|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Kan ju bara flika in en lite sak här. För typ "100 år sedan" på Gälleråsen var det en "Racingdag" som ngn tidning anordnade. Nga BMW Cup-bilar var inbjudna för lite uppvisning. Dom i std.klassen som åker bla 323 E30 och gammla 2002 tii med enbart bättre dämpare och diffbroms samt lite filter och system gäspades det åt ganska friskt och det stönades "faan vad slött" "trist"... Men när Dahlbäck plockade ut Golfen så ansåg alla att den var skitsnabb...tills E21-Racing åkte ut och parkerade nosen i bagageluckan på honom i nga varv med just en std. 323 E21 med 165 hk... Tycker det säger allt! Och en stor tumme upp till Magnus för gott rattande! "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Dahlbäck Racing är nog i särklass motorsveriges mest överskattade företag. Har någon bil från Dahlbäck Racing överhuvudtaget klockats av firman? Tycker för det mesta att det bortförklaras vilt när det är upp till bevis. Jag kan dock ha fel. |
|
|
Ja det är väl alltid ngn växel eller nga bars tryck som "tagit semester" när bilar från den firman ska upp till bevis... *skakar på huvudet* Men det förtar inte Magnus körning och vad jag försöker säga här. Den bilen var ändå väldigt extrem om man ser till delarna och alla var sååå impade över hu snabb den var...utan att ngn egentligen visste ngt om dess prestanda... Men en väljusterad, mer eller mindre original, E21 var tydligen lika snabb. Som du sa innan, mkt snack å lite verkstad. =) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
AL: Självklart skall Dahlbäcks bilar jämföras med andra "värstingar". Det är då de ofta kommer till korta trots 900 hästar eller vad nu direktören i träskor påstår. Att en 323i hänger med på en bana förvånar mig inte mycket. Är det något som är meningslöst för bankörning så är det okontrollerbara hästkrafter. Bromsar och chassi är de saker som förutom föraren påverkar mest för varvtiderna. Hästkrafter gör mindre än vad många verkar tro. |
|
|
Tror faktiskt inte att Dahlbäck satsar på vrålgrymma varvtider, snarare är han duktig på reklam vilket han bevisar genom att ha byggt upp ett namn med bilar som går som vilken standard 323 som helst. Att åka med en bil som man kan tro Satan själv har byggt ger automatiskt bra reklam! Istället för att åka perfekt varv på varv och publiken står och gäspar så bjuder han på show, underbart ;) btw.. Satsar fortfarande på ~160hk :) MVH Johan |
|
|
Enda anledningen att tro att Dahlbäcks Golf är byggd av Satan själv är väl att den aldrig fungerar som den ska... Mycket-snack-och-lite-hockey-företag imponerar inget vidare på mig. Anledningen till att man bygger en kofiberbil med mycket effekt och säger att den har herrejösses-chassie och -bromsar och att den borde gå som en rymdraket är väl för att, i detta fallet, visa att man kan bygga supersnabba bilar. Uppenbarligen har han misslyckats fatalt... Jag kallar det övermod att skryta vitt och brett och sedan inte kunna visa upp bilen i fungerande skick på flera år (om någonsin...). |
|
| Likt wendtan är jag ganska nöjd med kombinationen 231 hk och 1500 kg. Givetvis skulle jag inte protestera om någon kom och tryckte in extra kusar i bilen, men jag skulle vara gladare om den i stället blev av med kilon. | |
|
Hihi....Tack AL, för dina ord.........., men min E21:a var inte helt standard, den gick i klass standard BMWCup men jag hade ett bra chassie med hög fjäderkonstant och anpassade dämpare, Motorn var helt standard dock och lämnade nog inte 165hk.....jag själv tippar på ungefär 155 hk.....))))) Men rolig och snabb runt en racerbana var den ändå, minns att jag även kunde rasta lätt rimmade M3 E30 med Grp N chassie o A008-däck på ex.vis Gelleråsen. Det handlar så mycket om att få en bra balans mellan chassie och bromsar, viktfördelning och motorns moment! Jag åker hellre med en svag motor och ett underbart chassie/bromsar (med hög traction mot asfalten!) än med en stark motor och dåligt grepp! Och på gatan finns det ju ingen som helst anledning att ha mycket effekt, det är ju direkt livsfarligt om inte resten av bilen är byggd för den effekten, t.ex en E30 med 500 hk, ojojoj vilket chassie det krävs för en sån bil: Justerbara 3-4 vägsdämpare, 380mm 6-8 kolvs bromsar, säkerhetsbur alá 50meter, och ändå så känns den bilen totalt sinnessjukt våldsam........ ///Magnus |
