AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.397

sänka bensinförbrukning E30

Sida 2 av 2
320-325
min ´drar runt 0,95 tung gasfot..
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag mätte min 318i E46 med färddatorn och det lägsta jag kom ner i var 0.56 för landsvägskörning. Mätte man mellan tankningarna (dvs fulltank till fulltank och hur många mil det blev) så låg det ~alltid 0.05l/m högre än vad färddatorn angav.

Jag testade även att pumpa däcken till ett angivet tryck och sedan åka till en annan mack. Då hade det helt plötsligt sjunkit 0,5 kg, så lita inte på mackarnas utrustning!!!

Jag har även varit med om att olika mackar fyller olika mycket soppa vid fulltankning. T.ex så körde jag 10 mil med en fulltankad bil, när jag skulle tanka upp så gick det i 2 l när jag toppfyllde. OK det var en Clio men den ska INTE dra 0,2 om man kör relativt hårt.
BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
Låter lite konstigt att era bilar så pass mycket. Min brukar ligga runt 0,8-0,95 beroende på körning. Har än så länge aldrig komma över 1 liters gränsen. Detta innebär inte att jag fiskör tvärtom, gasar gärna på emellanåt. Min pappa har en 320i 86 och den lyckas ha köra på runt 0,8 alltid förutom på långkörningar då den ligger under 0,8. När vi mäter så tankar vi fullt så det står ända upp i röret sedan kör vi tills den är tom och tankar upp på nytt.

BMW när du hellre kör än låter dig köras
jag har också testat att mäta förbrukningen på min e30, detta kanske inte är det bästa sättet med tanke på felvisning osv men iaf:

när reservlampan lyste för bränslet så körde jag tills jag fick soppatorsk, fyllde på 10 liter från reservdunken, körde sedan och tankade 30 liter så där var ca 40 liter i tanken...nollställde trippmätaren och körde tills det blev torsk igen....blandad körning på den tanken, mest landsväg och inte fiskörning i någon bemärkelse :) runt 1,1 liter / mil fick jag....2,5 kg runtom i däcken

MVH
Johan K
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
För ett bra sätt o mäta bränsleförbrukningen kan man...

1.tanka fullt och nollställ trippmätaren.
2.kör helst tills tanken nästan är tom.
3.tanka fullt igen.
4.kolla exakt hur långt du har kört och hur mycket bensin du tankat.
5. mängd tankat bensin/sträckan körd=bensinförbrukningen

det är mycket bättre än att när tanken ligger på 20l köra tills man får soppatorsk o mäta det med sträckan körd.. anledningen är att det är inte EXAKT 20l i tanken bara för att det visar det.

........ HAHA ;p .....
Om vi återgår till den ursprungliga frågan "yttryck" ställde, finns det inga andra sätt att sänka förbrukningen än att motorbromsa, ha rätt tryck o.s.v.? Min 318 drar runt litern, och då kör jag väldigt försiktigt.
Axel
Min gamla 320i drog 1,1-1,2 när jag köpte den hur lungt jag än körde,blev förbannad och började dra mer på växlarna och då tro det eller ej sjönk för brukningen 1 deciliter.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
be
29
bemer ix

323i-79 ombygnation pågår.
Det värkar vara många som "grinar upp sig" på att bilen dra 1.1-1.5..Min 325:a drar 2- 2.5 liter/milen....!!!!! De är vad jag kallar soppa förbrukning de...Nån med ett bra förslag?? Vist,jag gasar på rätt bra ibland men 2.5 liter/ milen...Så j.... trött på att tanka hela tiden. Har bokat tid på BMW värkstad i dag för att få dommen. Men är det nån som har ett bra förslag så shot.

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Mäter man på kortare perioder är det nog viss risk att snittet
kan bli missvisande pga faktorer som rådande klimat, yttertemperatur, kvarvarande soppa i tanken, sommardäck,
snittvikt på gasfoten under mätperioden, hastighet på sommar
eller vinter, nyservad motor eller inte etc etc

Jag mäter bränsleförbrukningen under längre sträckor
genom att summera alla tankningar. Under 1100 mil (tämligen blandad) körning under två års tid hade min 325 cab automat tagit 1,01 liter i snitt. Stundtals drar jag då på rätt bra på motorvägarna.

(Och ja, nedcabbat gör knappt 1 dl på förbrukningen i
motorvägsfart.)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.