AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.455

vaxa fälgar?

Sida 2 av 3
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Nya fälgar som man köper är väl redan vaxade eller??? När jag köpte mina fälgar var de blanka och man kunde se något på fälgen som liknade vax om man drog med fingret.... Någon som vet???

mvh
bmw39
Gu
15
Guran67
523 Touring -98
peter78w:

kan varmt rekomendera att göra en behandling av fälgarna med såkallad NANO teknik, ger ett mer långvarit skydd för fälgarna än vax..
man kan gämföra det med ett lackskydd/försegling på bilen.

bifogar ett citat från deras reklam:

FÄLG: TCnano Fälg är en revolutionerande försegling av aluminium- och förkromade fälgar med långtidsverkande smutsavvisande egenskaper. De självorganiserade nanopartiklarna bildar en "skyddande ""sköld"" - de glödheta bromspartiklarna fasnar" inte på ytan! Smuts, bromspartiklar, och olja med mera går enkelt att torka av med en fuktig trasa. Framtidens rengöring av din fälg blir en barnlek! Du har alltid rena fälgar och behöver i fortsättningen inte använda dyra och miljöfarliga rengöringsmedel! Efter en behandling med TCnano Fälg så hör det allra ihärdigaste orenheten forntiden till. Ingen smuts kan fastna på en nanoformaterad yta! TCnano Fälg härdar ytan på fälgen, risken för slitage och repor minskar väsentligt! Behandlingen är beständig mot högtrycks- och automattvätt. Produkten innehåller ej vax, silikon eller teflon - är helt baserad på nanoteknologi vilket ger långtidseffekt.

det är lite gnidande, men värt besväret varja gång du tvättar.

du hittar det hos Micro eller någon shysst rekondare i din närhet.

mvh Guran

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Guran67: Och detta högteknologiska medel kostar?

___
//Ulf
Gu
15
Guran67
523 Touring -98
jag tror du som vanlig konsument kan köpa ett "kit" för fälgar /lack/ rutor på micro för ca 800 kr.

det är fin fina grejjor

mvh Guran
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Programmer:

Länk

Länk

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Man kan även köpa direkt ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Micke Olsson: Låter intressant:) Men borde man använda denna på nya fälgar som man köpt innan montering? Jag kommer nämligen montera nya fälgar till våren som jag köpt men frågan är om jag ska behandla de med vax eller den produkt du länka till innan montering? Behövs det?

mvh
bmw39
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kostar ju en slant för fälgpaketet men å andra sidan är ju inte fälgrengöringsmedel billigt de heller för man gör ju av med ett sådana på ett år.

___
//Ulf
De finns inga genväger till det perfekta hjulet, eller hur de nu var :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Gu
15
Guran67
523 Touring -98
bmw39: om du behandlar fälgarna före eller efter montering spelar ingen roll, man kan även göra detta på beg. fälgar.

programmer: visst kostar ju detta lite, men precis som du skriver, bra fälgrengöring är ju inte gratis det heller.

har haft detta på min bil i ca 2 mån nu och jag har endast behövt skölja fälgarna med högtryck utan medel..bara vatten. vi får väl se hur länge det dröjer innan man får gå på med något lättare rengöringsmedel.

återkommer med mer info senare ang hållbarheten, men än så länge väldigt nöjd.

// Guran
Jag har inte provat någon av produkterna så jag har ingen aning om hur dem är, bara konstaterade att man inte behöver köpa på Micro.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Skulle vara kul att testa. Dock var det inte billigt om man jämför med vanligt vax. Någon som har koll på hur långt man kommer på den där lilla flaskan med lackförsegling. På de andra produkterna står det ungefär hur långt det räcker men inte på just den varan

Om vi utgår från att det är samma storlek på flaskorna på hemsidan micke länkar till och på micro så sparar man iaf ca 300:- om man handlar på Micro, om man vill köpa alla tre som jag hade tänkt.

/Fredrik

bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Frågan är om det verkligen skiljer så mycket från vanlig vax...

mvh
bmw39
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Det vill jag också veta...

/Fredrik

porta
Vanlig vax tål väl inte så höga temperaturer som kan uppkomma vid fälgarna? Var längesedan jag vaxade fälgarna, har bra fälgrengöring och tvättar ofta.
Gu
15
Guran67
523 Touring -98
kan bara säga av egen erfarenhet att det är stor skillnad i jämförelse med vanligt vax.

vaxet kan du utan problem tvätta bort med vanligt bilshampo, det kan du inte med detta...

men som sagt, återkommer med mer info om hållbarhet längre fram mot våren...börjar bli slaskigt här nu och det blir intressant att se hur det stoppar mot salt o dyligt i kombination.

funkar mycket bra hittills.

// Guran
förklara gärna för mig hur du tvättar bort ett fullgott vaxskydd med bilschampoo. De är ju likadant på lacken då, vaxskyddet borta efter första tvätten.....

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Som av en händelse så håller jag nu ett komplett Nanokit i handen.
Bilglasförsegling
Fälgförsegling
Ultra Clean & Polish 100ml
Lackförsegling 25ml

Två saker slår mig direkt.
Paketet och ALL text är på svenska.
Förpackningarna är LÖJLIGT små, förstår inte för mitt liv hur en flaska, stor som kanske två nagellacksflaskor ska räcka till förseglingen.

///Micke
Min cabrio Länk
Glömde ju ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
porta
Micke, underskatta in de små flaskorna. Lackskyddet som jag använder räcker till 2-3 bilar. Just ja, flaskorna är på 5,9cl. Så 2,5cl skall räcka gott och väl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.