AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.308

BMW 528I -96 = SKITBIL?

Sida 1 av 3
tr
22
transatlantic
528i Sedan ´96
Funderar på att köpa en BMW 528I Sedan E39 1996 som är svensksåld och fullutrustad. 7.300 mil. Silvermetallic. Kör mycket på landsväg/europaväg.

Vad ska jag tänka på INNAN jag slår till?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Definitivt ingen skitbil:-) Kolla framvagn(stag och leder), bakhjulslager, topplockspackning och ev airbagsensorer(kablage vid stolen), klimaautomatik, antispinnsensorer i bakvagnen. Har för mig att Teknikens värld tror jag gjorde ett test av beg 5-serie för 3-6 nummer sen, kolla med deras redaktion. Lycka till/ Asken
540 iAT-98
tr
22
transatlantic
528i Sedan ´96
Tack Asken för upplysningarna! Skall kolla dessa punkter, så får vi se om det blir nåt´...
JAG VET INTE VAD FÖR BIL DU HAR HAFT FÖRUT MEN JAG HAR KÖRT MED MB E-KLASS FÖRUT(8ÅR,3 OLIKA)OCH NU HAR JAG KÖPT EN528 -E39.JAG TYCKER ATTDET ÄR DEN BÄSTA
BILEN JAG KÖRT. KOLLA DE PUNKTERNA SOM STÅR OVAN.
LYCKA TILL.
Ol
12
Olaman
528iA Steptronic -97
Har pinsamt dålig koll på de svaga punkterna. Köpte en 528iA -97 fullutrustad i mars och jag är HELNÖJD! Kunde varit lite mer drag i motorn kanske, men automaten förstör nog en del. (Är van vid turbobilar tidigare). I övrigt så går den hur skönt som helst.
Slå till, det är en kalasbil!
Mvh
Ola
Transatlantic: Är du nöjd med bilen?

Udo Dirkelsniff
Det är en bra bil, javisst, men tyvärr kan listan göras ganska så lång om vad det är för fel som E39 har varit med om, men om du köper en E39 -96 års model kan du nog vara lugn att alla felen har inträffat och att det är åtgärdat. När jag köpte min så gick jag igenom många fel och det var många fel innan jag köpte den som jag fick åtgärdat innan jag slog till. Men om du är sold för BMW så är det en trevlig bil. Hade nog röstat på en Automat, underbar bil e det, har själv manuel och önskar jag hade Automat. Styrka i bilen, jo motorn är fin, men du skall inte tävla mot Tubobilar som SAAB 2,3 och så vidare, för då blir du besviken, men på motorvägen e den underbart skön. Det är helt enkelt en dyr glidarbil som jag tycker om.
tr
22
transatlantic
528i Sedan ´96
Jaha, har detta gamla inlägg kommit till heders igen! Ja, jag köpte bilen någon vecka efter inlägget.

Udo m fl: Jag är nöjd med bilen, har aldrig haft en finare! Den har nu 12 000 mil på mätaren och stretar på fint. Om jag ska åka långt väljer jag helst denna bil, komfortstolarna är såå sköna.

Förutom service och rena slitagedelar skulle jag tro att driftskostnaden totalt ligger runt 10 000: -. De saker som är gjorda under "mina 5 000 mil" är:

* ABS/ASC-givare (borde kanske räknas som slitagedel på E39?)
* Vänster dimljusinsats p g a stenskott
* Slavcylinder till koppling p g a sönderfrysning
* Stötdämpare fram/bak (rutinunderhåll vid 12 000 mil)
* Ena "njuren" utbytt p g a att jag slet lös den gamla :)
* Ny vindruta p g a repighet/stenskott
* En del smågrejor p g a pedanteri

Som tur är skruvar jag i stor utsträckning själv, så driftskostnaden är i nuläget ganska låg (~2: -/mil i reservdelar). Helt ok för en så "dyr" bil.
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
En sak är definitift skit = bmw. Jo det är alla plast detaljer som exempel skruven för att luft kylsystemet, skruven för att skjustera Upp/ned lycktorna. Plast runt stolarna fram. plast över allt när det gäller plast delen så kan BMW i tyskland ta sig i röven men för motor och drivlina så kaningen klaga.

Jag är så jävla less dessutom på allt ävla plst under bilen som ska bort om man vill meka där nere.
tr
22
transatlantic
528i Sedan ´96
LO528: Ja, det är mycket plast att flytta om man ska komma åt något. Men tänk dig vikten på bilen om man skulle gjort alla dessa saker i metall... Sen är det ganska snyggt när fula saker är inkapslade, men i den andan borde motorn ha mindre inkapsling!

Skruvarna för lyktorna gick sönder för mig också, men den gick att laga själv = gratisreparation (inte ofta på BMW).

Men säga vad man vill; Plasten i en BMW är nog den bästa plasten som finns att tillgå.
LO528, Jag håller med dig, Vissa saker e bara pinsamt. Motorn tycker jag e nog bland det bästa på bilen, särskilt på motorvägen. Man måste bara erkänna att BMW inte världens bästa bil, men nästan :-)
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
transatlantic: Nu får du ge dig då du påstår att plasten i bmw är den bästa, det kan aldrig vara så.

Jag tror att det har inget med vikt att göra heller för det finns faktiskt bättre plast i samma vikt. Tänk MB kunde låna ut lite plast till bmw då hade bmw varit världens bästa bil ... nästan.

