AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
21.101

Någon som blivit hjälpt av nya magnetventiler till vanosen?

Sida 5 av 6
Mr
46
Mr.O
M3 -94
hmm..
efter att ha funkat felfritt i 2veckor efter byte av o-ringar & omlödning
så har min m3:a börjat gå dåligt igen. *suck* liknande sympton som tidigare.
tvekar vid 2-3k rpm och liksom brummar på tomgång, fast varvtalet ligger okey.
växelspaken vibrerar. batteriet i min mulitmeter vad slut så kunde inte mäta upp dom idag. utan började istället kolla igenom tändstift & tändspolarna allt så bra ut där, har provat att kört med & utan lmm. till en början så gick den bättre utan lmm men felet kom igen. så imorn blir det att riva bort ventilerna igen och mäta upp ohm-motståndet samt sätta 9V och se om dom klickar.

en annan fråga.. hur reagerar era bilar när ni skruvar bort lmm kontakten med motorn igång, samt att ni skruvar tillbaka den 10sek senare?
jag märker ingen skillnad när jag tar bort kontakten, men däremot så varvar bilen upp en liten stund när jag skruvar tillbaka den. är det normalt?
pg_ice
ta aldrig bort LMM kontakten och sätt dit den utan att nollställa styrboxen
även om du sätter dit LMM kontakten igen så tycks den ändå köra på nåt felsäkert läge.

prova att koppla bort batteriet 10min och anslut igen
starta upp bilen och låt den stå på tomgång några minuter.
Mr
46
Mr.O
M3 -94
okey.. är det någon som vet hur bilen beter sig när man kör utan lmm.
för vad jag förstår så går bilen in "felsäkert läge" och fettar på.
kan det ge liknande bekymmer som magnet ventilerna? allt tyder ju på att det är magnet ventilerna som jävla igen, men förstår inte varför, allt är gjort med perfektionism .

en annan grej jag klurar på hur många volt matas magnet ventilerna med ifrån datorboxen? så jag kan kontrollera det också imorgon.
pg_ice
mindre exakt motorgång utan LMM
svajande tomgång
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Har kört utan lmm och den blir bra mycket slöare. Men att tomgången är svajjig har jag ingen erfarenhet av. Däremot om en magnetventil pajjar då snackar vi ojämn tomgång;) Och slöare än min 525:a typ.
Sådär, då var min lilla magnetoperation avklarad!

Fel jag hade innan operationen:

*Bluddrade och skakade lite på tomgång, dock stabilt tomgångsvarv.
*Ibland ryckig/tvekande mellan 2-3k rpm.
*Saknades lite tryck på högre varv.

Efter operationen:

*Stabil tomgång, inget skakande. :)
*Inga ryck/tvekande mellan 2-3k rpm :) :)
*Mycket mera rapp på högre varv! :D :D

Så tack så mycket för tipset!
Bm
190
Bmw89
BMW M5 e39 99:a
Även jag bytte oringarna imorse.

Bilen gick mycket jämnare, samt kändes lite effektvinst.

Men mina oringar var ju stenhårda å gamla med.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Efter att jag var inne med bilen på bmw för felsökning av vanos visade det sig att den fela. Har bytt den övre magnetventilen och vipps så funkar den som den ska. Dock va en lamda kass som jag bytte igår och nu går den som ett skollat troll igen;)
Fan va skoj att det löste sig för er grabbar, fick hem mina delar idag, så ska se om jag orkar göra det imorn eller på söndag :)

MVH
tornet
Ni som har gjort rent vanos och kollat upp magnetventilerna på era m3:or, är det ungefär samma operation på min 320 -95:a om man vill försöka göra rent och förebygga ev. dålig vanosfunktion? Nån som vet?

mvh tornet
Hej hej! Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, orkade bara läsa sida 1..

Jag har samma problem.. Trycker jag fullt på gasen i 2ans vxl så "bluddrar" det mellan 2000- 3000rpm.. Det känns mest i 2ans vxl iallafall, sen lite mindre i dom andra vxlarna... Sen så har jag ett "tickande" ljud ifrån ventilerna.. (tror nästan att det är ventilerna).. Kan någon sammanfatta lite kort för mig vad jag borde åtgärda?=/ Jag har en M3 E46 -01..
Tackar på förhand!

