|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
pg_ice |
dom finns troligen i malmö då brukar dom komma dan efter. |
| Ok, du vet inte någon art nummer eller vad dam heter så dem vet var jag menar, För då kan ja sticka ner imon å kolla om dem kan få hem dem innan jag åker. | |
|
Nr 13 och 14 är det du behöver ha. Jag köpte även packningen nr 15, och 4st skruvar nr 17 när jag bytte till min. Småpengar så lika bra att byta allt. =) Länk /Jonas |
|
|
2st av 13 och 14 givetvis då det är 2 magnetventiler. =) /Jonas |
|
pg_ice |
Håller med JH byt även skruvarna! det gjorde även jag det är skruvarna som håller ventilerna kvar så allt tryck hamnar på dom vissa 3.2or som fick vanoshaverier berodde väl på att skruvarna gick av ventilerna tryckts ut och all olja sprutar rakt ut. 4st nya skruvar och man slipper oroa sig över det. |
|
Se till att trycka in ventilerna ordentligt bara när du sätter tillbaks dom. Du ska höra ett klick när de hamnar rätt, man får trycka rätt bra. Ock se till att du inte klämmer kablarna när du monterar tillbaks allt, de är sköra. Enklaste sättet att få bort de gamla förmodligen stenhårda oringarna är att ta en liten skruvmejsel och helt enkelt trycka igenom o-ringen, då ger med sig rätt enkelt. Börjar man bända i o-ringen så kan magnetventilen lätt bli förstörd och läcka olja. /Jonas |
|
|
Ok kanon, JHärling vad menar du med att trycka igenom oringen? Skillnad mellan trycka igenom och bända i oringen? |
|
|
Är det inte lämpligare att ta en skalpell / supervass kniv och skära sönder gamla o-ringarna än att använda en mejsel? |
|
|
"Bmw89" Inte så klurigt som det kan verka. =) Tänk dig att att du lägger en o-ring på bordet, sen tar du fram en skruvmejsel och trycker igenom den tvärsöver så den går av. Bänder du av oringen så vinklar du ju skruvmejseln in i det urfrästa spåret i magnetventilen och då är det stor risk att det går en flis i metallkanten då den är ganska känslig, och då o-ringarna inte verkar ha nån vidare bra livslängd så får man ju försöka att inte försämra möjligheten för dom att hålla trycket. /Jonas |
|
|
Elmgrens förslag funkar ju givetvis med, anledningen till att jag skrev just skruvmejsel var att jag hade en som precis passade i skåran för o-ringen i magnetventilen, och då det gick väldigt lätt och bra att ta bort dom så då skrev jag just det. Som sagt, inga konstigheter egentligen. =) /Jonas |
|
|
Ok, du menade så, då är jag med. Inga problem då. Var nere å beställde allt ida kommer imorgon. |
|
|
Hej hej, jag bytte 8 + 8 o-ringar igår på magnetventilerna på min kära E39 M5 S62-motor. Och *vips* så var ryckningarna borta. Kärran har rullat 12000 mil, och o-ringarna var verkligen i behov av byte; stenhårda och tätade förmodligen inte längre. Alla lödningar var dock fina och samtliga ventiler mätte cirka 4 ohm, så elektriskt var allt ok. Och med tanke på hur extremt enkelt det var att byta o-ringarna, så borde detta nästan ingå i nån form av schemalagd service, eftersom att o-ringarna nästan garanterat måste sluta fungera efter lång tid i hög värme... Förutom att ryckningarna försvann (de fanns vid WOT på hög växel och låg hastighet) så sjönk bränsleförbrukningen med cirka 1l/100km. Alltid något :-) Så mitt råd är: BYT!! |
|
|
...och angående hur jag tog bort de gamla o-ringarna: jag skar försiktigt av dem med en spetsig kniv, typ skalpell. Lätt som en plätt. Tveka inte: köp o-ringar och byt genast! Hela proceduren var inte ens särskilt sölig. Inte mycket olja att hantera alls. En halv deciliter max. |
|
| Måste testa detta på min då jag exakt har detta "ryck" vid 2-3k rpm. | |
|
ser fra emot ett positivt intryck nu gallardo. =) /Jonas |
|
|
Jag har lite tendenser till detta med mellan 2-3 tusen, eller det är itne som ryck, känns som att det är mer nästan som om en cylinder inte vill vara med riktigt ibland, så ska även jag testa detta sen! En sak jag tycker är konstigt, många av de här i tråden som haft problem med detta har M3a från 95? MVH |
|
| Hej! Vill bara säga att om en magnetventil är trasig har du inte bara ryckig gång. Då har du en tomgång som e fruktansvärt lynnig. Plus att bilen svarar väldigt dåligt på gas. All effekt försvinner typ. Vill bara skriva det då jag hade en magnetventil som va dålig! | |
|
Ja men alltså det kan ju komma med små sympton också säkert. T.ex. om bara o-ringarna är dåliga, själva magnetventilen kan ju vara hel ändå.. MVH |
|
pg_ice |
jag tror Fritte menar om O ringarna är dåliga inte själva ventilen..eller? |
|
Kanske han gör, men det måste väl inte vara superstora symptom i början, det kommer väl säkert mildt då de inte tätar lika bra, sen blir det sämre och sämre, jag vet inte, men jag ska testa iaf ;) MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.