Har några ställen som plasten gått sönder, trist, men sant. Önskar BMW kunde göra bättre säten, Som i SAAB och MB, jösses, där sitter man bra.
tr
22
transatlantic
528i Sedan ´96
Jämför gärna plasten i "billigare" bilar, det märks verkligen skillnad mellan t ex BMW/Mercedes/Porsche (i viss mån även Audi) och våra svenska bilmärken. Känn på inredningen i Volvos senaste SUgga(V); att man kan begära runt halvmiljonen för en bil med öststatskänsla i inredningen är en ynkedom!

Med tanke på min egen erfarenhet av plasten i Mercedes vill jag inte hålla den som så mycket bättre än nutida BMW. Sen har ju MB sparat in på mycket av det "finlir" som de sysslade med tidigare, jämför W124 med efterföljaren W210 så märks en klar försämring av materialkvalitén. Så jag tror inte att ett materiallån från MB skulle lösa problemen med BMW´s "kåphysteri".

Men att stolarna är bättre överlag i MB och våra svenska bilar det är sant, med undantag för nya SAAB 9-3 SS där stolarna nog är det sämsta som kommit ur en svensk bilfabrik i modern tid. T o m en Volvo 240 från ´81 bjuder på bättre säteskomfort! Det kanske är så att vi i Sverige är så vana vid SAAB/Volvo att vi inte trivs med något annat...

Trots alla nämnda fel med "vårat bilmärke", så måste jag säga att BMW fortfarande är den bil som kombinerar användbarhet, sportighet, komfort, "godartad" bilkonservatism, kvalité och faktiskt prisvärdhet på bästa sätt. BMW är inte topp i alla "grenar", men sammantaget ligger den nog bäst till för att få epitetet "Världens bästa bil".

Var snälla mot Era bilar så är de snälla mot Er / Martin

PS Plasten runt förarstolen på min bil har också spruckigt i ytterkanten och det skyller jag hellre på dålig ingengörskonst/konstruktion än felaktigt materialval. Sen har en kromlist på bakre stötfångaren krackelerat, men det är snarare resultatet av att låna ut bilen till sin gamla mor... Kanske har jag haft väldig tur med min bil? DS
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
transatlantic: Fråga ett har du någonsin ägt en audi?

När det gäller materialval av plast och övriga detaljer inne i en audi så slår audi bmw med häst nä (camel) längder.

Audi har det finaste inredningsmaterialet man kan tänka sig ack att de bygger så fult (jämfört med med bmw men mot alla andra bilar så är de bäst. Att sitta i en A4 med sportstolar och att sitta i en BMW med alla snygga dock värdelösa plast detaljer det är skillnad.

Bilar det är som kvinnor, man lessnar fort och dessutom så är man under 30 så ska man byta bil varje år. Sedan är det kört. Tänk, tänk bara tanken, tänk om Audi´s fina material val för inredning kunde sitta i en E39 528i då skulle jag sova i bilen nä köa menar jag dygnet runt.

LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Satan vilken stavning jag har.

tr
22
transatlantic
528i Sedan ´96
Jag har tillräcklig erfarenhet av Audi för att se igenom dess (ibland) bedrägliga kvalitetsintryck. Har dock aldrig stått som ägare till en DKW Lyx.

Tydligen är vi inte överens, du och jag Lo, om plastkvalitén på BMW och Audi. Detta är väl bara att beklaga, men man kan inte alltid tycka lika. Konstigt nog tycker jag nog inte att Audi bygger direkt fula inredningar...

Och ja, man SKA byta bil/kvinna så ofta man kan/vill!

Lo, din stavning är väl helt ok...
jag har en god vän som har en 528i 96:a
jag säger bara en sak äckligt vad den bilen har barnsjukdomar
jag har själv haft en 97:a den hade också mkt skulle jag vatt du hade jag köpt 98 och uppot så e man hyffsat säker på barnsjukdomarna i varje fall

Lycka till!

BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN.
stefannorr
getrag> vilka barnsjukdomar finns då,dom borde va åtgärdade för länge sen eller? eller lever barnsjukdomarna kvar efter 8 år!
Eller är de långmilare ni båda har som de dykt upp vanliga förslitningsfel på?
Barnsjukdomarna brukar dyka upp o åtgärdas när bilen är hyfsat ny och körd några tusen mil och inte efter 8-9 år.
8år 96 e första årsmodellen av e 39 om jag inte minns helt fel
min polares bil var svensksåld med en tidigare ägare bilen köptes vid 7500 mil med fullstämplad bok av aukt service verkstad.
stefannorr
Nu är det 2004 alltså= 9 år nu! men skitsamma..fick inget svar på frågorna om barnsjukdomar o när dom uppkommit? Nu eller när bilen var ny eller rullat nåra tusen mil..barnsjukdomar åtgärdas ju på bilarna när den är relativt ny,ofta till nya delar som är bättre eller modifierade....dom barnsjukdomar de oftast disskuteras om på e 39 523-528 är väl hjullager(oftast bytt för många år sen om de inte är en extrem lågmilare,till en annan modifierad variant av hjullager) vattenpump,termostat m.m verkar strula lika mycket i senare modeller,samma med abs sensorerna,samma strul med dom i nyare modeller som i äldre(mina aldrig bytta) fler fel finns ju,men som sagt verkar inte blivit varken bättre eller sämre i nyare bilar va ja kunnat läsa här på forum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.