-=M3 Micke=-
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
...du är iaf uppriktig med din inneboende lättja, men läs HELA tråden så får du nog svar ska du se :-)
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Undrar om det är någon idé att titta till mina o-ringar till 545an? (N62B44 motor)
Det ser ut att vara en helt annan typ av solenoid i min bil?

Kika på länken, Solenoid #7. O-ringarna #8 & 9

Länk

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du har väl inga problem med det NPe? Eller vill du bara serva lite extra?

Enligt Realoem så finns tydligen en uppdatering av solenoiderna:

07 SOLENOID VALVE (SOLV) 4 07/2005 11361707323 ENDED
07 SOLENOID VALVE (SOLV) 4 11367560462 $94.30

Mvh
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Nej, inga problem.
Men man vill ju alltid vara på den säkra sidan.
Ett par o-ringar för en hundring och en eftermiddag i garaget kan ju aldrig skada. Men är det helt onödigt kan man ju skita i det.

Men framförallt vill jag inte att man smygandes börjar förlora prestanda ;)
Lurigt det där, när det går succesivt och man inte märker något från dag ett till dag två.

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"NPe"

Titta du till o-ringarna. O-ringar torkar fortare än man kan ana. Helt sjukt att inte o-rings byte ingår i servicearna. Istället när folk har dåliga o-ringar eller en kass magnetventil byts hela vanosen ut för en kostnad av hur mycket som helst. Det jag hade fel på var att mina o-ringar va så slut att vanosen tappade olje tryck och orkade inte ställa kammen rätt (3grader fel) . Det var därför bmw fick fram fel på vanosen. Fick ett pris förslag på 22 000:- men åkte hem och bytte o-ringar samt en magnetventil pga att jag inte va tillräckligt försiktg så ena ventilen gick sönder. Och vipps så går bilen som den ska igen. Vill inte tänka på hur många som slängt ut 20-40 000:- på vanos byte men som skulle kommit undan med 100:- istället. Och det var en sjuklig skillnad i prestande på min allafall. Finns mer kraft på låga varv mellan 2000rpm-3000rpm och den drar hela vägen till varvstoppet. Mvh
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Har idag bytt O-ringar, packningar, bultar och vanosfilter på min S50B32, och troligtvis med framgång.

Blev först lite förskräckt när jag märkte att 2 av 4 bultar på min ena "magnetventilsbox" hade gått av. Tur att det inte hände nåt mer!

Blev ytterligare oroad när jag upptäckte att jag hade, som en del andra, hela "boxarna" fyllda med röd tätningsmassa. Efter mycket kretande och fibblande fick jag loss alla magnetventiler. Och snacka om att o-ringarna var torra och stenhårda!

Känns som jag fick lite bättre drag genom hela registret. Iaf mycket jämnare gång och inte en sparkeffekt vid vissa varvtal som tidigare.
Kan också konstatera att jag tycker mig fått ett annat ljud från vanosen, lite "brummande" eller knorrande. Rassel skulle jag nog inte kalla det. Ska det låta så? Man blir ju sjukt paranoid!

Tack för alla tips här på Autopower!
pg_ice
det ska knorra dom första sekunderna när du startar.
min låter som en disel i 5sec sen slutar det när oljan börjar smörja i vanosen.
låter den annars också så är det nåt som inte är som det ska.

iofs mycket beror på vad du kör med för olja och hur gammal den är.
när jag hälde i TWS så försvann mycket av ljuden från vanosen.
Lämnade in min idag på verkstan för att byta kopplingen på min M3a.. sen bad jag dom göra en diagnos på motorn och vanosen.. Det visade sig att det inte var nå fel på min vanos..=/ Men däremot! så hade svänghjulet gett upp..=( det kanske är därför jag har en liten tick ljud åxå från motorn (?).. aja hur som helst.. närmare 20k fattigare nu..=( Ska hämta bilen på fredag, få se om ljudet har försvunnit med nya svänghjulet..

-=M3 Micke=-
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Va? Svänghjulet "gett upp"?

Du borde väll märkt något när du kör?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.