AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.634

Låna pengar?

Sida 1 av 5
Tänkte att jag skulle skaffa mig en fin BMW nu när jag har haft fast jobb ett par år.. bor tillsamans med min sambo och vi lever rätt bra på dubbla löner, inga skulder etc. Tänkte som så att det är ju nu man har mest pengar att röra sig med i livet innan man får ungar samt lån på hus etc etc..

Ansökte om 140 tusen att ha till någon fin beg Bmw. Så får man nobben? .. Månadskostnaden skulle bli ca 2000 per månad och i kalkylen fick vi ut att vi hade ca 10000 kvar att leva på i månaden efter alla räkningar/utgifter var betalda. Måste man vara miljonär för att få låna pengar eller. Kan ju tillägga att jag är väldigt kötsam och inte har några betalningsanmärkningar el något. Ringer man så vet de inget heller de bara hänvisar till sitt kontor uppe i norrland utan tel.nr som hanterar alla kreditupplyningar.. jävla skitnordea säger jag bara.. Kul att behöva leva som en kyrkråtta i 2 år bara för att kunna spara ihop till en bil som man behöver nu liksom. Glöm att jag lånar på nått sånt där högrisk/ utan säkerhet bla bla med 28.90 % ränta, tycker räntan man får med medlemslån genom facket är tillräckligt svining. Ush man tar det fan som en personlig förolämpning... så ser man alla andra skitungar som åker omkring i sina fina bilar alla kan väl inte ha rika föräldrar eller?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Det är i det läget man byter bank :) Har också Nordea, men är mycket nöjd. Går att resonera med lokalkontoret här.

Har du fått nån motivering till avslaget?

Sex på alla fyra, roligast så!
Pe
48
Pes
530d touring-99
Prova länsförsäkringar

-BeeMWe-
Iiiiinte trevligt att låna till bil

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Oftast vill dom väl ha någon säkerhet för bilen när man lånar direkt på bank. Prova med bilfirma, det borde väl gå lättare?
Dom lämnar ju dessutom garanti ifall det uppkommer fel på bilen ett tag efter man köpt den.
neeej, inte låna pengar till en gammal bmw utan säkerhet i form av boende....dålig idé
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag har själv vart med om liknande händelser när jag var yngre och skulle låna till bil första gången. Detta beror antagligen på att du bara skickat in en ansökan utan att ha träffat en bankman personligen och förklarat din situation för honom. Får de bara in en ansökan via post lr internet så går de stenhårt efter sina regler som bla. ofta är att man bara får låna upp till 55% utav sin bruttolön, detta oavsett om man har lång amorteringstid och därmed får en låg månadskostnad som man antagligen lätt klarar av.

Har även sökt lån hos typ Ikanobanken och liknande internetbanker som gör en massa reklam om att man får låna en massa pengar utan säkerhet, döm om min förvåning när man fick nobben att låna 40 000:- hos dem medan man någon vecka senare fick låna typ det femdubbla hos Föreningssparbanken. Vet att dessa internetbanker har en checklista de går stenhårt efter och antagligen uppfyllde jag inte ngt utav dessa krav o då blir det tvärnej bara, går inte att resonera med dem alls. I detta fallet tror jag det berodde på att jag hade över tio kreditupplysningar på mig de senaste tre åren, blir lätt så om man som jag håller på med mkt affärer samt flyttar ofta.

Jag har iaf lånat ända upp till 73% utav min bruttolön ett år då jag hade både m3:a, mc och en cross och det gick bra, detta var hos Föreningssparbanken och där har jag en personlig bankman som jag har en bra relation till. Sedan så tror jag även att det underlättar att jag haft lån hos dem i många år och alltid skött mig bra. Även föreningssparbanken har denna regel med att man inte får ha över tio förfrågningar hos UC de senaste tre åren tror jag, men då man träffar sin bankman personligen är det ju lätt att förklara för honom vad det handlar om I mitt fall var det en del lån eftersom jag köper o säljer en del bilar o hojar, förfrågningar från telia när man tecknat telefon och internetabbonemang samt en del förfrågningar när man ansökt om bensinkort osv. Man kan alltså komma upp i tio förfrågningar på tre år utan att man för det har oordnad ekonomi.

Så mitt tips är att du tar kontakt med dem och ber att få träffa en bankman personligen för att prata om ett lån. Blir det ändå nej så kan du höra runt med andra banker. Min erfarenhet är iaf att Föreningssparbanken är den bank som man som vanlig arbetare har störst chans att få lån beviljade hos.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Via de flesta fackförbund går det att få förmånliga lån till just bil/båt , kolla på just ditt fackförbunds hemsida, sen kolal med "nischbankerna" ( Ikanobanken,Skandiabanken,Länsförsäkringar bank etc etc)

Storbankerna håller sakta men säkert på att göra sig av med oss vanliga människor som kunder med sina larviga små avgifter och usla räntor, varför blir nisch bankerna årets bank år efter år tro??
Har själv Skandiabanken sedan ca 6 år funkar utmärkt på Internet betalningar, kalas bra telefon kundtjänst, kostar mig bara årsavgiften på VISA (200:-), dagens inlåningsränta: 2%

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att inte låna till en bil är snarare dumdristigt i dagens läge såvida man inte staplar miljonerna på hög. Speciellt när börsen gått så bra sista halvåret.

