|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Går just nu i semesterplaner och funderar på att åka ner till Italien med tjejen och det kommer att bli min e34a (520) -89 isåfall eftersom pappa kommer att behöva sin e60 i sommar. Vad ska man tänka på? Är det dumt att åka ner med en så gammal bil? Jag har egentligen inte haft några stora problem med bilen sedan jag köpte den i januari.... Vattenpumpen gick sönder men det är egentligen också allt... Så.. Vad ska man ha med sig osv? Vatten till kylet? Olja? Bensin? Bilen går helt okej här i Sverige men kan det bli annorlunda där nere? Jag målar upp skräckscenariot...:Stå still på autobahn med motorras:/ För två års sedan åkte jag och några kompisar till Spanien med en gammal 240 ifrån 82 och det gick bra... Dock skrotades den kort efter pga en massa rost..:) Min bil har gått 23000 mil föresten... Ska byta kamremmen precis innan jag åker iaf...Något annat som ska bytas? | |
|
Oj... Min åsikt är (av egen bitter erfarenhet) att man ska ta det lugnt med 520 som är 15 år gammal med 23000 mil.. Kan säga att jag hade inte vågat det. Dom är lite för känsliga för vissa saker, sprucken topp, trasig pump, viskokopplingen osv, för att det skulle kännas tryggt... Inte kul att stå på motorvägen med motorhaveri. *morr* Men det är klart, din kanske är utmärkt skött och servad efter konstens alla regler och då blir oddsen bättre.. MEN ändå, 520 är SÅ undermotoriserad att den ÄR sliten. Om den inte är "finkörd" då kanske.. Europaresor sliter på bilarna. (även om den kanske blir glad att återse Das Faderland) Antingen tar du en extra försäkring (fri hyrbil om haveri) eller så hyr/lånar du en nyare bil.. Men, detta är ingen sanning utan enbart MIN åsikt.. Två bilar är fler än en.. |
|
|
Flyg hade väl varit på sin plats men jag vill gärna utav generösa själ ta med bilen till dess faderland;). Jag har ju egentligen inte haft några problem med bilen i sverige och jag har kört 260 mil med den efter köpet nu... V-pumpen har som sagt gått sönder men detta är åtgärdat... V-pumpar går ju sönder för eller senare så det är ju helt normalt.. Vet att en äldre rikemans tant hade bilen först i många år och att den sedan köptes av en äldre kvinna igen...Den har mestadels ägts av äldre folk så det kanske är bra det.. Serviceboken är helt fullstämplad av oljebyten osv... Får bli den där försäkringen du snackade om isåfall.. vet du vad en sådan kostar? Jag ger mig fan på att bilen blir så glad över att återse sitt land igen så att den får ett motorhaveri och därmed får stanna i faderslandet;) |
|
| Själv tycker jag att det är inga problem,åkte med min M535 till Kroatien i vintras inga problem alls,ska åka igen om nån månad,så litar du på bilen e det inga problem | |
|
Ahmo, Hade han litat på bilen så hade han inte skapat den här tråden ;-) Se bara till att bilen har frisk olja när du åker, och var beredd på det värsta. Kanske kan det vara läge att byta termostat också i förebyggande syfte om det inte är gjort på ett tag, och kontrollera så att fläktkopplingen fungerar. Viktigast är att du kör med insidan av huvudet, och stäng av motorn om du hamnar i köer och så vidare. Ska du upp i Alperna och köra, så utnyttja motorbromsen och spara på bromsarna! En regel är att man ska ha samma växel i när man kör ned för berget som man hade när man körde upp! :) Lycka till med resan! Bilsemester är oslagbart! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Nja, vet inte vad en sådan försäkring kostar.. var några år sen jag kikade på det. AHMO: Just 520 89-92(?) har en motor som är lite... opålitlig? m20b20, som är lite för klen för den vikten som bilen har.. Två bilar är fler än en.. |
|
| Kalle Hansen : Hur kollar man fläktkopplingen? :) | |
|
