AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
21.098

Någon som blivit hjälpt av nya magnetventiler till vanosen?

Sida 1 av 6
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej,

Jag har sökt och läst allt som står skrivet om Vanos och magnetventiler på forumet, men kan inte hitta mer än 1 person som tycks ha fått bukt med sina vanosproblem genom att bya eller löda om sina magnetventiler.

Min bil bluddrar mellan 2000-3000 rpm, men bara ibland, så jag funderar på att byta eller åtminstone göra något åt magnetventilerna istället för att byta hela vanosen direkt. Det är ju ganska mycket dyrare att byta hela, kollade med BMW och de ville ha 17000:- för delarna.

Men det kanske inte är mycket ide att börja mecka med magnetventilerna om det inte nånsin har hjälp någon tidigare. Nästan ingen av de mekaniker jag pratat med tror att det är något problem med magnetventilerna, utan de tror helt enkelt att själva vanosen är sliten helt enkelt.

Därför så skriver jag denna tråd, med förhoppningen att någon eller helst några här på forumet som kan sina M-motorer kan svara på denna fråga?

mvh/Flisan
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Självklart ska du börja med att testa att rengöra och löda om magnetventilerna. Väldigt onödigt att lägga ut runt 20 000:- om du kanske kan fixa det nästan gratis istället, men du kanske är rik :) Jag hade iaf detta problem med min förra m3:a, den hade orolig tomgång och bluddrade mellan 2-3000 rpm. De mekaniker du pratat med tror jag inte vet vad de pratar om, verkar som att alla mekar nuförtiden bara vill byta trasiga saker och nästan aldrig vill försöka laga nåt som förr i tiden.

Jag trodde först att det berodde på ngt annat och började felsöka genom att t.ex byta luftmängdsmätare, lambdasonder, stift, leta efter luftläckage osv. till slut hade jag i stort sett eliminerat alla tänkbara orsaker utom vanosen. Jag gjorde då rent allt kring vanosen och det vara ganska kladdigt utav olja och ärgat vid en del kontakanslutningar där. Jag tog sedan ut själva magnetventilerna (2 st) och rengjorde dessa samt lödde om anslutningarna till dem och bytte ett litet oljefilter till vanosen (70:-). När jag sedan skruvat ihop allting och provstartade bilen så gick den helt perfekt, tomgången var helt normal och bluddret helt borta.

Jag körde sedan bilen i ca 2-300 mil och sedan sålde jag den, har sedan hört ifrån köparen att problemet återkommit, men eftersom det blev helt bra utav denna operation med magnetventilerna i flera hundra mil så tror jag iaf att man kan utesluta att det beror på ngt annat än dessa magnetventiler, antagligen så kanske ngn utav mina lödningar var dåliga o behövde göras om lr i värsta fall kanske magnetventilerna behövde bytas till en kostnad utav ca 4000:-, betydligt billigare än att byta hela vanosen iaf.

Jag hjälpte också en kille här på forumet som hade samma problem med sin m3 -95 och på hans bil blev det också helt bra och problemet har inte återkommit för honom. Sedan så var det ytterligare en här på forumet, tror det var Rallyfinnen som hade samma problem och även han konstaterade att det berodde på magnetventilerna men jag har för mig att han även hade ngt fel i vanosstyrboxen också vilket medförde att magnetventilerna inte fick ström, tror det bara var ngn lödning även där.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Såg att du bodde i Lkpg, kanske lite långt ifrån Falun, annars hade jag kunnat hjälpa dig med detta.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Tack för det svaret,

Kommer man åt dem genom att bara plocka bort locket på vanosen, eller måste fler grejer bort?

Sko man tänka på något speciellt eller är det bara att börja mecka?

mvh/Flisan

Flisan:

Det var mig Jens hjälpte, hade väl inte nån supertydlig symptom, men ett litet ryckande då o då fanns. Hjälpte att löda om och göra rent!

MVH
Flisan: Tänk på att släppa ut trycket ur vanosen innan du öppnar något.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
OK, tack för de svaren.

Mitt problem uppstår inte vid varje acceleration men kanske vid var 5:e eller var 10:e eller så går bilen bra i två veckor sedan går den dåligt i ett par dagar igen.

