AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.936

Navi, problem med skärmen på en E39 -99

Sida 1 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag vet att det finns en diskussion om detta, men jag har sökt på alla möjliga kombinationer utan att hitta den! Så jag hoppas på hjälp.

Jag råkade ut för en underlig grej idag med navit i min 540iAT -99. Det har fungerat jättebra innan, men idag hoppade inte skärmen igång! Den flimrade till med jämna mellanrum, men startade inte. När jag var framme så stängde jag av tändningen och slog på den igen, och då startade skärmen fast i nåt slags "fail-safe"-mode, med större bokstäver. Är det något fel på navit? SW-numret är 3-1/30 om jag minns rätt, första trean är jag säker på, vilket jag tror betyder hårdvara Mk3.
Så, har något en idé om jag ska bli orolig eller inte?

Mvh Johan
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

Detta "fail-safe" meny kommer från din videomodul (TV), denna modul har ett ingyggd operativ system i ett flashminne som tar över när navin inte levererar signal, dvs död, och startas automatiskt efter omststart av bilen. Du märker väl att "Navigation" meny valet är borta! Prova med att kallstarta elektroniken med att ta bort minus kablen (batteriet) och vänta i 5 min. Funkar inte navin så är den död.
Orsaker:
1 - Vatten skada
2 - OS:et har blivit korrupt-->prova med en uppgradering eller nergradering.

mvh
george
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Nu funkar allt som det ska, verkar som att skärmen fick hybris. Kanske har nåt att göra med att bilen var tom på ström tidigare i veckan, annars har jag ingen aning.
Hur som helst så kollade jag igenom systemet, och det sitter en MK3-dator därbak, tillverkad juni 2002. Är verkligen 1/30 rätt mjukvaruversion då? Borde jag inte kunna köra i splitscreenmjukvaran, som är så mycket bättre?

Mvh Johan
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
George: Om jag får "kidnappa" tråden lite.
Det där med videomodulen...

Min videomodul tar över navigatorn trots att min navigator bevisligen fungerar.
Jag prövade att koppla in navigatorn direkt till skärmen och det fungerade, navigatorn visades som den skulle och kartor med etc.

Men så snart videomodulen kopplas in så försvinner navigatorn från menyvalen.

Har du några tips hur man ev. kan nollställa videomodulen?
(Har prövat att låta bilen vara strömlös inder en natt, men utan framgång)

/Hammar
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hammar:

Två allternativ:

1 - Du försöker att koppla in en MKI videomodul tillsmamns med en MKII/MKIII/MKIV navi. Funkar alldrig! (de har samma kontakter, vita och blåa) Du måste skaffa en MKII videomodul.
2 - Har du MKII/MKII videomodul--> Du har fel i ledningen mellan videomodulen och navin (vita kontakten från videomodulen till den blåa i navin).

mvh
george
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det är så att från början var det så här:

Mk1 Navi Comp.
4:3 skärm
Original videomodul

MkI navigatorn var en dag borta från menyvalen, så jag trodde att den var trasig (men det verkar som det är videomodulen som inte vill släppa på navigatorns OS)

Då MkI navi. inte längre visades köpte då en begagnad MkII navi.

MkII och med nya kablar kopplade jag in till videomodulens vita uttag.
Navigatorvalet visades fortfarande inte.
Och i bland då man valde t ex. TV så hoppade man vidare till telefon-menyn och ibland när man valde setup så hamnade man på ventilationsmenyn osv.

Så jag fick höra att det kan vara så att min gamla 4:3 skärm inte fungerade med MkII så jag fick då tag på en billig 16:9 skärm.

När jag installerade denna så hoppade bilden hela tiden.
Försökte med säkringstricket och så men det gick inte.

Prövade till slut att ansluta navigatorn direkt och då fungerade allt som de skulle.

Fick i dag höra, via en engelsk naviagtorlista, att man skulle kunna berätta för videomodulen att det finns en navigator som ska användas, så den släpper sitt OS, det kan man göra via DIS tydligen.
Det kanske kan hjälpa?
För det verkar som videomodulen är låst i sitt läge att visa menyn via sitt OS och inte via Navigatorns.

Vad tror du om detta, eller är det "bara" att köpa en ny videomodul? :-/

/Hammar
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,
1 - Bilden hoppar på 16:9 pga 16:9 monitorn använder helt annan linjefrekvens, dvs sync frekvensen är ej dessamma! med nyare MKII navi (senare versioner av MKII navin ) klarar att synka med den ny 16:9, detta märker du när du kopplar ur spänningen från batteriet och sätter tillbaks den efter 5 min.
2 - Du måste skaffa en ny video modul, som du ser på din MK1 videomodul så sitter en rundkontakt i mitten med två stift, detta är kommunikationsbussen till din gamla MKI och är ej kompatibel med den ny I-bussen som finns från MKII och uppåt. Din MKII kommunicerar direkt med I-bussen som redan finns i di bil.

Slutsats: MKI:an strys ENBART av MKI viodeomodul via denna kontakt (tvåstiftiga) och har ingen intern grafiskt operativsystem, ljudet (manliga) kommer från talsynteskretsar i MKI:ans videomodul. MKII har en egen grafsikt gränssnit som kommunecerar direkt med bilens I-buss och har ingyggd talsyntes (kvinnlig).

