|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, man hör mycket snack om oljor och dess kvalite, såhär anser jag att det är. vissa av er kanske håller med, andra inte. köp på Biltema eller annat lågpris ställe, mist halva priset , värdena som står gäller, är det Syntetolja 5, 40 så är det. Det spelar alltså ingen roll om det står Biltema (5, 40) eller om det står Castrol GLX mulitechno Ap lightrush multiflexitech RS Turbo BMW recomended (5 , 40) på dunken. Lämnar du där emot in bilen på service få finns risken att du får en olja av sämre kvalite, (läs ej billigare) än vad dom säger och då har du ändå tur, endel häller i silad spillolja. Jag köper hellre en begagnad bil av en vettig person som säger att han skött om sin bil väl och fyllt i service boken själv än en där verkstan gjort det. Mvh Erik Jag är jävligt fattig men Å andra sidan så har jag har en jävla massa grejer | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nu är du allt ute och cyklar till en del , speciellt med din egen bil som kräver en longlifegodkänd olja pga den långa serviceintervallen. Köp gärna en annan olja än den som BMW häller i ,men se till att du köper en som är longlifegodkänd. Skulle nått hända med motorn och du har "fel" olja i så kan säkert maskinskadeförsäkring ifrågasättas. Olja är billigare än metall och det bästa motorn vet är fräsch olja för sitt välbefinnande. Byt olja ofta, kan hålla med om att det är bättre att byta ofta och köra på en mera plånboksvänlig olja än att åka länge på en dyr olja. De som misskötte sina service på E46 med 2500 milsintervall och dessutom körde mycket stadskörning, där löstes oljefiltert upp av den "sura" aggresiva oljan som det blir med den typen av körning. ///MVH Hasso Länk |
|
Håller med båda lite grand! Det kan vara STOR skillnad i kvaliteten mellan en 5W40-olja och en annan! Oljans kvalitet är å andra sidan mycket tydligt angiven på förpackningarna, det enda man behöver göra är att lära sig vad SAE-, ACEA- och API-beteckningarna betyder! Vissa biltillverkare t ex BMW kräver att oljan är specialklassad i nyare motorer pga mycket långa serviceintervall. Köper man då en olja som inte är specialklassad kan det i bästa fall vara så att den oljan är lika bra men inte klassad/testad, men å andra sidan kan det visa sig att just den oljan inte klarar specifikationerna som BMW har ställt i testen....då kan det bli riktigt dyrt att köpa billigt! Men principiellt kan man gott köpa den billigaste av oljorna som uppfyller kravspecifikationen som biltillverkaren anger som minsta krav. Dvs. Biltemas 5W40-olja som har API SJ och ACEA A3-klassning, är i princip likvärdig med en annan olja med samma klassning, oavsett vilket märke det är på den. Men då den ej är BMW-longlifeklassad, skulle jag inte använda den i min bil! (men jag skulle med gott samvete använda den oljan i en bil som inte har specialkrav, utan bara behöver den SAE-, API- och ACEA-klassningen!) Att köpa en billig olja och byta ofta kan vara bra, men om man köper för billig olja finns det stor risk för att den har så låg kvalitet att den koksar av värmen och smutsar ner motorn. En bra syntetolja håller lätt 4000mil eller mer under normala förhållanden (enligt tester från bland annat FMV), men oljefiltret brukar sällan hålla så länge.... En ren skröna att man får silad spillolja på vissa verkstäder, enligt mig! (har du konkreta bevis, lägg fram dem!) Silad spillolja lär inte vara aktuellt på någon verkstad som har det minsta lilla rykte att vara rädda om! Normalt köper verkstäderna oljan på fat och då blir priset bättre än om man köper enlitersflaskor. Dessutom är det så att t ex de flesta BMW-verkstäderna bara har en eller två oljor i sitt verkstadssortiment av rent logistiska skäl. (oftast är det Castrol SLX och TWS, för då har man täckt upp kravspecifikationerna för alla motorerna) Prispålägget på olja i verkstäder och tillbehörsbutiker är stort, så det finns inte många kronor att tjäna på att slå i sämre olja än vad verkstäderna skriver på kvittot! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Erik, Att någon verkstad lägger ner arbete på att rena gammal olja för att tjäna några hundringar och samtidigt riskera ett motohaveri på köpet ser jag som MINDRE troligt. Påståendet att "är det syntetisk 5w40 olja så är det" är inte helt rätt beskrivet! En syntetisk 5w40-olja kan vara vara både bra och direkt dålig. En olja är inte bara en olja, en olja är ett smörjmedel med massa tillsatser (additiv) som gör att oljan både smörjer och skyddar oljan mot föroreningar bättre. Det är oftast additiven som skiljer en bra från en mindre bra olja (vilket en stor del av priset brukar hänga samman med, dock inte alltid). |
|
|
