ///M bil...

Lägg ner nu!
Vi är nöjda med våra så är du nöjd med din skåpbil...

Ska vi säga så?

Ohh...måste ut & flytta på bilen, det är en kolonn med M3:or som ska komma förbi!
Gemini__
"Riktiga" M3:n, du menar M3 E30:n. Är ej relevant hur mycket kusar den har, det är E36 M3 vi pratar om.

Ja, det är en kanonbil. Kan ta med ett gäng kompisar, lasta den full med ölbackar och åka iväg på en 40-50mils tripp utan att blinka. Finns inte många bilar som slår en M5 E34 på det viset. Och sen att den har hög kvalitetskänsla och bra materialval överlag gör inte saken sämre. Där har faktiskt inte en M3 E36 en chans, den känns inte lika gedigen.

Provkörde förresten nya Volvo S40 häromveckan. Behaglig bil att köra men mot en gammal E34 har den inte en chans i körkänsla och kvalitetskänsla. Det är dagens sanning. Nog för att den är bra mycket säkrare och modernare konstruktion, men iaf.

Mvh:
Thomas
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Ah f..... Stemmer! Min feil! Det er bare jeg som leser litt fort og ikke følger med på top gear filmen.. Joda... E36'n går nok bedre ja.

Mvh
Håvard Norheim

107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Provoserer og provoserer... Les det som humor! Folk må jo velge hva de vil selv, men han spurte jo, og da blir det sånne argumenter man får frem :) Greien var vel at snubben ville ha argumenter for og imot en M5, og et godt argument er vel hva bilen kan brukes til? Er man singel eller bare uten barn, så ja, da kan man ha en M3. Har man barn/hund osv får jo ikke de plass i en M3. Klart at alt går, men da velger man jo en større bil med flere bruksområder enn akkurat for å kjøre ned på nærmeste statoil. 3-serien blir jo mer en handlekurv enn en praktisk bil..

Uansett blir vel en slik diskusjon på et like intelligent nivå som problemstillingen i tidligere jugoslavia.. "Er du ikke enig med meg, så sprenger jeg kåken din"

Man må velge bil med hjerte, ikke ut ifra hva andre mener og tror. Det finnes alt for få typer bil i verden til at det skal finnes en til hver mening.

Mvh
Håvard Norheim

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hårvard, jag läser det som humor, hoppas du läser mina inlägg med humor också!
M5 Touring är en GRYM bil, skulle gärna ha en någon dag! :=)

Men visa våra kära E36 lite respekt! ;)))
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
By the way! detta var bland roligaste jag läst på forumet! *haha*

"Er du ikke enig med meg, så sprenger jeg kåken din"

Toppklass! :))
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Skulle gjerne hatt en M3 forresten.. Kjerringa klager over at barnevogna er for liten.. Neida..
M3 er en jæv... fin bil, synd at den har fått rykte som speedwagon, og da snakker vi liksom ikke om at den er rask...

Var forresten innom og kikket på "den lätte" (M3 CSL'n som står til tuning hos ESS) her om dagen. Prøvekjøring nå i går om jeg ikke tar feil. DET er en M3 jeg kunne hatt!!!

Mvh
Håvard Norheim

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Skilj på sak och person nu hörni, det håller på att spåra ur.

M3 E36 är inte alls någon dussinbil, men jämför man BMW M-bilar framstår den som klart vanligast på gatorna (kanske blir den omkörd av E46 M3 såsmåningom när även den modellen importerats sönder).

Hur mycket som sålts säger varken att den är sämre eller bättre, problemet med större serier är att när bilarna blir riktigt begagnade och småslitna så finns det inte köpare till alla dessa prestandavagnar, då sjunker priserna på bilarna och med lägre priser kommer skummare typer osv osv.. Det som kan rädda en sån bil är om entusiastkretsar utvidgas, dvs folk som tar hand om en äldre bil på rätt sätt oavsett vad det kostar, dock hämmas entusiastutvecklingen om det finns för mycket bilar på marknaden, som entusiast söker man något som är ovanligt.

Som jämförelse kan jag berätta att det tillverkats över 70000 st M3 E36 och drygt 11000 st M5 E34.
Jag finner också M5:an mer unik pga att den i likhet med M5 E28 färdigställts för hand och inte rullat på något löpande band, den är tillverkad i förhållandevis liten serie, samt att den har anor från motorsporten (S38 motor mm).
Det är vad JAG tycker, jag tvingar inte någon att välja M5 före M3, utan försöker bara argumentera på ett lugnt och sakligt sätt till varför jag tycker som jag gör. Jag tycker argumenten är bra ur entusiastögon men det beror på vem ska köpa, till vissa passar en M3 betydligt bättre. Väghållningsmässigt står sig ju M5:an rätt slätt tex... M3 är också mer lätthanterlig och billigare i drift.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
Gu
5
Gurra_Hjo
M3 Coupé -93
Daytonaviolett
Oj! Jäklar vad svar det blev.
Efter att läst alla inlägg så har jag kommit fram till att jag e för ung och har för lite hundar / barnvagnar för att byta bil ;)
Så får nog hålla mig kvar vid dussinbilen ett tag till!

Tack för svaren

Gustav
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Bra val!

=)

Mvh Jojje
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
På tal om dussinbil....det jag ser i varje gathörn här i Stockholm är faktiskt M3 E46:or! dom är VANLIGA!

Ser bra mycket fler sånna än E36 M3!

Så är det med det!
/K
mosse; Instämmer faktiskt på den punkten! Ibland önskar jag att det fanns fler M3 E36:or så man kunde hälsa på varandra på gatan och snacka lite bil vid bensinmacken.

Man kanske kan ta en M3 E36 - träff i Stockholm till våren för att se hur många vi verkligen är?

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.