AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.599

Mätning av M3e46

Sida 1 av 2
Hej!

Jag undrar om någon vänlig själ kan mäta hur stor/liten glipa det är mellan den bakre stötfångaren och där plåten tar vid, min glipa känns lite för stor.. Har läst att det ska finnas en service dokument om detta men det ska tydligen bara gälla I USA, där har man ordnat fram en clips för att lösa det. Men clipset ska enligt Solna bara passa Usa modelen, man tog nämligen ett par för att testa.
Den Cslen som fanns hade oxså en glipa dock inte lika stor som på min,även den goda Asken har noterat det på min.

Zxd,Imola och Ni andra var är Ni-??
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
God morgon! ;)

Är inte riktigt 100 på vart du menar men ska smita ut i garaget och mäta lite när solen gått upp ;)

Mvh,
Robban
ZxD:

Om du står framför bakdäcket så är springan mellan plastkjolen nedrebak och där plåt chassit tar vid är du med?
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Japp, kom på det nu när jag vaknat till lite :)

Mvh,
Robban
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Hitta en gammal bild på datorn om den hjälper? (lite suddig)
Länk

Mvh,
Robban
ZxD:

Precis nu syns det inte riktigt hur glipa du har men du kanske kan mäta vid tillfälle hur stor glipan är/Tack
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Ska mäta så fort ja kan.

Mvh,
Robban
Min bil har varit inne på BMW för att fixa det. Min såg nästan ut att ha ramlat loss...
Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
Starre,
det finns en Service bullentin angående detta, även för Europa.
Jag hade detta fel på min kärra, och det fixades på garantin. Dock vet jag inte om dom faktiskt använde några clips eller ej. Hursomhelst blev det betydligt bättre.
Jag vet inte ifall dom använde några clips på min heller, men den är inte lika bra som den var ifrån början. Den ser fortfarande lite "hängig" ut bak. Kanske skall åka ner till BMW sen...
Imola:

Vet du exakt vad dom gjorde?enligt Solna skulle dom behöva plocka ner hela bakrestötfångaren..låt jätte jobbigt:))

Twincam:

Har du mera info den Service bullentinen??

/Tack
Vet faktiskt inte, dom gjorde det under en service. Men som jag skrev tidigare så är den inte helt perfekt, så jag kanske borde åka ner till BMW och få det fixat.
Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
Starre,

nej, inte annat än att jag snabbt sett den utskriven (på tyska). Läste inte igenom den, det viktiga var att det blev fixat.

Har du kollat vad Borgs bil säger, som jag har förstått det så är dom bäst i Sthlmsområdet på Service!?

mvh
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Ursäkta förseningen, skulle säga ca 2mm.

Mvh,
Robban
ZxD:

Tack kan säga att det inte rör sig om 2mm på min är närmare 2cm.....

Tack

Är det någon annan som har lika stor glipa som jag?
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
2cm?! OJ!

Mvh,
Robban
ZxD:

Kanske överdrev lite ska mäta exakt mått i morgon återkommer då

/s
Glipan ska vara lika stor runt om den bakre stötfångaren. Det är samma stötfångare i USA som i Europa. Jag vet flera som fått det fixat i England på detta sätt. Jag mailar dig den amerikanska TSBn men jag har inte sett någon svensk version av denna men det kanske finns.

/RS2
RS2:

Högre upp menar Twincamm att det ska finnas en service bullitin på detta för Europa om jag fattar det hela rätt. Om man kan ordna fram en sådan borde inte vara några problem.

Hur stor ska då glipan vara?

Ps.fick du mitt sms?
Är det någon som vet hur det kommer sig att Usas M3 clips(för att minska glipan)inte skulle passa på en europa model???

Det var det svaret som Solna gav mig och de sa oxså att det hade testat???Dom kanske inte hade kunskapen eller visste inteexakt hur man ska göra, borde ha lämnat in bilen när man var nere i Regensburg:))

RS2:

Tack för pdf filen:))
Starre,

Glipan ska vara jämn hela vägen runt stötfångaren, så 2-4 mm är väl rimligt bara det är likformigt och inte hänger ner som i kanten. Som jag sa ovan så är det exakt samma stötfångare så om clipsen passar i USA så passar de här i Europa också, men man måste göra som det är beskrivet i service bulletinen och man behöver inte montera av stötfångaren.

Jo, jag fick SMSet, tack för det! Vet du mer om det bara blir en "light version" eller om de lyckats komma överens i förhandlingarna?

/RS2

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.