Jag skulle aldrig köra 2500 mil på samma olja även om det står nått med longlife eller om BMW säger att en viss olja är extra långlivad. Möjligtvis går det nog bra att köra 2500 mil om man körde mycket långa sträckor. säg för en som kör 5000 mil per år. Jag byter olja var 1000 mil då jag tyvär ofta kör rätt korta sträckor, ej bra men ibland tar jag en liten omväg. Jag är jävligt fattig men Å andra sidan så har jag har en jävla massa grejer |
|
|
Erik, 2500mil eller 1 år är rekommenderat. En smutsig olja bryts ner oavsett om den används eller ej. Självklart så är det bättre att byta oftare. Att byta vid halva intervallet anser jag personligen känns rätt bra vilket jag också vet att fler än jag gör. |
|
|
Jag köper inte heller detta om alla sk Additiv eller tillsatser att det är dom som smörjer eller att det smörjer bättre. Microelektroder som löper amok och får oljan att rusa runt bättre skapat av en värme reaktion. Det är inget annat än samma kakkulleku som de blåser världens fruntimmer på, krämer eller schampon med Avokado örter och honungs droppar och vad allt nu kallas. Det är väl ändå oljan som smörjer? Jag är jävligt fattig men Å andra sidan så har jag har en jävla massa grejer |
|
|
Jag menar inte att verkstäder vill blåsa folk och hälla i spillolja för det är strunt summor de skulle tjäna på det. det är den enskilde underbatalda mekanikern som plockar ut 6,5 liter, häller i spillolja och säljer de 6,5 literna till en polare, Jag påstår inte heller att alla mekaniker gör så och inte heller en stor del men det är rätt vanligt. Liknande saker händer med reservdelar, du kanske vill komma lite billigare undan, köper en reservdel på mekonomen men du kan inte montera den så du ber en verkstad göra det. du hämtar ut bilen och på golvet vid passagerar stolen ligger den utbytta delen som ser för taskig ut, åhh vad bra, nu har jag bevis på att de bytt den, visst kanske det, men den delen kan komma ifrån en helt annan bil, det kan ju även vara ifrån din bil men den nya delen du bad dom sätta i har de spart undan och istället satt i en bättre begagnad del så att det ändå fungerar. Dessa berättelser och om hur vanligt det är har jag fått ifrån 1 kompis och en släkting som jobbat som mek i 15 resp 25 år vid flera olika märkes verkstäder. Det kanske inte är bevis nog men det duger gott för mig Jag är jävligt fattig men Å andra sidan så har jag har en jävla massa grejer |
|
magmo |
Kolla in länken så får ni en bild av vad olja/fett/smörjfilm handlar om. Klicka på flikarna. Länk: Länk Var och en har sitt eget helvete! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som exempel så var det additiva tillsater som saknades i syntetoljan när den kom, som gjorde att den "rann" av från kamaxlar och vippor och då gick det "torrt" det första sekunderna.Vilket medförde förtidigt nedslitna kamaxlar tillsammans med att kammarna var av undermålig gjutkvalitet på 80.talet på de flesta bilmärken från tyskland Så det är tillsatserna som har den stora betydelsen för kvaliten på oljan, grundsmörjan är ofta den samma. Och det stora oljebolagen skulle inte lägga massor av miljoner i utvecklingskostnad utan anledning, Kan tänka mig att Anders S ovan har en hel del att tillfoga denna debatt eftersom han har ett förflutet på ett av de största oljebolagen i världen. Och Johan B är den man absolut ska lyssna på, då han förmodligen är den i Sverige mest pålästa oljeguru vi har.:)) ///MVH Hasso Länk |
|
Erik, Oljan främsta egenskap är att förhindra metall mot metall, tyvärr så är det inte så enkelt att det räcker. Oljan måste ha andra egenskaper! Tillsater: Additiv eller tillsatsmedel är ämnen som tillsätts smörjmedel för att förbättra funktionen eller för att ge speciella egen- skaper som tex EP, anti-wear, skumdämpare, detergenter, korrosionsskydd etc. Antioxidant Tillsats som förhindrar/fördröjer oxidation (åldring) av en smörjolja. Anti-wear Anti-wear är slitageminskande tillsatser för tex hydrauloljor. Motverkar det långsamma slitaget. Detergenter Detergenter är ämnen som försätter andra ämnen i dispersion (finfördelning). Fungerar renhållande i smörjmedel. Dispergenter Tillsatsmedel i smörjolja som motverkar flockning och av-lagring på metallytor av olösliga förbränningsprodukter och andra föroreningar genom att hålla dessa svävande i oljan. Inhibitor Tillsatsmedel som fördröjer eller förhindrar kemiska reaktioner, tex oxidation, korrosion etc. Korrosionsinhibitor Förhindrar korrosionsangrepp på metall genom kemisk eller elektrolytisk reaktion Det är inte kuckeliku det handlar om, det är utveckling och vetenskap. Att du läser fåniga reklamannonser om oljor betyder inte att smörjtekniken i sig är kuckeliku. |
|
|
