|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det görs ständigt förslitningstester med olika oljor hos oljebolagens utvecklingsenheter. I både API-, ACEA- och biltillverkarspecifika klassningar av oljorna, finns det standardiserade testmetoder där man kör vissa noga specificerade testmotorer enligt vissa noga specificerade metoder. Därefter mäter man bland annat slitage i motorerna. Beroende på bland annat slitage och oljans förändrade egenskaper under testerna (olja slits när den används), sätter man vissa specifika klassningar på oljorna. En olja med högre klassning är bättre än en olja med en lägre, avseende bland annat slitage, friktion, oxidationsstabilitet mm. Visst lägger många oljebolag mycket på reklam, men man lägger samtidigt ner offantliga summor på produktutveckling. Precis som Anders skriver, gäller det att ligga steget före så man har olja som klarar framtidens tekniska och miljömässiga krav... Största delen av priset på oljan som du köper i tillbehörsaffären/verkstaden, tillfaller säljaren/ägaren av verkstaden/butiken. Marginalerna på motorolja är stora i återförsäljarledet, som jag skrev tidigare! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Slå i en rak SAE50-mineralolja i din motor så får vi se hur länge den håller! ;o)) Riktigt så menade jag inte, vad jag menar är att jag hellre lägger ner 1000 kr per år på Syntetolja ifrån biltema och kan då byta minst dubbelt så ofta som jag kan för samma peng om jag väljer en märkes olja även om de påstår att den ska ha dubbelt så lång livslängd. |
|
|
Erik76: Om oljan på biltema håller den klassningen som BMW rekomenderar för din bil så är det ju helt ok! ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Erik, du är lite motsägelsefull i dina resonemang! Om nu inte oljorna har utvecklats nämnvärt de senaste 40 åren, varför skall du då använda en modern olja??? Det borde då gå bra att använda en olja med äldre specifikationer! (Typ raka oljor med API SC-klassning (vilket lär bli svårt att få tag på en olja med så låg klassning i dag!)) Att du inte vet så mycket om olja är helt ok (de flesta vet inte så mycket om olja av naturliga skäl då det är ett ganska "smalt" faktaområde), men att du uttalar dig så kategoriskt med så lite fakta bakom dina skriverier anser jag vara lite märkligt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Erik, Att välja en klassad olja från Biltema är inget fel, tvärtom kostnadseffektivt. Välj bara inte en syntetisk 5w40 olja med låga klassningar och förvänta dig att få samma kvalite som med en högt klassad olja bara för att båda är syntetiska och båda har samma viskositetsklassning. Däremot så har inte bmw chansat eller snålat när de påstår att en olja som uppfyller kraven kan köras i 2500mil eller 1 år. Det skulle dom inte ha råd med, tro mig. Men som jag också sa, så finns det ingen nackdel att byta redan efter halva tiden eller tidigare. |
|
|
Om biltemas eller OKQ8 olja har samma värden och klassningar som en Castrol olja eller Mobile 1 olja har , varför skulle den ena då vara bättre än den andra? Det är helt säkert så att en butik kan ha ett större påslag på ett visst märke än på andra i samma butik. |
|
|
Jag har skrivit det många gånger förut, men skriver det en gång till (det tål att upprepas): Strunta i vem som har tillverkat oljan, titta på vilka klassningar oljan har! Om två oljor har samma kvalitetsklassningar är de jämförbara rent tekniskt (dock är det klasser så en olja i samma klass som en annan kan vara bättre, men det är relativt små kvalitetsskillnader inom varje klass). Fastställ vilka klassningar oljan i din motor skall ha, och köp sedan den billigaste av de oljorna som uppfyller kravet! Det är aldrig fel att köpa olja med bättre/högre kvalitetsklass än vad som krävs av tillverkaren, men var observant på eventuella biltillverkarspecifika klassningar! Så oljor med samma SAE-, API- ACEA och biltillverkarspecifika klassnningar från Mobil, Valvoline, Castrol, BP, OK/Q8, Statoil etc. är fullt jämförbara och utbytbara med varandra. Biltemas olja är minst så bra som klassningen anger! (dvs deras 5W40-olja är en riktigt bra olja till mycket bra pris) Den tillverkas för övrigt av Statoil. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B >> Hur kommer det sig att du är SÅ insatt i just oljor? Som du sa själv, det är ett ganska smalt faktaområde? // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Heinz_Keller, kalla det för en något udda hobby! ;oDD Utan att överdriva har jag lagt ner många timmar i att söka riktig fakta i ämnet. Jag tröttnade helt enkelt på alla förutfattade meningar, gissningar, skrönor och allmän okunskap kring olja hos både amatörer och professionella (typ mekaniker och personal i biltillbehörsbutiker). Jag vill nog påstå att jag har relativt väl på fötterna innan jag skriver något om olja... Det finns en del andra här på forumet som också har bra koll på olja, bland annat Anders S! