|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
yttryck |
hej ! har sökt under "sök inlägg"om bensinförbrukning men hittade inte nåt konkret så jag drar igång en ny tråd. vad är det som påverkar bensinförbrukningen bortsett från tung högerfot. Har en 320 89: och den är som bekant den törstigaste av alla e30. kör väldigt lugnt, mestadels så blir det motorvägskörning med jämn laglig fart, tidiga uppväxlingar. det blir ibland segdragningskörning men inte ofta.. Jag försöker köra snålt(följer ekonomimätaren under varvräknaren, men likt förbannat så drar den 1.15-1,2 blandad körning. i förhållande till mitt körsätt så är det på tok för mycket. ska byta luftfilret idag.. fler tips om vad man kan byta för att sänka bensinförbrukningen. vågar knappt tänka på vad den skulle dra om man skulle köra mer aggresivt .. /igge |
|
Du skall väl accelerera relativt hårt och snabbt upp till hastighet för att sedan köra på hög växel samt motorbromsa så mycket du kan när du skall sänka farten!! Ingenting är omöjligt |
|
|
yttryck: Vad har du för däck och i vilken dimension? Vad har du för förbrukning vid enbart landsvägskörning? Som Bex säger så gör motorbroms rätt mycket, en insprutare ska väl dra nästan ingenting vid motorbroms. Jag brukar släppa gasen väldigt tidigt, man behöver nästan aldrig bromsa inför 50/70 sträckor om man planerar sin körning. Då snackar jag inte om att motorbromsa stenhårt, det innebär ju att du håller gas längre än om du motorbromsar väldigt lugnt, i det falletsläpper du ju av tidigare = lägre förbrukning. Jag undviker även att accelerera i uppförsbackar, tappar hellre 5-10 km/h från botten till krön och accelererar lugnt när det är plant/nedför. Detta låter ju dötrist, men en roligare bränslebesparing är att köra fort i kurvor/rondeller för att slippa accelerera efter kurvan/rondellen... men då tär man ju på däck/hjulupphängningar i stället. Undvik att stanna helt vid rödljus, ser du att det blir rött så bromsa tidigt och försök rulla hela tiden. Killen som brände om dig i vänsterfilen och tvärnitade blir tveklöst efter när du närmar dig rödljuset på tvåan och det slår om. |
|
yttryck |
Stenback! just dom sakerna du nämner att planera körningen med att inte stanna helt vid kosrningar, rödljus släppa upp gasen och motorbromsa mm är det jag gör. Det är just därför jag reagerar på att den drar för mycket med just den typen av körning. är duktig faktist trots bensinförbrukningen att planera körningen så att den blir så mjuk som möjligt, försöker oxå ta kurvor och rondeller i så hög fart som möjligt just för att undvika alltför stor fartförlust, d.v.s undvika stora accelerationer. jag kör med vanliga dubbdäck dim 185/65 14" sommardäck är 205/55 15" därför undrar jag ifall det är någon slags mekanisk inställning i motorn, typ om det lambdan, rotor/fördelare, tändstift mm som påverkar bilens bensinförbrukning negativt, visst kammen börjar bli litesliten, men det borde inte påverka förbrukningen i den grad att den drar mer bensin vid snålkörning an vad vissa här med liknande bilar har med ganska mycket blyfot. /Igge |
|
Det låter lite onormalt mycket med 1.1 -1.2 vid blandad körning. Iaf mot hur jag kommer ihåg mina tre tidigare, men jag har inga vettiga tips:( En dålig lmm kan väl iofs göra den går lite fett eller? Angående acceleration för bränsle ekonomi är det väl som Bex skrev, snabb acceleration upp i rätt fart men aldrig med fullgas. |
|
|
Min 318i M40 drog 0,87 blandad körning (35mil motorväg 18 mil stad) och 1.13 liter per mil i stan lugn och ekonomisk körning... Så det är inte så himla dåligt för en 320i... varför min är så törstig vet jag itne... men jag kanske kör för korta sträckor så den inte blir riktigt varmt... halv gas upp till 3000 rpm och i med nästa växel tills du kommer upp i den fart du ämnar att hålla... kör sedan på högsta möjliga växel för hastigheten (undvik för låga varv).... så kör du mest ekonomsikt.. vill också veta hur man får ner förbrukningen En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
