|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Första gången maskinskada var aktuellt för min del, så kollade lite på det. Kortare tidsperiod hos Aktsam, 10000 mil och 8 år, normal ökning av självrisken efter hand milen går. Så inget konstigt med det, gäller bara att veta vad man köper. Skulle det vara så att jag behåller bilen såpass länge att den rundar 10000 mil får jag helt enkelt shoppa runt en gång till då, med förutsättningarna som gäller då. | |
|
Min morbror trodde naturligtvis inte att motor eller låda skulle rasa, snålade och tog Aktsam. När hans Passat V6 4-motion -03 gått drygt 6000 mil rasade lådan, högst ovanligt men så gick det. Kostade honom drygt 12000:- för att skulle spara 400:- mot näst billigaste bolaget. =I Aktsam självrisk ser ut såhär: 1200 kronor av reparationskostnaden om bilen körts högst 4000 mil, 20 % vid högst 5000 mil, 30 % vid högst 7000 mil och 40 % vid högst 10000 mil. Dock alltid lägst 1200 kronor. Betänk vad 40 % av en motorrenovering skulle kosta. Mina egna jämförelser visar att Aktsam är dyrare än många andra bolag. Detta i kombination med "snäva" villkår och att Aktsam anser att många standardbilar är "sportbilar" gör att jag inte ser någon anledning till att välja dem. |
|
| Betänk vad 100% av motorrenoveringen skulle kosta. Som sagt, det gäller bara att veta vad man köper, och jämföra priserna i förhållande till produkten som erbjuds. | |
|
Självklart. Men om man har en nyare bil med gällande motorskadeförsäkring så är det ju bättre att ta ett bolag som har en fast självrisk. Är det så att Aktsam skulle vart betydligt billigare än alla andra bolag så vore det ett alternativ. Men som sagt, Aktsam har inte varit billigast på någon bil jag jämfört. Jag tycker att en del av poängen med försäkring är att man vet vad självrisken blir om man skall utnyttja den. |
|
|
OK jag har inte än tecknat Aktsam då jag har gratis IF i tre månader, därefter ska jag välja bolag, vilket blir fr.o.m. 2009-06-30. Några förslag där motorskadeförsäkring kan vara bra för min o2:a med 4000 mil och första gången i bruk i april 2002, alltså exakt 7 år sedan idag? Spelar det ngn roll i mitt fall egentligen, de flesta har väl en gräns på typ 10000 mil alternativt 8 år eller liknande? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.