AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.313

billigaste försäkringen tycker jag är Aktsam

Sida 2 av 4
mackan325
Kör också aktsam, som för övrigt bara är ett varumärke hos Trygg Hansa.

Instämmer i ovanstående resonnemang kring BMW och försäkring, kommande bruksbilar blir inte BMW. Inte kul att betala onödigt höga premier bara för att det råkar vara en BMW, att det sedan bara är en gammal 518 verkar kvitta.
jo
45
johnmm
318 -00
Jag gillar Aktsams affärsidé: Relativt låga premier till försiktiga kunder som kör sansade bilar. Jag vill inte subventionera andra kundgruppers premier.

Jag tror/hoppas att försäkringsbolagen gör noggranna statistiska analyser av hur bilmärke, bilmodelle och försäkringstagares ålder och bostadsort etc påverkar skadefrekvens och skadekostnader.

Det borde vara fullt rimligt att premien står i proportion till den kostnad bilen som statistiskt sett orsakar bolaget.

Gr
4
Greymouser
523i Touring -00
Tack för alla tips. Då jag precis är på väg att köpa en bmw så har jag spanat runt lite kring försäkringar. Jag hade dock missat att kolla Aktsam. Mitt bästa bud hittills har jag fått på Trygg Hansa. Är det någon som har koll på om försäkringsvillkoren skiljer sig mycket för de olika bolagen?
Tacksam för svar!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
johanmm: Bättre om de baserar sig på motorkraft som nu! Jag tycker det systemet är kanon! Körde en E46 320i -04 idag och den räckte fullt ut till för mina behov och sportkrav =) Underbar bil och aktsam är billiga på den =) Glatt =)

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag tycker att försäkringsbolagen spelar bort sig själva från planen om de ska dela upp allt in i minsta detalj. Hur små ska grupperna vara som ska stå för sina egna kostnader? Jag trodde man hade försäkring för att alla ska hjälpas åt om någon behöver hjälp. Som det utvecklar sig nu behöver man ju snart inget försäkringsbolag. Det är ju inte så konstigt att yngre "bilägare" skriver bilen på sina föräldrar.

I mina ögon är Aktsam till för tjuriga gubbar i Volvo med bandspelare.

Jag är själv 37 år och har många skadefria år bakom mig så jag talar knappast i eget intresse. Jag kommer ihåg hur det var för 15 år sedan när jag själv råkade ut för skenande försäkringspremier pga att allt skulle delas upp i "försäkringsgrupper". 14000 spänn om året för min 528i-83. 25% av bilens värde! Jag tyckte illa om det då och jag tycker faktiskt illa om det ännu.

Däremot skulle försäkringsbolagen noggrannare kolla upp orsaken till olyckor. Har föraren varit vårdlös ska det inte betalas ut full ersättning. Gäller även för Volvo.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
bood: Redan idag är det ju näst intill omöjligt att få ut korrekt och skälig ersättning ifrån vissa bolag! Hur skulle det då se ut med ännu mera subtila bedömningar?! Som en polis bedömde en god väns körning i en kurva där det är 50! "Gick det inte lite fort där" sa konstapeln. polarn: "näe 50". Jo men ibland måste man ta hänsyn tillväglag osv.. jo men det var inga som helst antydan den dagen om finpolerad blankis.. och om det än var det så klarade hans 325:a det gallant.. Så om någon kört på min gode vän där så hade bolaget nekat pga vårdslöshet... Näe bättre då att avskaffa F-bolagen och införa Statlig försäkring som man får betalt på då... om det skall hårdras.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
theprophet: jag håller med om att det är svårt att avgöra. Jag menar i uppenbara fall med vittnen o dyl i så fall. Det kanske redan funkar så?. Hur som helst tycker jag det är synd att många avstår att köpa bilen de vill ha pga höga försäkringspremier som till viss del orsakas av dels vårdlös körning och dels att "försäkringsgrupperna" ska stå för sina egna kostnader. Jag inbillar mig att det även finns många vettiga bmw-förare mellan 20-25 år som inte belastar försäkringsbolagen. De får ju betala skyhög premie ändå.