Erik, med all respekt: du verkar inte veta så mycket om olja! Additiven som kan utgöra 25% av oljans innehåll har mycket viktiga egenskaper. T ex vissa av dem har som uppgift att smörja när oljefilmen brister eller inte finns, andra att förhindra att oljan bryts ned, ytterligare andra skall förhindra att oljans polära egenskaper ökar och inte rinner av metallen etc. Moderna oljor är extremt mycket bättre än de som fanns för bara 10 år sedan, och det är nästan enbart additivutvecklingen som står för den kvalitetsförbättringen i oljorna! En motoroljas slutkvalitet beror på två saker: 1. Basoljan/oljornas egenskaper 2. Vilka additiv och i vilken mängd de är tillsatta (ökar man vissa additiv för mycket blir effekten negativ, mer är inte lika med bättre utan de skall vara i rätt inbördes balans). Att en mekaniker skulle riskera firmans rykte och även sitt jobb genom att montera gamla delar (som skulle synas direkt vid en kontroll) eller "sila" gammal olja (vilket också skulle synas direkt när man lyfter på oljestickan) tar jag för någon form av konspirationshysteri! Ett mycket vanligare "knep" som förekommer ibland är att man inte slår i exakt så mycket olja som det skall vara (slår i t ex 6,3 liter och faktuerar 6,5 liter) för det märks inte (blir väldigt liten nivåskillnad på oljestickan). Hasso, Grattis till 8000!!! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tror knappast att oljebolagen lägger ner miljoner på forskning och utveckling, däremot så lägger de helt klart ner det på marknadsföring. Det är bara sälj argument med fina ord precis som med så många andra produkter. Om dessa nyare oljor var så mycket bättre , hur kommer det då att förbränningsmoterer tillverkade för 40 år sedan håller minst lika länge som idag då man körde på motoroljor utan dessa tillsatser. Förbränningsmotorn har man däremot lagt ner miljarder på att förbättra och visst är de bättre idag på alla sätt men i grunden så har det inte heller hänt mycket där. "Ju sämre dyrare skit desto lättare är det att sälja" |
|
|
Om jag vänder på frågan, har någon läst eller sett något test där man tagit identiska motorer och testat hur länge de håller med olika oljor? Eller där man kört identiska motorer på olika oljor i låt oss säga 30 k mil och sen plockat ner motorn och mätt slitagen? |
|
|
Det gäller att köpa oljan till rätt pris om man kan. Longlife olja som du köper av statoil,BMW eller var som helst för hundratals kronor/liter kan köpas till en bråkdel av den summan. När jag jobbade på mek.verkstad så handlade vi olja när vi rep. växlar och annat och det är helt andra avtal som gäller än vid köp på mack/mekonomen eller över disk hos BMW t.ex. Även longlife oljan är billig att köpa då.Köpte olja på 4-liters dunk för c:a 150:- som kostade svindyrt på macken som låg precis brevid. Så känner man nån som har ett jobb där dom handlar in olja så kan man säkert få köpa en hink billigt. Det bilverkstäderna köper in billigt blir svindyrt när man ska betala oljeservicen. Kul ! /Johan |
|
|
Erik76 "hur kommer det då att förbränningsmoterer tillverkade för 40 år sedan håller minst lika länge som idag" Det är lite skillnad på effektuttag per liter motor mot var det var för 40år sen. Då byggde man stora tunga motorer med alla komponenter överdimensionerade. Idag så räknar man på hållfastheten i varje enskilld komponent och gör den inte kraftigare än absolut nödvändigt för att kunna hålla nere vikt och kostnader. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Som sagt Erik, du verkar inte veta så mycket om olja! Att lansera en ny motorolja kan kosta miljontals kronor i bara utvecklingskostnader för ett oljebolag. För inte så många år sedan var det vanligt att man totalrenoverade eller bytte ut motorer efter 10-15000mil. I dag håller motorerna extremt mycket längre om man bara servar dem. Visst har motorerna blivit bättre, men samtidigt med den mekaniska förfiningen och ökat effektuttag har de mekaniska marginalerna minskat... Slå i en rak SAE50-mineralolja i din motor så får vi se hur länge den håller! ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Erik, Du har rätt, det är inte miljoner utan MILJARDER vi pratar om. Allt för att ligga steget före konkurenter och tillgodose nya områden/kunder/behov med smörjmedel. Att man lägger lika mycket på marknadsföring betyder inte att man skippar utvecklingen. Fakta ! |
|
|
Det är lite skillnad på effektuttag per liter motor mot var det var för 40år sen. Då byggde man stora tunga motorer med alla komponenter överdimensionerade. Idag så räknar man på hållfastheten i varje enskilld komponent och gör den inte kraftigare än absolut nödvändigt för att kunna hålla nere vikt och kostnader. Jag håller med men man får inte heller glömma att ju lättare rörliga delar en motor har desta mindre belastningar blir det på lager och även mindre friktion och slitage. |
|
magmo |
Man kanske skall ha i åtanke att det inte var så länge sedan vi hade blyad bensin. Där låg en del av smörjegenskaperna. Var och en har sitt eget helvete! |
|
Jag tror att det högre effektuttaget ger betydligt högre belastningar än dom tyngre komponenterna som satt i dåtidens lågvarviga motorer. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.