Men när det börjar "bluddra" så gör det alltid det vid 2000 - 3000 rpm och bara när man ger medelgas. Man märker det väldigt tydligt.

Jag ska nog göra som Ni säger och börja med felsökning på magnetventilerna innan jag byter vanosen.

Hur släpper man ut trycket ur vanosen på enklaste sätt då?

mvh/Flisan
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag hade precis samma symptom som dig, alltså inte alltid o aldrig vid fullgas.

Trycket släpper du ut genom att lossa litegrann på oljeröret som går in i vanosen, sitter långt upp till höger i framkant på motorn har jag för mig. Sedan är det bara att lossa metallkåpan som magnetventilerna sitter innanför, finns tre st, är den i mitten som sitter med fyra torx lr insex, går även in en kabel längst upp på kåpan, denna är till ventilerna.

Ta sedan ut ventilerna mkt försiktigt med handkraft, går inte det använd en polygrip men lägg en trasa mellan så du inte skadar ventilerna. Tänk också på att de ska tryckas in ordentligt när du monterar tillbaks dem, är som ett slags motstånd som du måste trycka lite xtra för att få dem ända in. Arbeta sedan lugnt o metodiskt o gör även rent kontakten i andra ändan utav kablarna, använd elektronikrengöring till detta.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
nilez: Har du ställt på bilen än? Jag har ställt på min, skulle fixa lite med bromsarna o ville kunna provköra ordentligt. Tror inte jag ställer av den igen utan den får vara påställd nu, går ju ganska bra att köra nu också, bara att ta det lugnt o tvätta bilen ofta.

Får väl komma över o visa bilen min ngn gång framöver och passa på o hämta skivan, om du har den kvar?

Mvh Jens
BMW CS # 5080

>JN

Tog ut den för 3 veckor sen och körde lite, tänkte ta mig en sväng i helgen. Skivan finns kvar, det är ju bara att du hör av dig.

Det är bara att du hör av dig!
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Mycket tacksam för alla svar jag fick, har nu beställt ett sådant filter för 70:- som jag tänkte sätta dit. Ska även passa på att mickla lite med magnetventilerna när jag ändå är där och pillar.

mvh/Flisan
he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
Hejsan..här är en till här som har samma förbaskade problem..bludder mellan 2000-3000 varv..ibland...M3 -95:a.
det är bara att haka på magnetventilsrengöringsgänget...

Hellagood M3
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Om det inte funkar fast ni rengjort och ev. lödit så kan ni även mäta upp själva ventilerna för att se om det är ngt fel på dem. Sedan kan ni även kolla i vanosstyrboxen för att se om ngn lödning ser konstig ut lr om ngt verkar bränt. Har för mig att det var ngn med detta problem som var tvungen att löda i styrboxen.

Verkar som att detta börjar bli ett ganska vanligt problem på m3 3.0, som tur är så är det iaf inte speciellt dyrt/svårt att fixa.
Jag kan även rekomendera er som har dessa problem att söka gamla inlägg om "magnetventiler" och "vanos" så finns det säkert en del nyttig läsning.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
får en känsla av att när jag har full tank så kommer inte detta bludder problem mellan 2000/3000 rpm.
men ganska så snart det gått åt några liter så kommer det igen...
någon som har en reflektion på detta..????
annars har jag just dessa symptom som ovanstående inlägg...

Hellagood M3
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag har också haft liknande tankegångar som du har nu Hellagood56 betr. soppamängd osv..... Tyvärr så tror jag att det trots allt är tillfälligheter. Jag har haft detta problem nu i flera år och ännu inte hittat vad det är som gör det. Men jag är nästan säker på att det inte har något med soppan att göra.

Har förövrigt rengjort spridarna(3000kr), bytt en tändspole(900kr), flyttat runt denna tändspole för att se om någon annan spole var paj, bytt gasspjällspotentiometer, bytt luftbälg vid insuget, haft den inne på minst tre felsökningar på BMW verkstäder där de gjort alla möjliga mätningar bla. Vanos test, tändspänningen uppmätt, avgasvärden kollade, lambdan kollad, osv, osv........