En sak till.. Om bilen får tillräckligt med olja och kylning så borde väl inte resan bli något speciellt skräck-scenario? På besiktningen sade dom att motorn var riktigt fräsch för sin ålder och släpte ut rätt mängder avgaser osv... Vet inte om det har nåt med saken att göra men ändå.. |
|
|
m_johan84, Finns två sätt: 1: När bilen är varm ställer du dig på tomgång, varpå du varvar upp till cirka 2000 varv ett tag, då ska fläkten börja snurra (det hörs). Finns ett mektips om detta som rekomenderas! Märks även om tempen börjar gå upp efter att du stått på tomgång en tid. 2: Koppla loss batteriet för att undvika olyckor. Ryck i själva fläkten(bladen)...det ska inte vara något glapp i längsled i själva mekanismen. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| om det är så då är det bara o sälja 520 o köpa en 530 =),de e gott tid till sommaren | |
| Det är naturligtvis bara att åka. Finns mackar och allt man behöver efter vägen,åker själv varje år och tycker att det bara är roligt. | |
| Vill inte sälja bilen... Har kommit över en egentligen pedantskött bil som är riktigt servad osv:). Ska testa det där med fläktkopplingen | |
| Du ska snarare vara orolig för om du kommer ha en hel bil när du kommer tillbaks till Sverige. 7 av 10 bilar i Italien har blivit påkörda nångång. Det är väldigt svårt och hitta en bil som inte är repig eller bucklig. Är du rädd om din lack då tycker jag att du ska lämna bilen hemma. | |
|
De e bar å åk! Byt olja innan och gå igenom slangar i motorn så de inte är torra som fnöske! Ha med lite kylarvatten. Och motorbromsa i Alperna annars är dina bromsar ett minne blott. Jag har kört 1200 mil i Europa senaste två somrarna. Och det är ju en del att tänka på i trafiken jämfört med här. Det går bra att pressa på autobahn också. Bara oljan är bra och att man kanske inte ligger på 6000 varv hela tiden. |
|
|
Ett tips som jag rekomenderar om ni ska aka lite fortare med gammal bil pa autobahn ar att ni i Sverige, innan ni aker later den fa vissa vad den gar for.... Eftersom jag ofta (alltid) testar toppfart nar jag ar pa autobahn sa kor jag den till toppfart aven hemma i Sverige nagon vecka innan for att om nagot ar pa gransen att ga sonder sa kanske man har turen att det gar sonder hemma iallafall:))) Manga svenskar kor ner med gammla bilar som har gatt valdigt lungt och langt och ska sedan kora skiten ur dem men da bli de staende vid vagkanten... Richard |
|
| Håller med grodan helt och hållet.. jag skulle då inte ta med min bil till Italien. Var där för ~5år sedan och blev helt förskräckt över att det knappt gick att hitta en bil utan stora bulor.. dom måste ju vara helt vilda därnere! =) | |
|
Alla pratar om motorn, men bromsarna är viktigt att ha i god kondition. Kontrollera skivornas kondition och tjocklek, och se till att ha fräsch bromsvätska. Du vill inte vara med om ångbildning i systemet pga fukt i bromsvätskan... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
HenrikForsberg: Nog för att de kör rätt hårt i Italien men är man bara tydlig i sitt agerande på vägen och har planerat vilka mål man ska till så är det lugnt! Bromsbelägg kan vara idé att byta innan avfärd också. Det gjorde jag. mvh |
|
|
Servar man o kollar igenom bilen och allt verkar sjysst så e de bar o åk =).. åkte sthlm-paris t & r. me en opel kadett 1.6i -87.. testade även hur fort den gick på autobahn fullastad me packning o 5 pers 175 på 5an.. klara den de så borde en 520i klara resan.. om den nu är så välservad som det sägs.. Mvh. Richard. |
|
|
Funderar på att ta 540n ner till Rivieran och sydfrankrike i sommar... (Med vit 540 och RayBan Wayfarers var man nog tuff i Monaco 1993, återstår att se hur det är 11 år senare, haha!) Är det bara som ni säger att kolla vätskorna och tuta och köra om den är fullservad? MVH, E38B12 |
|
|
Precis som Erikw skriver, byt ut bromsvätskan! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.