Du löser dina problem med en nyare MKII navi (om din inte funkar enligt punkt 1) eller MKIII/MKIV och en ny videomodul.

George
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
glömde säga, skaffa en MKIII videomodul om du har en 16:9 monitor annars blir bilder i 4:3 format!

george
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Min MkII klarar det, jag kopplade den direkt till skärmen och gjorde en "reset" och då visades bilden korrekt, helt i synk och i 16:9 format (något utdragen kanske men ändå).

Så för att kunna använda TV och MkII så ska jag skaffa en MkIII videomodul i stället?
Men klarar videomodulen MkII också?

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
(Någon som har ett nummer till videomodulen som jag behöver?)

/Hammar
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

MKIII navi med MKII videomodul--> 4:3 bild på en 16:9 monitor, dvs svarta band på vänster och höger sida, detta är jag 100% säker på, men MKII navi med MKII vidoemodul och 16:9 vet ej till 100%. Det gåt att omprogramera MKII videomodul till MKIII för en kostnad av 59 Euro + frakt hos www.megamodules.com.

george
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ok, i mitt fall är det MkII med en MkIII videomodul, fungerar den kombinationen?
Kollade vad en ny videomodul kostar och det var inte lite pengar... :-(

/Hammar
George, mycket bra svar för hur det fungerar!

/RS2
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kan inget annat än att hålla med, suveränt skrivet!

Jag jagar en ny videomodul nu så jag hoppas jag hittar en snart, lite surt att sitta med en 16:9 skärm och inte kunna se något på den. ;-)

/Hammar
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Tack för era omdömmen, har själv pillat en del med dessa enheter...

Hammar: Priserna är rätt höga för 16:9 Videomodulerna på eBay, har sett sådana runt 370 Euro + frakt. Kolla noga innan du köper. Vissa säljare tror att de fungerar med 16:9 (eller tiger), känner några som har blivit lurade (fick en MKII eller en MKI modul instället) . Det finns en hel mängd artikelnummer för dessa videomoduler...

George
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
370 Euro + frakt låter inte alls dyrt om man jämför vad jag fick som svar från BMW:
Då jag rinde till BMW (iofs så hade jag inte art. Nr framme) så letade de fram en modul för 12 900:-

Så 370 euro ska jag kunna "smälta" (helt Ok för min del). ;-)
Synd bara att ingen i Sverige säljer sådana.
Ska kolla med BMW en gång till med nummret RS2 gav mig för att se om de menar allvar med priset jag fick.

En annan sak, sedan då skärmen fungerar tillsammans med alla moduler, hur gör jag då för att få GPS-sidnal till navigatorn, den delen förstår jag inte riktigt.
I MkI-navigatorn sitter väl antennen direkt i navigatorn (en coaxial kabel), men nu med MkII så är den bortkopplad och ligger löst (med isoleringstejp runt).
Var får MkII navigatorn sin GPS-signal från?

/Hammar
Video enheten 65 50 6 936 759 kostar ca 450 Euro + VAT hos BMW i Tyskland och används i E38, E39, E46, X3, X5 och Z4. Så eftersom det är samma video enhet i alla dessa bilar så är det kanske lättare att hitta en begagnad någonstans. Ny motsvarande enhet kan också ha numret 65 50 6 936 096 eftersom de enheter som säljs av BMW som reservdelar är RMFD (remanufactured).

/RS2
Mk2 har fortfarande en separat GPS antenn men den saknar magnetfälts sensorn som Mk1 hade och MK2 har en integrerad gyro sensor istället. Så jag tror att det är denna magnetfälts sensor kabel som är bortkopplad och som du ser ligger lös nu.

/RS2
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Så jag behöver inte göra något för att den ska "hitta" en GPS-signal?

Ringde BMW igen och denna gång fick jag ett mer "humant" pris: 6200:-
När de sa 12900:- igår så tänkte jag att det måste ändå vara fel. ;-)

/Hammar
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hammar: svar på detta:
"...En annan sak, sedan då skärmen fungerar tillsammans med alla moduler, hur gör jag då för att få GPS-sidnal till navigatorn, den delen förstår jag inte riktigt.
I MkI-navigatorn sitter väl antennen direkt i navigatorn (en coaxial kabel), men nu med MkII så är den bortkopplad och ligger löst (med isoleringstejp runt).
Var får MkII navigatorn sin GPS-signal från?.."

MKI har en helt annan extern GPS modul (en liten alum. box)!

Du kommer att få problem!

1 - Du måste skaffa en GPS modul för MKII.
2 - Du måste skaffa en kabeladapter (svårt att få tag i på BMW) som kopplar från den mörkröda (eller gula på vissa) kontakten i din navi till den nya GPS modulen. GPS antennen är det samma, antenn kontakten sitter på GPS modulen.

Det bästa är om du skaffar en MKIII enhet så slipper du dessa problem!

George

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
George: Fick nummer på GPS-modul som ska ersätta den gamla.
Någon som kan bekräfta att det är denna som jag behöver: 65 90 8 385 141
(Tänkte kolla kostnaden)

Kabel nummer fick jag av RS6 och har köpt den för ett par veckor sedan:
61 12 6 915 132

Fick även detta nummer i samband med GPS-module:
61 12 8 377 436
Är det ett nummer till samma produkt (61 12 6 915 132)?

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.