|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej! min tom gång hoppar lite upp och ner.. å e väldigt låg det står att den ska vara ungefär 850rpm/+-50? ellere jag ute å cyklar? å jag har mellan 500- 600rpm? å iblnad vid snabba stopp så dör den bara ... någon som kanske kan hjälpa mig med vad det är? JOHAN// | |
|
Lossa på tomgångsmotorn och gör rent den så den löper lätt. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
var sitter tomgångs motorn e inte riktigt hemma än på var alla prylar sitter. //Johan |
|
|
Länk Det är den där prylen som sticker ut åt vänster från insugsbälgen. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
oki tack..då drog jag ut fel kontakt inan hehe..där satt en under insugnings bälgen.. riktad åt höger om man tittar på bilden precis under det röret som det lila röret som sticker ut till höger från det stora luft gummit.? du vet inte vad det e? MVH/JOHan |
|
|
Det lär ha varit en kontakt till en spridare :) ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
nä det var inte en spridare den satt in under luft gummit ..den satt inte på en spridare...kan det ha varit kontakten till tomgångsluftens sabiliseringsventil? läste nåt om den i nån bok..att motorvarvet skulle stiga till ca. 2000rpm om man drog ut den? stämmer det? MVH/JohAn |
|
|
Ja det stämmer. Men det är ju den kontakten som syns på bilden. Sitter till vänster på bilden. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
var ute å kollade på min motor den ser inta alls ut som på bilden.. jag kan ta en bild å skicka så kandke du kan hjälpa mig.. hur lägger man in bilden som länk? MVH/Johan Tack på Förhand! |
|
|
Aha..Det sitter nog L-Jetronic på din bil. Då har du ingen tomgångsmotor. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
oki.. för det går ut en slang precis där tomgångs motorn sitter på din bild också går den under luft gummit --å sen under det så sitter där nåt.. men en el kontakt i.. du vet kanse inet vad det e? MVH/JOhan! |
|
|
Hmm.. Har ju likadant på min 528:a, men jag kommer inte ihåg just nu hur det ser ut. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
oki..för jag har den Haynes mek bok..å om jag fatta det rätt enligt den så ska där sitta en tomgångsluft stabelisiernigs ventil.. men fattar nada för det sitter bara den grejen där under å drar man ut den så händer inte mycket.. MVH/JOHan |
|
|
Hej! Du menar nog tillsatsluftsliden...Den är elektrisk på E28 528:a. Mvh Janne. |
|
|
Kom på en sak...Kollat CO-halten? Motorn tenderar att "slockna" om motorns co-halt är lite för låg...Även ventilspelet bör nog kollas upp,luftfilter mm.. Mvh Janne. |
|
|
ja eller co halen e kollad i december..ventilspelet har jag inte kollat.. vad e det för nåt den tillsatsluftsliden? MVH/JOhan |
|
|
Det är en "reglerhistoria" som styr mängden luft i varmkörningsfasen...Förbi gasspjället. Mvh Janne. |
|
|
oki..kan den påverka på nåt sätt? MVH/JOhan |
|
|
kom på en sak..du kanske vet vad dom tre givarna e tillför som sitter vid termostat huset ner i kylvätskan... jag vet att nån e termotidskontakten.. å nån e för värmenmätaren..men vilken av dom e vad? MVH//Johan |
|
|
Tja...Den reglerar på så vis tomgången i varmkörningsfasen med "berikning" av luft/bränsleblandningsförhållandet.. Så om din tomgång blir bra "efter ett tag" då har du kanske problem med sliden inuti denna "tingest"...Kanske att denna slid klämmt fast eller dyl..Kan hjälpa om du "knackar" lite lätt på själva tillsatsluftslidhuset..Kostar väl dryga "tusenlappen"ny på BMW,betydligt billigare på någon skrot. MEN!>>>Kontrollera även angående "tjuvluft" pga sprickor i insugets olika gummibälgar..Ganska vanligt förekommande på så gammal bil..Dessa gummibälgar kostar nästan "ingenting" på BMW. Mvh Janne. |
|
|
Den givaren som är närmast ventilkåpan är för insprutningen,den i mitten är till en s.k. termotidskontakt som styr kallstartventilen,sen den "lilla" den går till instrumenthuset. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.