|
Aldric |
Kan ju nämna att igår körde jag Maxda RX-7 -92. 236hk och ett okänt antal nm, men 0-100 på ca 5,3 sek enligt manualen. Vet inte hur vridet i den står sig mot en M3 av nyare snitt, men med tanke på bilarna prestanda bör det vara ungefär lika. Den sätter man inte vem som helst i och bara säger "pressa bilen max runt en bara" och sen väntar sig att det ska gå bra. Så starka bilar är dugligt lömska, pga att när du trampar på gasen händer det så otroligt mycket. Verkar ju rimligt att en M3a ska vara lika snabb fram till nästa sväng? Är man såpass duktig chaufför att man tycker att en M3 är nåt "halvfabrikat som vem som helst kan köra" bör man kanske inte hänga på en site med oss vanliga dödliga utan köra t.ex F1? ;) "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
|
Bjoerk: Tror di missuppfattade mig lite då jag håller med dig helt och hållet. =) Som Haglund skriver. Går man ut med att den är "det värsta som byggts" tänker jag iaf på prestanda...i form av varvtider osv. För det var just detta jag menade, att det är så många som inte vet vad som VERKLIGEN ger bra prestanda och på ett säkrare och roligare sätt. Jo jag vet vad som var gjort med din bil Magnus, men jämfört med Golfen är det std. och sååå extrem var den ju inte. ;) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
HV-71 |
Håller med er om att Det är mkt snack från den firman. Provkörde en skoda RS med 550hp byggd av dessa herrar, men blev inte speciellt imponerad. Snacka går ju, men snacka så det går är svårare. |
| Köpte en e36 325 i höstas och den effekten tröttnade man ju på en vecka skulle gärna prova en M3 3,2 ett tag men man tröttnar ju på allt och vill ha mer | |
|
Jaja.... hk 211+ och Nw 300+. samt en trevlig gokartkänsla:=) Är en skylt bara en anvisning av vad man bör göra?! |
|
|
Jag tycker att 325:an med sina "gosiga" 192hk räcker för att göra livet glatt så det räcker på våra kurviga norrlandsvägar... Jag tycker det kan vara nog svårt ibland att hålla dessa kusar fast i gatan.. Först väghållnig sen mer krut! |
|
|
Dom 170 orginalhästarna i min bil känns perfekt. Fast jag tycker det känns som mer 170, den går ju riktigt bra! Det är iallafall inte mer effekt som behövs i min kärra. Fler kurvor åt folket! |
|
|
Varför inte en 400hk /550nm Audi S4a :) Köper man till ett mindre chip så man kan ställa ner trycker och hästarna om man vill köra bana... Och nu snackar jag den stora gammla S4an som jag äger då ;) Stor rymlig, jag tycker den ser bra ut. 4wd går som ett loooook :D |
|
|
250 för en bruks bil och sen en fin bil.. e46:a med ca 400 häst. Sen räcker det. |
|
|
Ett vikt/effektförhållande på ca 3kg/hk och minst 300hk vore kul att ha som hobbybil. Flåklypa |
|
|
Just... runt 300 hk i min e30 och lite uppgraderat chassi, lite lättad mm så är jag mer än nöjd. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| D va ganska roligt å läsa d här inlägget. Dom allra flesta verkar ha samma uppfattning som jag, att en lagom ballans mellan effekt å chassi måste ju vara det ultimata. För d är lite lustigt att ingen har tagit upp d här med gamla jänkare. Själv brukar jag med jämna mellanrum testa min käre storebrors Mustang (ca 300+ hk/???? Nw.) Å alla som har kört en gammal jänkare förstår vad jag menar när jag säger att man hoppar inte bara in, gasar upp i ca 180km/h å sen börjar ratta på stereon... Då gäller d faktiskt att kunna köra bil... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.