|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fel på en 96 inte heller :)) är inte sämre än de andra. inte mycket som åtgärdats och som är bättre på de nyare av det pettitesser som nämns här, tycker de är representerade lika mycket i nyare årsmodeller. Däremot så har väl en del elektronik uppgraderats och förnyats. Det enda som kan vara nått är väl i så fall hjullagren, sedan tycker jag att felbilden är den samma över de flesta årsmodeller .Förutom års -99 Är nog uppe i mellan 10-15 -99or som ABS/ASC modulen går åt pipan på. gäller även i UK och USA. lite lustigt. Däremot tycker jag nog att 98 årsmodell är den som känns som stabilast av alla de som är gjorda före 9/98.Men det kanske är en inbillning. ///MVH Hasso Länk |
| Är det nåt som är plastigt så är det inredningen på nya 5-serien och z4. Sen E32/38 och E34 har det bara gått utför.... | |
| Håller med om att det har blivit mer plastkänsla i den nya femman. Men det har ju oxå konstaterats utav olika källor från diverse länder. | |
Måsen |
Kan inte hålla med Skygazer och transatlantic ang stolarna, tycker personligen att det inte går att sitta mycket bättre. Dom hamnar definitivt högt upp på listan, om man ska räkna upp vad som är bra på BMW. Jämföra med Volvo som man måste vara puckelrygg för att passa i eller Merceders som har byggt in fjädringen i stolarna i ställer för i bilen, man svävar ju som på ett dasslock, aningen överdrivet kanske...men det är min åsikt. |
| Jag Tyckte BMW säten var bra tills jag satte mig i en SAAB 9-5. Det var skillnad det. Man sitter för lågt i BMW och dynorna är för korta. Men visst är allt relativt till hur lång man är. | |
Måsen |
Nja tveksamt, det var ett tag sen jag åkte 95 men hade det varit bra stolar borde jag tänkt på det då, men jag kan ha fel. Ang BMW:s stolar, det verkar lite konstigt om man sitter både för lågt och har för kort dyna. Jag menar, är man lång så är inte höjden något problem och är man kort borde inte dynan var något problem. Det kanske är för att jag har sportstolar som jag inte upplever att dom är korta i dynan. Nåja, det var en parantes i sammanhanget, vi tycker olika i den här frågan helt enkelt. |
| Hasso: Du kan bocka av min brors E39 i statistiken över antalet -99:or som drabbats av fel på ABS-bromsarna. I hans fall är det givarna vid hjulen som bytts. Två gånger dessutom. | |
|
Fortsätter på denna tråd: Jag är spekulan på en (svensksåld) 528i -96 som är helt omlackad av BMW (-01) pga av galvaniska lacksläpp. Har läst om dem (lacksläppen) här på forumet men har inte fått ett entydigt svar. Hur stor sannolikhet är det att man får nya lacksläpp på den bilen? Bilen i sig är ju kanonfin eftersom den är i stort sätt nylackad men är det bara just för stunden tro... Hur fungerar dessa galvaniska strömmar? De måste ju uppkomma även efter en omlackering och då är det ju samma visa igen om något/några år. Och man blir ju lite rädd när BMW väljer att lacka om HELA bilen... Men det kanske ägaren la till själv för att få, det vet jag faktiskt inte. apocalypsorödmetallic... |
|
|
Köp en import. Jag har en import och den är aldrig omlackat, huv vet jag inte men resten av bilen är ej omlackat och den har rullat 20 och den ser fin ut också. |
|
|
LO528: Är importbilarna bättre i detta avseende? Vad är det som gör de det? Är det avsaknaden av vägsalt i Tyskland? apocalypsorödmetallic... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
bjoerck.Varför byter man samma givare två ggr?? och vilken tidsintervall i mellan, böts bägge samtidigt bägge gångerna?? ///MVH Hasso Länk |
| Vet ej hur många givare som byttes vid varje tillfälle men bilen har varit på verkstad två gånger under det året han har ägt bilen för byte av givare. BMW har reducerat priset båda gångerna. | |