Lätt är det inte. Man kanske inte ska bry sig. Jag tillhör ju knappast den utsatta gruppen...hm, kanske skulle ringa Aktsam ;-)

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja jag anser mig själv vara den Gruppen 20-25 som inte har BMW för att köra fortast och leka inne i stan! Därav mitt bilval! Varför jag köpte bmw var mest för motorn! Var helt såld på den då jag provkörde första gången. Sen nu så är jag även djupt motorsport intreserad, så pass, att jag kommer börja köra cupbil då jag har råd. Sen så anser jag att ha ca 200 hk under huven är en "säkerhetsaspekt", för att citera min Sambo!

Jag hade haft min i Akstam om jag inte köpt en Import bil! Synd bara att svenska bilar så sällan har sportstolar och sportchassi.. =/

Ba
144
Bakke
Bmw 318is -88 sv-ägd
Bmw 318i -02 sv-ägd
de ä väl 24 år o max 170 hp ej cab o dylikt som gäller hos dem...
väldigt billiga ä de då!!!
E3
1.828
E36
USA bilar
Aktsam var tidiagre i princip alltid billigast, och man hade policyn att bara försäkra lågriskbilar vilket höll ner premierna
Men enligt någon lag så kunde de inte neka trafikförsäkring, och även denb var billigast hos Aktsam

Så för något år sen köper TryggHansa Aktsam.. och vips sker en premieförändring... och Aktsam är oftast inte billigast mer..
Jag hade tidigare alla bilar i WASA, som gjorde liknande "justeringar" när de köptes av Länsförsäkringar... Då bytte jag till Aktsam.. och nu.. har jag olika bolag..

En ny ändring är att Aktsam numer även försäkrar äldre bilar (alltså även kaskoförsäkring kan tecknas)

Senast i veckan kollade jag upp en trafikförs för MB 240D -81
1000-1500 mil, full bonus osv
LF 1520:-
Aktsam 1829:-
Folksam 1862:-
If 2012:-
TryggH 2027:-
När jag för 2 år sedan ringde runt för att kolla priser och jämföra, så var samtalet till Aktsam väldigt snabbt avklarat - svaret var kort och koncist: "Vi befattar oss överhuvudtaget inte med BMW"

/Lazze
Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Enligt lag så får de inte neka trafikförsäkring
Hade min 523:a försäkrad hos Aktsam. När jag sedan köpte min Jagga XJR frågade jag Aktsam ödmjukast om jag fick vara frotsatt kund hos dem? Fick ett gapskratt i luren som svar och blev sedan utkastad som kund... Försäkrade sedan Jaggan i Folksam till lägre kostnad än BMW:n hos Aktsam.
525i -89 går att försäkra hos dem men inte 325i -89. Så det är inte bara motorstyrka de går efter, treserien är väl troligast inblandad i fler trafikolyckor än femserien då.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Aktsam har i år sänkt min premie med ca 1000 kr/år för min 520iT-96. Nu 4500 kr/år. Inget annat bolag kan matcha det!

Det är helt rätt att vi som kör mindre olycksdrabbade bilar och inte ställer till med olyckor, har billigare premie än 20-åriga pojkar som kör sin 325:a som idioter.
Ba
144
Bakke
Bmw 318is -88 sv-ägd
Bmw 318i -02 sv-ägd
håller med dej Erik....
Men jag fattar inte vafå de ska råna mej på min 318 -02 då???
26år malmö betalar nästan 9000 kr
och min 318 -88 betalar jag 3500 kr i trafik

Vem fan ä James Bond!!!Aaa gluho bilo!!!
Jag har Aktsam på min 323 Ci -00. Kostar ca 700:- i månaden, närmaste andra bolag låg på 1200:- i månaden så jag uppskattar Aktsams försäkringspremier, det var även skälet till att jag valde 323 istället för 328.

// Jim Profit
Ba
144
Bakke
Bmw 318is -88 sv-ägd
Bmw 318i -02 sv-ägd
sänkte min premie på 02-an med 1000 kr då jag uppgav att jag ha skaffat låst garage!! skönt

Vem fan ä James Bond!!!Aaa gluho bilo!!!
si
33
sierra_mannen
BMW 735IAL-89
Betalar 5700:- helförsäkring och 1500mil på min 735:a.
Trygghanssa.Ganska bra pris men jag ska gå ner på halvförsäkring till sommarn.

/Micke
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Varför kan inte svenska f-bolag titta mer på ägaren än bilen? Gör ett hembesök hos ägaren och kolla förutsättningarna.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.