AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.458

Är 5 serien mer välbyggd än 3 serien?

Sida 1 av 2
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Hej , jag har hört av nån att 5 serien är mer väbyggd än 3 serien, jag har aldrig haft en 5 serie men jag har åkt ett par.
Jag har inte märkt nån skillnad i kvalite på tex materialval mm.

Nån som har ägt en av varje?

Jag är jävligt fattig men Å andra sidan så har jag har en jävla massa grejer
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Om vi pratar äldre så är svaret ja,nyare vet ej.
Samtidigt anser jag att 7an är mer ihopskruvad än 5an.
Tex E30 som många pratar varmt om tycker jag är en av dom skramligaste bmw som tillverkats,fast körglädje saknar den inte.
E36 har jag inte hunnit åkt så mycke i än den känns något fastare än föregångaren men visst är det lite smäck här o där.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Erik76:

Med tanke på att 5&3 görs på samma fabrik(I Regensburg)så har jag svårt att tro att det skulle vara någon skillnad. Bmw bör ha samma kvalitets kontroll oavsett om kunden har valt en M3 eller en 520.
Materialval kan mycket väl skilja mellan 5 och 3 billigare grejer till dom enklare serierna att sedan sakerna fungerar är en annan fråga en Skoda håller lika bra som en Audi men det är dyrare/finare material i Audin den skillnaden fanns/finns kanske mellan dom olika BMW serierna för egen del har jag för lite erfarenhet för att med säkerhet säga.

En betydande förbättring i kvalitet gjorde på E32/E34 under åren dom tillverkades min nuvarande E34-96 har en markant kvalitetsskillnad mot min förra E32-87 till 7:ans nackdel allting var spinkigare på 7:an tunna dörrar till exempel 5:ans dörrar känns som en lyxbil medan E32:ans mer som en Volvo men 7 serien var bara ett halvår och dom flesta bilar är inte som bäst i början.

Mvh Stephan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är stor skillnad mellan E34 och E36 när det gäller materialval... iaf på de E36or jag provkört... Det var hårdplast i luftspjällen som finns ovanför mittkonsollen och vid handsfacket på passagerarsidan... Bilen känns inte alls lika gedigen som en E34... vilket fått mig att överge modellen helt...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jämför exempelvis hjulupphängningen på en e39 med en e46, som väger kanske 10 % mindre. Mitt intryck är att hjulupphängningen på den förra är betydligt stabilare utförd en på den senare - mer än 10 procent stabilare menar jag! Men är hjulupphängningen lika på en 320 som en 330, i stort menar jag?
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Det kostar väl ungefär lika mycket att utveckla en mindre bil som en större, så nåt måste de ju snåla in på...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om man åkt i en E345 25 och sätter sig i en E36 325 känns det som man hamnat i en papplåda :)

///MVH Hasso
Länk
Jag har bara erfarenhet nog att uttala mig om E30 kontra E34, och jag vill påstå att det är stooooooooor skillnad. 5'an har en kassaskåpskänsla medans 3'an ofta känns som en Golf I eller Kadett men ynkliga små plastdetaljer som går sönder hela tiden. Kan tänka mig att gapet är mindre när vi kommer upp i nyare modeller dock. Funderar på E36 som nästa bil, men enligt hassos inlägg ovan så lär jag bli besviken :)
Ja nog är det stor skillnad på en e36 och e34 det tycker jag med. Materialval m.m skiljer det på.
På en e39 och e46 skulle det vara intressant att veta om det är någon skillnad då jag ej har någon egen erfarenhet! e36 är dock roligare att köra än e34...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja besviken blir du inte, 3serien är ju en kuligare bil körmässigt, men då på bekostnad av en viss komfort.
Det är även komfortskillnad på E39-E46.
Länk
men allt beror oftast på vad man är van vid.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har haft e34 och har e36 just nu.
E34an är bättre ljudisolerad och knirrar och knarrar inte alls som e36an gör i plastdelar och kanter och i stolar etc..kanske inte som en pappkartong direkt men.. ;). Verkar som BMW lägger mer möda på 5serien, men det kan vara förståeligt då det är största kundkretsen som köper 5serien.

Lite offtopic men...
E36an är dock mycket roligare att köra och MYCKET snyggare både utvändigt och invändigt..jag har tröttnat på E34ans utseende och fronten är inte direkt snygg sedan ser den väldigt gammal och omodern ut..även inredningen ser gammal och tråkig ut.

Jag skulle inte köpa en E34 igen pga utseendet. Möjligtvis KANSKE en E34 M5 Touring för att dom är väldigt unika.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Kvalitetskontroll och materialval är väl ingen större skillnad. Men det sklijer mycket i design(konstruktion)hänsyn. E34= Bättre ljudisolering, dubbla dörrlister, bättre reglage, stålskruvar istället för plastskruvar och clips. Bättre stolar, mindre gnissel/skrammel.

Håller INTE med Stephan735 om E32. Har ägt en 87:a och jag tycker den känns klart gedignare än E34. Den hade gått 27000 mil, var fullspäckad med elektrisk utrustning. Det enda som inte funkade var en lampa i knappen till en fönsterhiss samt minnesknapp 1 till förarstolen behövde hårdare tryckning än de andra. Toppbetyg!!!

Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Kvalitéen & materialvalen i min M3 E36 är i alla fall 100% tycker jag...men jag antar att M modellerna begåvades med lite bättre material här & där...den kostade ju trots allt ca 550.000:- ny 1993... :-O
Visa användare
879
mageng
528iA -99
mosse
M-bilarna är väl byggda av M-technik, men de är ändå samma 3-serie i grunden= samma konstruktion. Så skillnaden är inte så stor. Om du tycker M3 är 100%, vad jämför du med då?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jämför med bilar jag åkt i, samt ägt.

Tycker E36 M3 är mycket väl sammansatt! min bil är nu 11 år gammal & har inte en lös skruv, inte en spricka i skinnet, originallack i toppskick, inga knirrande paneler eller knappar som lossnat....
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag hade 520 E34(-92) innan E36:an och den var klart mer gediget byggd, knappt några irriterande ljud och skrammel vilket E36 har haft åtskilligt av, jag vet inte vad jag inte har monterat isär eller plockat bort för att hitta oljud/skrammel bakom. Däremot som sagts så är E36 roligare att köra, den är smidigare och känns mycket lättare att köra på gränsen med än E34, tex vid bredsladdar och annat skoj :)

Mvh/ Micke t
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Min 328 har ett irriterande skamlande från bakluckan. Får väl lämna in för justering... För att inte tala om förarstolen som glappar lite. Rör sig några mm vid kurvor och inbromsning.

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Har ni "måndagsexemplar" grabbar? ;)
Buspelle
Även om E46 inte på något sätt är dålig så håller E39 utan tvekan högre klass. H
-d
299
-dB
130i -07
en e39 har dyrare lösningar än vad en e46 har, de e ju klart för annars hade ju inte priset legat högre. däremot kan man ju diskutera om dyrare/krångligare lösningar är bättre än enkla å krångar mindre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.