Bjorck. Det är vid tillfällen som man får indikering på två givarfel samtidigt på samma axel, vilket är en högoddsare, de är då som det lutar och ofta är styrboxen som är felaktig, men de flesta mekar gör som datorn säger och byter bägge givarna (inga klockor ringer du vet) och tror att det ska hjälpa :)) Samma fel igen direkt, då hamnar dom tillslut i boxen. ///MVH Hasso Länk |
Nilssen |
Hej boys! // LO528 // Kan inte hålla med om det där du skrev om att materialet är bättre i Audi! Min vän har en svensksåld A6-98,asså,den nyare karossen och den har rullat cirka 10.000 mil i dagsläget.Han är förste ägaren och jag är andre ägaren till min 528i som nu har rullat 13.750 mil.Kan ju säga att hans Audi knakar mycket mer från inredningen än min E39.Han har ingen läderklädsel i sin som jag har i min dvs,jag t om inkluderar knirret från lädret som irritationsmoment också i denna diskussionen.Min vän är också lite chockad över att hans bil knakar mer inne i kupén - med tanke på att min har rullat mycket mer och så har den körts hårdare.Skall också tilläggas att min rullar på 18"-235/40 däck runt om och han har originalare på sin! Så,det där om att materialvalet är sämre än Audis kan jag inte hålla med om.Min är dessutom en 96:a! Så,summa-kardemumma,Audis materialval har blivit bättre med åren och har i vissa tester t om fått lite högre betyg än Bmw/Mercedes,men,detta har hänt på dom sista 2-3 åren,från cirka 01 har väl Audi lagt ner mer jobb på interiören. Men visst,visst har jag haft problem med min E39:a fastän jag gjorde ett M-test på den,kan ju hänvisa till getrag som är en vän till mig.Men,kan iofs skylla mer än hälften på att man har blivit blåst av sk "Bmw-meckar" som har egna garage efter arbetstid! Men nu har den rullat som den skall.Kört mer än 2700 mil nu sedan toppen planats och slipats utan problem.Soppaförbrukningen ligger på stabila 0,95l/m (även kallstarter inkluderade och stadstrafik).Helt ok! |
Nilssen |
Ps: Vill Ni ha reda på vem BMW-mekanikern är så kan Ni bara fråga mig.Är inte rädd för idioten på något sätt utan tvärt om! Hans + 20 år som mekaniker på BMW-Värnhem-Malmö ger jag inte mycket för! Jävla blåsk*k det är vad han är! |
|
Farbror Nilssen: ta och kyl ner lite gran. Jag har haft 3 bmw bilar och 5 st audi. Alla olika modeller från 88-96. Jag vet vad du får dina idéer ifrån men Audi är faktiskt känd för att vara tyst, bekväm och skrammelfri. Bmw låter alltid , jag menar alltid mer än vad de går. Jag hade en E36 -93 och en Audi 90 20V -89 och audin hade gått det dubbla BMW lät mer gick sämmre, inredning och hårda plast detaljer lät mer var var tråkigare. Audi 80 som kom 88 har bättre plast och mjukare plast än i en BMW från 96. Jag vill bara säga du är ute och cycklar, tur att du inte befinner dig på nordicaudi.com annars hade du råkat riktigt illa ut. |
|
|
LO528: Varför så obstinat? Vi har alla olika erfarenheter, och den ena erfarenheten utesluter inte den andra. Min, och tydligen även Nilssens, uppfattning är att Audi har en bedräglig kvalitetskänsla. Självklart kan man invända mot E36:ans minst sagt plastiga inredning, om man jämför med t ex Audi 80/90. Men man måste komma ihåg att när Audi presenterade 80/90 så var det den, åtminstone intuitivt, den då mest väl ihopskruvade bilen i vettig prisklass (frånräknat MB, RR m fl). Sen att den bilen inte riktigt levde upp till sin "kvalitetskänsla" är bara att beklaga... Vad BMW E36 anbelangar så tycker jag att den är ett lite sorglustigt kapitel i BMW:s historia. Den hade alla förutsättningar att kunna kännas välbyggd, men föll på sin tråkiga inredning m m. Jag kan tycka att dess företrädare E30 kändes mera rejäl, på ett lite omodernt men i alla fall ärligt vis. Nä, E36 är inte representativ för BMW:s höga standard. Sen har den ju sedan några år mest attraherat "yngre raggartyper med 200 kg högtalare i bagaget", vilket också ligger den till last ;) Vidare kan jag bara hålla med om att det är korrekt att "hänga ut" oseriösa näringsidkare så ofta man bara kan. När man bedriver en rörelse är det något man måste ta med i beräkningen - missnöjda kunder. Och kan dessa kunder sedan komma med saklig och väl underbyggd negativ kritik, då kanske man ska fundera över att byta yrke eller åtminstone skärpa till sig. Och, ja! Audi är en fin bil OCKSÅ, men inte tillräckligt för att jag skulle vilja ha en. Att skriva ner andras ÅSIKTER och mer eller mindre hota med "att råka riktigt illa ut", tycker jag att man ska akta sig för. Risken att framstå som högst oseriös och rent otrevlig är allt för hög... |