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, jag trodde nästan att du var typ oljeingenjör eller hade doktorerat inom ämnet :) Måste säga att jag är imponerad av din kunskap! // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Det är ju precis det här jag vill ha sagt som Johan B skriver "Jag har skrivit det många gånger förut, men skriver det en gång till (det tål att upprepas): Strunta i vem som har tillverkat oljan, titta på vilka klassningar oljan har! Om två oljor har samma kvalitetsklassningar är de jämförbara rent tekniskt (dock är det klasser så en olja i samma klass som en annan kan vara bättre, men det är relativt små kvalitetsskillnader inom varje klass). Fastställ vilka klassningar oljan i din motor skall ha, och köp sedan den billigaste av de oljorna som uppfyller kravet! Det är aldrig fel att köpa olja med bättre/högre kvalitetsklass än vad som krävs av tillverkaren, men var observant på eventuella biltillverkarspecifika klassningar! Så oljor med samma SAE-, API- ACEA och biltillverkarspecifika klassnningar från Mobil, Valvoline, Castrol, BP, OK/Q8, Statoil etc. är fullt jämförbara och utbytbara med varandra. Biltemas olja är minst så bra som klassningen anger! (dvs deras 5W40-olja är en riktigt bra olja till mycket bra pris) Den tillverkas för övrigt av Statoil." Mvh BMW – Weltmarke aus München! SLUTSATS = I PRAKTIKEN, KÖP BILTEMAS OLJA OCH BYT OFTA PS Mellan skillnaden man tjänar kan man alltid använda och investera i nått olja bolag;-) |
|
|
Erik76: Du skrev: "köp på Biltema eller annat lågpris ställe, mist halva priset , värdena som står gäller, är det Syntetolja 5, 40 så är det. " 5W-40 är ingen kvalitetsklassning. SAE, API och ACEA är kvalitetsklassningar. Biltema har inte olja med den kvalitetsklassningen som behöves för en del BMW-motorer. Din bil och min 528:a går säkert utmärkt att köra på Biltemas 5W-40 olja, men BMW:s lite mer högpresterande motorer kräver nog en lite högre klassning än den Biltema kan erbjuda. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Biltema: 5W-40 ACEA A3/B3, API SJ/CF 5W-50 API SG/CE /Johan |
|
|
Erik, Slutsatsen du kan dra är följande: Se tillverkarens rekommendationer och krav vad gäller klassning och viskositet, använd sedan en olja som MINST motsvarar kraven. Kör sedan MAX de antal mil eller den period som föreskrivs. Då har du gjort vad som krävs, vidare kan du självklart välja en bättre klassad olja eller köra kortare intervaller. Uttrycket "köp biltemas olja" är för enkelt! Skriv istället, "köp RÄTT eller HÖGST klassning till bästa pris" |
|
| I ditt fall är det dessutom FEL olja eftersom Bmw kräver en longlife-godkänd olja i din bil. Händer det något med motorn så tror jag inte dom står för några garantier om du säger att hällt i Biltema i motorn, oavsett hur ofta du bytt den (även om det inte är den som orsakat haveriet). | |
|
Om nu inte oljorna har utvecklats nämnvärt de senaste 40 åren, varför skall du då använda en modern olja??? Jag menade inte att man skulle välja en modern olja, jag menade att priset för märkes oljor är inte motiverat då billigare oljor finns med samma värden och klassningar |
|
|
Att köpa Biltemas olja blir det i praktiken samma sak som "köp RÄTT eller HÖGST klassning till bästa pris" Om nu inte Micro har super rea på olja. Jag kör hellre 1000 mil med rätt olja än 2500 med någon BMW rekomenderar som ska vara en Longlife olja. Ny fråga, Johan kanske vet? Vad exakt extra har en Longlife olja isig mot en som inte är det? Är det bättre att köra 2500 mil på en sån än att köra med en annan och byta 2-3 gånger imellan? |
|
|
En longlifeolja har ett speciellt utprovat additivpaket som lämpar sig och klarar en längre intervall. Med andra ord, den har "kuckelikutillsatser" som gör att den klarar längre intervall. ;) Att byta 2-3 gånger istället för 1 gång under 2500mil är förmodligen bättre om det är en BRA olja vi pratar om. Det förutsätter ju dock att den oljan har lika bra smörjande egenskaper i grunden som den longlifeklassade. |
|
|
Med "förmodligen bättre" menar jag självklart att det hänger på vilken olja man jämför med som sagt.... |
|
|
Nån som vet exakt vilka Kuckelikutillsatser longlife oljan har?;-) Lite SOLroseTech extrakt med Teflonicon kanske? På ren svenska, malda fågelsolrosfrön och teflon;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.