|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
Nej jag har inte märkt nånting.. Det ända jag visste om var att kopplingen var kass och tog högst upp.. så sväng hjulet har tagit stryk.. d var nå mellan mattor eller nånting som jag inte kommer riktigt ihåg just nu, hade brunnit upp.. 7500:- för nytt svänghjul.. -=M3 Micke=- |
|
|
Det klonkade inte när du släppte upp kopplingen? |
|
|
nej det gjorde den inte.. borde den göra det? -=M3 Micke=- |
|
|
Nja, Det sitter väll ett dubbelmassesvänghjul på din? Tänkte kanske att fjädrarna hade gett upp och den gick i sina ändlägen (då klonkar det) |
|
| Varför skriver ni om svänghjul och kopplingar i denna tråd? :S | |
|
För att jag har ett svagt tickande ljud ifrån motorn.. Trodde att det var ifrån Vanosen men efter en Diagnos så såg vi att det inte var nå fel på motorn eller vanosen.. Lämnade in bilen till verkstan för att byta koppling och när dom rev ner allting så såg dom att svänghjulet var deffekt.. dom sa att det kan bero på d.. -=M3 Micke=- |
|
|
Han menar att du ska skapa en egen tråd om ditt svänghjulsproblem.. väl menat =) /Jonas |
|
|
BMW-verkstans "det inte är fel på din Vanos" betyder inte med nån stor säkerhet att o-ringarna är i bra skick. Många verkstäder har ingen som helst aning om Vanos-o-rings-problemet. Och det syns garanterat inte på OBD-avläsningen...förmodligen därav verkstädernas okunnighet. Så byt! |
|
pg_ice |
"fel på vanos" betyder väl att kamlägena står fel helt enkelt det är väl kamlägena dom kollar inte vanosen i sig? |
|
Precis! Dom kollar så att kammarna ändrar sig beroende på varvtal. In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Funkar det inte så kommer det upp ett felmeddelande som lyder "Fel på vanos, byt enhet" In God we trust, All others pay cash/// |
|
pg_ice |
det är nog några stycken som har bytt ut dom i onödan med andra ord :) om dom inte har haft hela vanos haverier villsäga |
|
Jag fick inget som helst felmeddelande rörande mina stenhårda icke-tätande o-ringar. Mina symptom var (som för så många andra) små ryckningar vid gaspådrag på hög växel och låga varv, samt lite "ketchup-effekt" i effektutvecklingen över varvtalsregistret. Tydligen rätt typiska symptom för kassa o-ringar. Och som sagt: noll felmeddelanden. Nu har jag inga ryckningar och motorn drar som en turbin över hela registret. Samt något lägre bränsleförbrukning enligt OBCn. |
|
|
Har oxå läst en del om dessa magnetvetiler. Borde ta och kolla dessa på min 530DA då den verkar rätt seg. Går jämnt å fint annars men..... Var sitter dessa magnetventiler? Hur många finns det? Hur får man bort dom? Vilka verktyg behövs? |
|
|
Veckans trådlyft! För övrigt lär du väl få leta en bra stund efter vanos-ventilerna på din diesel... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.