|
Nilssen |
// LO 528 // Som sagt,finns inte mycket som skrämmer mig,definitivt inte någon "träskoförsedd Nisse" på ett Audiforum,men,det var inte det saken gällde! Så du äger en E39:a???Hahahaha...jag tror inte ens att du har suttit i en E39:a. Var ser du den "plastiga plasten" ???Den enda plasten som jag kanske kan hålla med om är runt stolen kanske,men,tycker att den har hållit bra för mina "Daytona-Days of thunder-inhoppningar" trots mina + 100kg!!!Har inte spruckit so far!Det är väl ett litet plus i kanten för den plasten i alla fall?Tvärtom så har alla som har suttit i min E39:a berömt instrumentpanelen som vetter mot själva vindrutan/dörrsidorna-"det ser ut som läder" - brukar jag få höra i alla fall!Även dörrsidor/stolar håller högsta klass.Ta en titt på A6:an...hahahah...tillåt mig till att skratta.Det knakar överallt i min väns A6:a i alla fall,så det så!Plasten runt elhissarna har redan gett vika på Audin som är nyare och har gått mindre! Mer vindbrus...etc...etc...etc... Jag vill inte trasha Audi men du tvingar mig till det.Tycker att det är en hyfsat bra bil med bra motorer annars,men,när du klankar på Bmw:s inredning och säger att Audi håller högre klass säger jag bara att du inte kan skriva så - för att jag tror att du inte ens har suttit i en E39:a!!!Som sagt,Audis inredning har höjts till Bmw/Mercedes nivå,men,det återstår att se om ett par år var det knakar mest.Låt mig inte ens gå in på min väns E38-740i-95:a som vi jämförde med en 98:a A8:a 4.2!Skrämmande hur mycket mer det knakade i A8:an som testades på Audi i Malmö(svensksåld).Kan ju tillägga att den hade rullat 8750mil-Bmw:n/15870mil importmil!!!Natt och dag!Jag påpekade det till försäljaren som blev rasande!Hahaha,ojojojoj,sluta skämta med mig!Vibrationer vid kardantunneln vid 130km/h,knak från träinredningen,vindbrus som i en 240GL från 87!Nä du,du kommer ingen vart med mig i alla fall i den här diskussionen! Visst,det finns Måndagsexemplar överallt men om vi nu skulle snacka om kvallen på inredningen så skulle vi det då! Å du...farbror LO528,jag har åxå haft en del Beemers och Audis...och säger som så här: -Jag har hittat ett bilmärke som passar mig alldeles utmärkt och det är inte Audi,men,det är jag det! |
|
Man kan inte jämföra Audi med BMW. liknande jämförelse Lada Volvo. |
|
|
åja, det var väl att ta i Audi och BMW har många likheter. Båda två strävar efter att vara på topp i kvalitet och prestanda. Jag Föll för BMW eftersom jag alltid tyckt de var fina, men långt ifrån perfekta. Jag har haft många problem med min bil och hoppas att det dröjer innan jag skall till verkstaden ingen. Om man skall se på den statistik som har gjorts i USA så leder AUDI väldigt överlägset i Driftsäkerhet. Audi har inte alls haft de problemen som BMW haft. Jag pratar nu om -98 och frammåt. Jag har många gånger funderat på att sälja min BMW för jag har tröttnat på att alltid vara på verkstaden och att oroa mig för att något nytt skall gå sönder. Och detta är inte bara min årsmodell utan även fram till -01. Statistiken gäller. Jag tror inte så mycket på vårt lilla land med de bilar vi har som kan utgöra en bra statistik, utan vänder mig till USA. Stor marknad. Något som jag tycker e skandal på BMW är rosten. på en bil närmare 500' så skall den inte rosta. En Mazda 626 -98 som inte blir tvättad mer än 1 gång/ år har ju bättre skydd. Har bevis på det. Tjänstebil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.