Verkstäderna hittar inga som helst fel, och jag kan inte lokalisera felet heller. Men jag märker av det nästan dagligen.

Bilen går klart bättre när det är kallt ute, men det är ingen garanti för att den inte ska börja bluddra även då.

/Lätt irriterad.
Jag upplever inga missljud från min bil och den drar bra i hela registret men jag blir ändå lite nyfiken på det ni kallar "bludder". Vad är egentligen bludder? Är det ett ljud ni hör inifrån coupén när ni ger gas eller måste ni stå lutad över motorn och gasa med gasvajern för att höra något? Går bilen ojämnt när ni upplever bludder?

Kort och gott, vad är bludder? :)

Jens
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
"Bludder" är enligt mig ungefär som misständningar, med vibrationer och ojämn gång som följd. Motorn går orent helt enkelt.
Den tappar också effekt vilket man känner direkt när det börjar "bluddra". Min bil kan ha olika mycket bludder också, ibland så bluddrar det litegrann då hörs det mindre tydligt men man kan känna ganska högfrekventa småvibrationer i växelspaken, ratten och pedalerna. Medans ibland så bluddrar det mer rejält och då rycker det litegrann i hela bilen, det känns som någon sitter och rycker i handbromsen ungefär och ljudet är då också jättetydligt, likt 'misständningar'.

/Flisan
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag bytte filtret på min vanos igår, det var väldigt enkelt.
Det kostade bara 67 kr, så det var ju värt ett försök.

Men när jag tittade på de gamla så såg det fint ut så jag tror inte det spelar någon som helst roll att jag bytte.
Men vi för väl se, hittils efter bytet har den gått ganska bra men med min otur så börjar den nog snart gå som en påse skit igen.

/Flisan
Flisan; Var det kladdigt av olja i Vanosen som det var för Jens? Funderar nämligen på att öppna och rengöra för säkerhets skull.

Ok, då förstår jag vad ni menar med bludder. Jag har inte upplevt några såna tendenser men jag ska vara uppmärksam ifall de dyker upp.

Jens
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
När jag bytte filtret så behövde jag inte öppna någonting, det gick att byta utifrån så tyvärr så vet jag inte om det var kladdigt med olja eller inte.

Men jag har haft bilen på verkstad för en rengörning av Vanosen vid ett tidigare tillfälle. Vet inte hur det såg ut då heller men kan säga att det hjälpte inte alls mot bluddrandet.
Det var till och med så att den gick sämre direkt efter rengöringen, men det blev bättre med tiden. Kanske var det luft eller något i Vanosen, vad vet jag???. Ingenting tydligen eftersom felet fortfarande är kvar efter flera år. Börjar känna mig som en idiot vid det här laget, för att inte tala om de auktoriserade BMW mekarna som inte kan berätta var felet ligger trots flera felsökningar.

/Frustrerad
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tyvärr så tror jag inte att de auktoriserade bmw mekarna kan så mkt om detta, de byter bara vanosen ifall de misstänker fel på den. Att sedan bara byta oljefilterskruven gör antagligen ingen som helst skillnad, de viktiga är att rengöra alla kontakter och anslutningar. Felet beror ju på att ventilerna inte funkar som de ska och det beror ju i sin tur antagligen på att:

1: Anslutningarna på ventilerna är glappa/ärgade o behöver lödas om.
2: Ngn utav kontakterna vid vanospaketet får inte riktigt bra kontakt och behöver rengöras.
3: Magnetventilen/erna är trasig och behöver bytas.
4: Det är ngt fel i vanosstyrboxen som gör att ventilerna inte får ström som de ska.

Flisan: I ditt fall skulle jag tro att det krävs en noggrann rengöring av samtliga kontakter/anslutningar till magnetventilerna, sedan bör du mäta resistansen på ventilerna, löda om anslutningarna till dessa och sedan provköra. Är bluddret fortfarande kvar så kanske du ska kolla i vanosstyrboxen om felet kanske ligger där, har för mig att "Rallyfinnen" här på forumet hade ngt fel i sin vanosstyrbox. Sök på gamla inlägg på M-forumet om "magnetventiler" och "vanos" så hittar du nog en beskrivning av hans fel, är ifrån sommaren -03 ngn gång.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.