yttryck |
jag har nu bytt till ett nytt luftfilter. ska även byta tändstiften till våren.. få se om det kommer påverka förbrukningen så det betyder att långsam acc. upp till ämnad fort med hög växel i inte resulterar i låg förbrukning.(d,v,s man ska undvika segdragning) ekonomi metaren visar dock låg momentan förbrukning med det körsättet. Ska testa att växla flitigare med lägre vxl i och upp snabbare i hastighet.. /igge |
|
Min M40 drar 1.2L/mil blandadkörning --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
Då kanske inte min förbrukning e så hög då.. den drar me 1,2L/mil blandadkörning. fast den har leggat på 0,8-0,9 så nått har hänt. Min bil: Länk /Daniel |
|
yttryck |
det är mycket för en 4 cylindrig motor. dom ska ju dra neråt 0,8 l/mil blandad körning /igge |
|
Undrar lite varför ingen har nämnt trycket i däcken... det kan göra väldigt mycket om man har för lite luft i något/några däck. Jag lägger mig alltid ca 0,3 kilo över rekommenderade trycket. T.ex om det står 2.0 så kör jag med 2.3. MÅNGA MÅNGA kör med lägre tryck än rekommenderat t,om och då lägger man mycket soppa på ingenting... På min compact har jag ett vinterdäck som har lite pyspunka... om jag glömmer bort att kolla det regelbundet och trycket sjunker till runt 1,5 kilo istället för det jag brukar ha så märks det direkt... det t.om känns i bilen att den går tyngre (när man kör på gas så är den inte stå start, 87hk bara) |
|
|
yttryck: Får man fråga hur du mäter snittförbrukningen? Färddatorn kan ju visa fel. Ekonometern kan man inte gå på annat än för stunden. Det bästa är naturligyis att mäta "fysiskt". Du tankar fullt, presar i riktigt fullt. Kör, och tankar igen. Upprepa några gånger typ 3-4 ggr. Och dra snittet på det. Efter 200 mil eller nåt. Om du kör som du säger så ska det inte bli mer än 0,95. Det är nämligen min snittförbrukning och då är det ganska snabb körning t o m.... mvh |
|
|
Min förra 320i touring -89 låg förbrukningen i häraden 0.8 - 1.0 l/mil. Ju fler landsvägsmil desto närmre 0.8 och vice versa. Så något galet är det om du ligger 2 dl över detta utan att ha tung gasfot. Hur såg avgasvärdena ut vid senaste bes? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
yttryck |
Kristian :avgasvärdena var godkända, besiktade bilen i slutet av Januari.. värdena var dock nära maxvärdet. Stavros. jag tankar fullt och mäter.. det som är konstigt är att jag kör lugnt och ändå så drar den enligt min mening för mycket. jag ska nu efter nästa tankning köra mer normalt( aggresivt) och se skillnaden.. |
| yttryck: kolla trycket i däcken också vid nästa tankning! | |
| Sorry! Inte meningen att tjata... blev något fel ser jag... | |
yttryck |
trycket är ok trycket är ok trycket är ok trycket är ok skämt o sido trycket är ok he he 2,3 bar runt om.. |
|
Det skulle kunna vara lambdan, om den är paj/dålig så kan bilen gå på lite för fet blandning, vilket ger högre förbrukning. Kolla genom att mäta upp värdet på den när motorn är igång, vet inte vad den ska ha på just m20 men det kanske nån annan vet?? /Niklas |
|
|
allt de här med att motorbromsa o inte accelerera för hårt för att hålla förbrukningen nere håller jag med om.. men att ta kurvor och rondeller i så hög fart som möjligt för att inte förlora för mycket hastighet må hjälpa till att hålla förbrukningen nere, dock väldigt liten skillnad, förlorar man STORT på i längden med tanke på den slitage som uppkommer i samband med den tekniken.. man sliter framförallt på DÄCKEN men också på fjädrar, dämpare etc.. det är något att ha i åtanke också eller hur.. ........ HAHA ;p ..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.