AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.250

hur många kusar skulle du vilja ha?

Sida 1 av 3
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Snart är det vår* idag blev jag omblåst av en Gixxer 10 k , Jag som hoj åkare vet känslan hur det är att köra nått som blåser om en M3 så illa att det känns som man får möte och det är rätt skoj.
Speciellt i norra botkyrka området där jag växt upp där nissarna i 323 tror de accar snabbare än en sporthoj, /extra kul när de har tre fina bönor i baksätet som undrar vad som hände;-)
Abri fan (/&%¤# kopplingen fel abri /&%¤#" hehe

Nu till frågan, hur många kusar skulle ni vilja ha i er bil resp vrid? den ska ju ändå vara körbar till vardags.

Jag har testat en Audi RS4 med 380 fabriks kusar och det var helt klart för lite för att man smulle ha riktigt skoj..

Vad krävs och håller en 320 den stora motrn på 2.2 liter för en kompresor nån längre tid?

Aldric
250/400 hk/nm tack så är jag nöjd :D

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
vad menar du? 250 eller 400 hk?
250 hk är ju löjligt
160hk. Siktar på det i min framtida 318is :) Vägarna svänger ju också ;)

MVH Johan
Aldric
Som det står, 250hk och 400nm.

Allt hänger ju inte på hur bra du är på att trycka på gasen :p

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
med 160 hästar så blir accar en trimmad moppe om dig;-)
M5 E60 blir nog lagom för mina behov :)

Mvh,
Kalle
_____
Länk
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ja, en seriös turbokonvertering utav m3:an så man hamnar runt 600 hk skulle inte vara helt fel...

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Erik76: Beror på! Har man en ny, tung landsvägskryssare *host*320 Touring 01:A*host* så blir man förkyld då sniglarna sticker om :D
E30 powwa ;)

MVH Johan
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
jag har aldrig påstått annat än att min 320 som dock ändå har den nya större 320 motorn vara nått annat än as seg. asgarv
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Erik76: Kompressor är nog inte farligt i sig själv, men problemet tror jag är varmeutväkling t.ex när man kör hårdt på bana över lengre tid. Jag vil seje att kompressor passar bra om du bara vil ha lite ekstra knuff i ryggen til vanlig körning i trafiken. Dock så kostar det en hel del.

Har du hört om ESS Tuning? Länk
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Tack för tipset Morten, deras grejer verkar bra men som du säger så kostar det endel.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Klart jag skulle vilja ha en bil med 1000 hästkrfter men det är inte riktigt realistiskt.

I min nuvarande bil som jag anväder som bruksbil så skulle jag vilja ha typ 210-220 hk istället för 170 hk. Mest för att främja omkörningar i 110-150. Tycker det går lite segt nu om man är ett par personer i bilen.
Ärligt talat så är ja nöjd med dom hästkrafterna jag har. 231 hk på 1500 kg känns helt rätt. Mer än tillräckligt skulle jag vilja säga.

En M3 E46 hade varit riktigt kul, men man skall kunna behärska bilen och hästkrafterna oxå. Nu menar jag inte i en linje, utan verkligen kunna köra bilen på gränsen på en bana.
De är de med stor säkerhet väldigt få m3e46 ägare som gör.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
klart alla kan behärska en M3 som det är, 360 hk på en bil med halv kasst vrid är ju inget att komma med.

Jag testkörde Kawas nya ninja I brasilen, 185 hk på 170 kilo, där snackar vi tryck!!

Jag läste nån bilsport om en Bmw 530 alpina eller nån kompressor eller det kan ha varit turbo då ägaren sa sig ha som hobby att knäcka sporthojar på rad.

Erik76:

Känner att för tillfälligt räcker det gott och väl med 343/365 under huven.

Men klart det skadar aldrig att ha lite till men som någon....nämnde så bör man kanske först lära sig vad bilen egentligen klarar av.
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
170-200 hk i en e21 skulle sitta fint :)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
250-300 sughästar skulle vara något. Mer än så känns extremt överflödigt i en E30 om man inte tänker modda den till oigenkännlighet.
Realistiskt sett så skulle jag vilja ha runt 200 hästar. Känns som att det skulle vara optimalt i E30:n.

Erik76:
Så M3:an kan alltså alla behärska för att den har dåligt vrid? Eh. Vad snackar du om? Den har ju lika mycket vrid som en F1-motor. Vad skall du med vridet till? Dra sönder växellådan?
Jag skulle vilja se dig behärska en M3 fullt ut. Vilken M3:a som helst.
AL
289
AL
318is CSN-90

Ja här var det många världsmästare...

Skrämmande att snudd ALLA oavsett ålder och erfarenhet eller omdöme anser att "en M3:a är ju ändå så slö att alla klara av den".

Hur många av er har testat en M3 egentligen? Hur många har kört ett turbomonster på minst 400hk på gränsen? Vem har gjort det när det svänger med tidtagning? Vem av er har kört era egna bilar på gränsen...ja, riktigt på gränsen...inte sladdad in runt kiosken...

Som nga säger här, det svänger ibland.

Om jag låter sur?
Ja, det är så trist att se hur det kan gå med betydligt mindre krut under locket (har jobbat på sjukhus så jag vet vilka som är frekventast av besökarna som kört av).

Jag har oxå åkt av ganska duktigt i "början av min karriär"...i en 318...det var en god lärotid. Men mest har jag lärt mig på bana...

Om jag inte låter ödmjuk så ber jag om ursäkt, men jag försöker så gott jag kan...

"...det är inte alltid så enkelt..."
Mycekt snack och lite verkstad, Erik76? Lotsa en E46 M3 runt Ringen på en låg åtta och jag är beredd att köpa ditt snack om att kunna hantera en M3:a fullt ut.

Personligen tycker jag effekthysterin är oerhört meningslös. Det är harmonin mellan drivlina och chassi som ger körglädje eller känslan av kontroll.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Håller med AL till fullo!
Mycket prat om hästkrafter här......

Ändå så är vridmomentet det som alla motorer lever på som går ett "normalt" liv på gatan eller lite bankörning.

Effekten är långt ifrån allt på en bil och överskattas ofta, chassie, stötdämpare, bromsar mm är betydligt viktigare och en avgörande faktor om en bil är snabb eller ej.

Har åkt mycke bana och vet att en bil med mycke effekt kräver så otroligt mycke av resten av bilen.

Trimma bilens väghållning och bromsar och utväxlingsförhållande i första hand så ska ni får se hur mycket snabbare den blir, sen om effekten känns i underkant kan man uppgradera motorstyrkan, inte tvärt om.....

För vad ska man med 500 vilda hästkrafter till om resten av bilen är byggd för 150-200 hk, bara tanken känns skrämmande och helt orealistisk, för att inte säga farlig.........

Nej, fram för justerbara dämpare, riktigt kraftiga bromsar, stabil hjulgeometri, riktigt bra däck mm. mm.

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.