|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Varför ska man köpa klimatautomatik med utökad omfattning på en E60? Mvh Tom | |
| Väl värt pengarna om du vill slippa imma och slippa att ratta med temp-ratten manuellt för att få optimalt klimat i kupén. Detta har även solinstrålningssensor vilken styr klimatanläggningen. | |
|
Jag tycker inte alls att det är värt 8800:- extra. Testade bägge innan jag valde standarden. Och den fungerar utmärkt. Man behöver inte alls sitta och ratta med tempratten. Temperaturen styrs automatiskt liksom luftfördelningen, om man vill. Fläkthastigheten får man däremot sköta själv vilket jag tycker är en fördel. Ofta styr automatiken upp fläkten för högt för min smak. Med standardklimatorn kan man dessutom snabbt styra ner luften mot fötterna vilket inte den utökade klarar. Tidigare hade jag AUC på min 323Ci men det funkade dåligt. Avgaser hade redan kommit in i kupén innan den stängde. Det är bättre att sköta det manuellt när man t.ex närmar sig en lastbil. Slippa imma? Det är samma kapacitet på klimatorn vilken du än väljer. Skillnaden är en fuktighetsgivare som automatiskt slår på kompressorn över en viss nivå. Men blir det lite imma slår du bara på kompressorn manuellt, och du bestämmer själv när den ska slås av. Solstrålningssensor! Jag hade det redan på min 9000 Turbo. Man fixar det lika bra manuellt genom att dra ner temperaturen någon grad vid de få tillfällen det behövs. Mindre automatik = mindre krångel framöver. Lägg hellre pengarna på servotronic och sportratt. Totalt 3300:- extra och mycket prisvärt. Mvh Classe |
|
|
Enligt diskussioner pa andra forum sa skall det tydligen ga att fa en mjukvaruuppgradering av std klimatanlaggningen sa att aven flakthastigheten styrs automatiskt. Detta ar inte vad BMW beskrivit inledningsvis, men det kanske ar en foljd av att manga kant sig lurade vad vet jag. //Örjan C |
|
|
..och enligt den senaste som tog leverans pa en E60 525, sa ar flakthastigheten automatisk pa alla med std klima nu. Hur ar det pa din Claes - vad hander om du trycker in Auto-knappen?? //Örjan C |
|
|
Örjan: I instruktionsboken kan man läsa att fläkthastigheten kan styras automatiskt i standardkliman men det är en stjärna efter uppgiften och alltså en option. Jag testade naturligtvis omgående. Men min är helt manuell. Precis så som jag vill ha det. Mvh Classe |
|
|
Intressant, for Länk havdar en e60 agare att hans nya 525 har automatisk styrning som standard och Länk har en fatt sin std klima uppdaterad med en uppdatering. Det finns ingen vidare forklaring om vilken option de syftar pa? Det lar val knappast vara den utokade kliman, eller?? Om det ar en uppdatering som kommer automatiskt vid nasta service sa kanske du far akta dig sa att du inte blir av med din manuella styrning ;-)) //Örjan C |
|
|
Claes>> Vad kostar servotronic? Hur känns den? Mvh |
|
|
Aktiv styrning ska man väl bara ha!! Det är ju något av det som gör denna bil så tuff, men dessa nya teknik inovationer :) Det är helt suveränt att köra med, både i stan och på autobahn i höga hastigheter :) Det tar visserligen lite tid att vänja sig när man kör i stan, då det krävs mycket mindre ratt utslag än man är van vid... Jag har kört en Audi A8 4,2Q med servotronic och visst detta är mycket bra, man får lätt att parkera, samt det känna "tryggt" i ratten när man drar på. Men aktivstyrning slår det:) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Sim: Nar det galler Aktiv Styrning sa ar ju smaken valdigt olika. Vissa gillar det och andra gillar det inte alls. Var och en bor prova det och se ifall man gillar det innan man bestammer sig, for annars kan man bli grymt besviken. Hade jag kopt en bil blint med AS sa hade jag angrat mig! Jag tycker inte alls att den okade direktheten i styrningen uppvager den minskade kanslan i styrningen. Standardstyrningen ar bara saaa underbar. Skulle inte heller vilja ha servotronic, da jag inte tycker om "jankarkanslan" i laga hastigheter.... //Örjan C |
|
|
Jag har '216 Servotronic' vad innebär detta? Är det att servon jobbar hårdare vid låga hastigheter? Vad räknas isåfall som låg hastighet? Någon som vet någon sida där man kan se en förklaring vad olika options betyder? Som t.ex: '339 Satin Crome' '801 Germany version' '863 Europe/Dealer Directory' '439 Zeirleisten Aluminium hochglaenzend' '488 Lumbar support driver/front passanger' Kan man även se vilka options som fanns till olika modeller, alltså vad man bör sakna :) MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
|
Om servotronicen kan jag berätta att den ökade servoverkan avtar redan vid 20 och är helt borta vid 40 km/h. Det känns så i alla fall. I motorvägsfart känns det sedan som om vägkontakten ökar jämfört med standarden. För mig passar det perfekt och till en rimlig kostnad. Om det nu kallas "jänkarkänsla" eller något annat spelar ingen roll. I mitt trånga garage och till den lite mindre sportratten är det förträffligt. /Classe |
|
| Tack för infon, Claes! Kanske är nåt att överväga, speciellt vid parkering med breda 245:or. Man har fortfarande god vägkänsla i landsvägsfart alltså? | |
|
ollen, Det är väldigt skönt med 235 vinterdäck iaf... behöver knappt någon kraft alls även stillastående. Dock är detta inte särskilt bra för bilen. Belastar väldigt mycket på alla länkage, bussningar m.m. Mycket god vägkänsla i normal fart. Min är stabil och fin i 200km/h liksom vid hård kurvtagning i runt 60-90. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
|
TCG>> Nej, det är klart. Man får kanske tänka sig för innan man vrider runt breda däck stillastående. Men med 18-tummare låter det som ett vettigt komplement, om fortfarande vägkänslan vid "aktiv" körning är intakt. Eller kanske tom bättre, som Claes skrev? Tack för synpunkterna! /Olle |
|
|
Ollen: Jag hade ju en 323Ci tidigare och den nya med servotronic känns betydligt stabilare och kanske till och med lite tungstyrd i högre farter. Servotronicen arbetar inte bara vid lägre farter alltså, men det framgår ju av infon på BMW's hemsida. En annan sak: Provkör åtminstone en 525d innan du slår till på en 525i. Det blir en överraskning kan jag lova. Mvh Claes |
|
|
Claes: Tack för tipset men den är redan beställd. Nu kompletterad med servotronic tack vare dina synpunkter! mvh |
|
|
När det gäller utökad klima tror jag att på den utökade varianten kan man styra luftflödet och temp olika på vänster och höger sida. Det betyder att passageraren kan ha varmare än föraren. Mvh Tomas |
|
stefannorr |
Tomas Stadler> Du kan styra värmen på vänster/höger sida med dom flesta klimor så de är ju inget spec med det,har inget med utökad klima att göra. |
| stefannorr: Jo, på E60 är det just att styra vänster/höger som den utökade kliman har plus lite andra funktioner... | |
stefannorr |
MS> Skulle de va något nytt de då?..alla acc/klima från 97 o framåt har ju separat inställning för vänster/höger sida,hade de i min 320 97 och nu i min 523 96 och är vanlig standard klima/dock har jag även restvärme. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.