Mitt tips är som många andras. Prata med din personliga bankman. Jag ser ingen anledning till varför du inte skulle få låna pengar. Prata eventuellt direkt med bilhandlaren, dom burkar kunna lösa bra finansiering med bilen som säkerhet.

Prata med din banktjänsteman, det bör lösa sig.
-BeeMWe-,

hur smart är det att betala en bil kontant när man t ex kan låna på sin bostad och få 3,6% ränta?

/Simon
-BeeMWe-
simon_en: Bilar är inget man direkt tjänar pengar på, verkar inte som det i detta fall. Bostad däremot.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BeeMWe: Nej det handlar snarare om att förlora så lite pengar som möjligt. En väldigt simpel kalkyl.

Betala en bil kontant. 100.000.

Köpa samma bil. Betala 50.000 kontant låna 50.000 till en ränta av 4% Placera resten av pengarna och få en avkastning på 15% per år. Vilket är smartast?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Varför skulle det inte vara bättre att betala kontant?

"M3 snart om jag kanske hittar nån"
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
acey: "vilket är smartast" Låna en miljon, placera pengarna ,få avkastning med 15% per år,sen köpa bilen kontant för avkastningen!

Ps var placerar du för att få garanterad avkastning på 15% ds

Lite nyfiken!

Länk Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Spajjs: Därför att pengarna växer på banken medans dom försvinner i bilen.

imix: Sett över hela min portfölj som innehåller både optioner, aktier och fonder så har avkastningen aldrig legat under 22.94% ett enda år de senaste 5 åren. Med peakar långt högre. Jag skulle aldrig sälja dessa för att köpa en bil. Aldrig. Så mitt tips vore börsen.

Vet du var man kan låna en miljon till bra ränta utan säkerhet så hade det absolut varit smartast. Mitt tips är väl kanske att inte spekulera med pengar man inte har råd att förlora. Belåna aktier är inget jag skulle rekommendera i första taget.

Men visst, vill man spara och casha upp så är det väl upp till var och en. Har man torskat alla sina besparingar på telia och ericsson så kan jag förstå att vissa är tveksamma till att placera sina pengar någon annanstans än under kudden.
Jirar
acey:
Jag undrar vad du har för ränta på din bank,då du skriver att pengarna växer på banken.
Sen så är det ju så att alla kanske inte delar ditt intresse gällande börsen mm.

Visst generaliserar Acey kanske lite när han påpekar det där med börsen, men vad gör de som säger att det inte är så smart att låna pengar till bilköp i så fall ?

Vissa har en situation som gör att det är lämpligast att köpa bilen kontant (man har kanske en osäker arbetssituation som gör att man inte vill riskera att sitta med lån den dagen man står där utan arbete), medan andra har förutsättningar som gör att det är smartast att låna pengar, t.ex. Acey pga kunskaper som gör att han kan förvalta pengarna bättre på börsen, eller som i mitt fall där ett räntefritt lån gör att det vore idiotiskt att samla pengarna på hög först o sen köpa bilen kontant efter det.

Kort sagt: Det går inte att ge ett generellt svar på om det är bra eller dåligt att låna pengar till en bil.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Ja, jag vill åxå veta var man får 15% avkastning, tycker mina fonder osv. har varit ett dystert kapitel ganska länge nu....

Räntan är ju så låg nu, så det lönar sig att låna nu, som någon skrev, 3,6% ränta säger ju ganska mycket....

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Nja, några 3.6% får man inte i ränta om man lånar till en bil, kanske om man har lägenhet/hus man kan låna på. Annars är det nog runt 8-10% ränta som gäller för vanliga banklån och kanske 5-8% för billån där bilen står som säkerhet.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jakan: De kan väl ändå inte vara så dåligt att de växt mindre än vad låneräntan är? Som du dessutom kan dra av i deklarationen.

Det krävs mindre än man tror, prata med en duktig bankman som du känner att du har förtroende för och lägga upp en sparplan/portföljplan. Bestäm ett mål hur mycket du vill att dina pengar ska växa på 5 år och vilka risker du kan tänka dig ta. Man behöver faktikst inte spekulera för att få en sund avkastning. Placerade mina första pengar i en helt vanlig fond för tio årsen och då hade 10.000kr blivit närmare 100.000. Absolut ingen högrisk fond på något sätt. Och då hade jag varken ett speciellt stort intresse eller kunskap i området. Hade jag istället köpt en stereo för samma pengar hade jag inte haft lika kul.

I övrigt håller jag med bmw320i. Omöjligt att ge ett generellt svar utan att ha kunskap i individens privatekonomi. Ville mest få en balans i uttalandena om att det skulle vara idiotiskt att låna till en bil.

En polare som jobbar som säljare på ett Porsche Center jag snackade med om olika finanseriingsalternativ är folk köper en bil (eller två!) för en miljon eller två, så sa han att 98% oavsett hur stora tillgångar dom har använder någon form av finansiering. Även om dom lätt skulle kunna slanta upp 50 996TT kontant. Att binda upp för mycket pengar i en bil är en dålig affär helt enkelt.
JN,

jag skriver att man kan låna på sin bostad....

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.