|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Vill man ha en viss bil tycker jag att man ska försöka få fram pengarna på vilket sätt det än må vara. När jag sålde hus för ca 10 år sedan, hade vi ett flertal fall där kunderna inte fick huslån på grund av att de hade ett billån sedan tidigare. Det spelade ingen roll om lånet var välskött, eller om man kunde uppvärdera huset efter det var färdigbyggt, det blev ofta blanka nej. Även vid bankbyte etc. Ett rationellt argument mot att låna pengar till bil blir således: Om du lånar till din bil, kan ditt framtida hus/lägenhetsköp gå om intet(KAN!). Den optimala lösningen är väl om man har en fast egendom som man kan belåna. Att ta lån för att spekulera kan i många fall vara väldigt lönsamt, men som med all spel och dobbel löper man en rejäl risk att förlora sin insats. Ergo: spela bara med pengar du har råd att förlora. |
|
NOLL7NOLL |
Låna via bilfinans typ BMW kan väl ibland vara på ca 6%. Spara lika mkt samtidigt på Akelius och få 6% ränta på sparpengarna. Då har man ändå kapital kvar i fall att.... och man sparar räntekostnaden. |
|
NOLL7NOLL; ..och du får dra av 30% av räntan på skatten så du går t o m plus! Pompe; När en bank gör en bedömning inför ett ev huslån så tas hänsyn till hushållets ekonomi i sin helhet. Självklart kan man inte ta på sig ett stort billån som kostar halva inkomsten varje månad och sen tro at man dessutom kan ta ett huslån. Det handlar ju om sunt förnuft. Du har ju alltid det yttersta ansvaret för din egen ekonomi. Jens |
|
|
>Jens Självklart är det så, det vet både du och jag, men det finns förvånansvärt många som inte fattar det sammanhanget. När man tittar på hus så är det lätt att objekten varierar mellan en halv miljon från dyr till mindre dyr. I det läget har man nog svårt att tänka sig att billånet på 100´ kan inverka så mycket. |
|
|
Pompe; Det lät på dig som att folk inte fick huslån för att de hade billån, oavsett hur mycket billånet var på och hur mycket pengar de hade över varje månad. Nu är jag med på vad du menar. Jens |
|
mackan325 |
För det första har akelius 5% vid bindningstid 1 år och, för det andra beskattas även inkomst av kapital alltså lönar det sig inte. |
|
mackan325; Så sant, men då lönar det sig i vilket fall eftersom vissa bilmärken erbjuder 4% låneränta. Dessutom dras inkomsträntan först efter deklaration och avdraget på låneräntan kan du jämka och därmed få pengarna i förskott. Det handlar inte om mycket pengar men det är ju solkart att du tjänar på det. Som bonus så har du dessutom pengarna lättillgängliga. Jens |
|
mackan325 |
I akelius fallet liksom andra liknande lösningar är pengarna låsta under bindningstiden, väljer du att bryta låsningen får du betala straffavgifter, det är väl inte lättillgängligt? |
|
Känner inte till Akelius men ett års bindningstid är ju heller inte så blodigt. Du behåller ju oftast en bil längre än ett år så det blir ju värre att ha pengarna uppbundna i bilen, och om du dessutom tjänar pengar under tiden så... Jens |
|
|
Ni som förespråkar lån. Lånar ni upp till maximalt belopp och betalar sedan av så sakta det går? Har ni fullt lån på hus/boende/kapitalvaror mm? |
|
|
BjörnB; Jag vill inte gå in på några detaljer kring hur just jag finansierar mina inköp men jag kan direkt svara nej på båda dina frågor. För att det ska löna sig att ta lån måste du ju få bästa tänkbara ränta. För att få det krävs en del kontantinsats. För hus brukar det krävas 10-15% och för bilar gäller ju som bekant 20%. Jag har som regel att lägga minst detta belopp, gärna mer eftersom det oftast hjälper till i ränteförhandlingarna. Skulle aldrig ta lån på kapitalvaror, det är på tok för dåliga räntevillkor för att det ska vara lönsamt. Dessutom tillkommer oftast avgifter m m. Jens |
|
|
BjörnB Jag lånar till kanske 80% och amorterar lite snabbare än förväntad värdeminskning för att inte ha mer i skuld än bilen är värd när det är dags till försäljning. Vill man inte låna kan man kontantbetala och börja spara motsvarande förväntad värdeminskning såklart. Dock binder man kapitalet då. Själv tror jag att orsaken till överdrivna förväntningar beror på kontantbetalningar av bilar och det är plågsamt att inse att bilen minskat i värde sedan man köpte den. /Simon |
|
|
Det jag inte förstår är att man är beredd att lägga alla sina ägg i en korg (bilen). Istället för att sprida ut sitt kapital. Jag måste säga att jag inte läst ett enda argument för att kontantbetalning skulle vara att föredra. Självklart måste man ha koll på sin totalekonomi och ska man köpa lägenhet kanske man själv inte ska ta ett billån på 200k och leva på marginalerna. Att planera sin egna ekonomi är ju givetvis a och o. |
|
| Bra inlägg oreo!: Gillar när argumenten är sakliga. | |
|
bjoerck: Sag att det blev litet langt, men skont att hora att ngn uppskattar det! //Örjan C |
|
NOLL7NOLL |
Mackan: skatten på 30% och jämkningen på 30% tar ut varandra. Räntorna tar ut varandra. Det är inget man tjänar pengar på men man kan på så sätt låna pengar men slippa räntekostnaden. Vill man tjäna pengar får man nog chansa mer än fasta räntor o låsta pengar, så nej du har rätt i att det inte lönar sig i den bemärkelsen... |
|
Oj, vilken diskussion det utvecklats till, var tydligen ett intressant ämne. Det borde kanske finnas ett speciellt forum för diskussioner inom ekonomi :) Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Ja man vet inte vem man ska lyssna på. Om man ska dra en slutsats av alla inlägg så känns det ju som det mest realistiska alternativet är att köpa ett par trisslotter varje vecka och hoppas på att man vinner i princip. Vet ju även en kille på jobbet som började med ett kapital på 2000 kr som han köpte en skrotbil för som han sen sålde för 5000. Sedan köpte han en annan för 5000 och sålde lite dyrare.. detta fortsatte till han hade råd att köpa en ny bil i 200 000 kr klassen. Fast sånt där kräver ju en hel del kunskap dock .. Det som stör mig mest är ju att man ser alla andra nötter som får lån till att lösa gamla lån som de inte klarar av att betala tillbaka och andra som lånar så de har har precis 50 öre kvar när månaden är slut. De får låna pengar, men inte jag.. känns så jäkla sjukt.. |
|
|
Cash is king. Sen är det jävligt skönt att slippa betala för en bil man äger och som ÄR begagnad - nya bilar känns beggade redan efter något år - för å inte tala om en redan beggad.... Slantar man upp i buntar äger man ju redan bilen när den börjar förfalla istället för att ha lån kvar på något man helst skulle vilja byta till nytt efter några år. |
|
| Är man född med guldsked i mun antar jag att man kan ha den åsikten men är man tvungen att jobba för sina pengar så måste man vara lite mer realistisk. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.