|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Nu kanske...? en kompis gjorde diagnostest på min och det visade sig att en det satt felkod på 1:ans syresensor (lambdasond) satan va gott om detta hjälper..att byta sond alltså.... Hellagood M3 |
|
|
Hur gick det för dig hellagood56, hjälpte det att byta lamdasonderna??? försvann "bluddret"??? Jag ska byta mina nu på fredag, så får vi se den om det hjälper något. Tänkte även byta kammkedjespännaren för att ev. få bort lite rassel som uppstår när man släpper upp gasen och strax över 100 rpm. Om mina rel. små problem men ändå irriterande problem försvinner nu efter lambdabytet så ska jag försöka sammanfatta den långa vägen som jag har vandrat för att hitta felet"en". mvh/Flisan |
|
| Om man upplever att man har problem med bludder och sätter det i samband med mängden bränsle i tanken kan det vara en god idé att testa att hälla i en flaska k-sprit. Jag har någon gång om året problem med bludder och det försvinner på detta sätt. Det sägs att bensinbolagen tillsätter "sprit" till bränslet och att detta problem inte existerar nuförtiden, men jag tycker inte alltid att det stämmer. | |
|
Det stämmer säkert det du skriver men i detta fall fungerar inte k-sprit, det har nämligen inte med mängden soppa i tanken att göra. Det var bara ett villospår. mvh/Flisan |
|
|
Har inte bytt sonder ännu...har tillbringat vintern i Phoenix,Arizona..men snart hemma igen... nya sonder är det som står på "att göra listan" |
|
|
Ni som har dessa vanos problem, det är inte så att det är vatten i tanken..... bara en idé, prova att tanka i 20 liter E85 så ni får bort den risken. Har en polare som har haft en Opel Omega 3000 med liknande fel bluddrar vid gaspådrag inom ett visst varvtalsområde. han tankade E85 två-tre ggr blandat med 70% bensin, sedan var dom felen borta. Och där finns ingen vanos enhet.... Mvh PG |
|
|
Tål att tänkas på, många ställer ju av sina bilar över vintern och alla kanske inte är jättenoga med att fylla upp tanken med soppa innan vintern. När man väl fått vatten i tanken, vad händer sen? Det sugs väl upp och in i motorn det med, borde inte det innebära att vattnet försvinner tillslut, eller? Förutom avställning på vintern, när får man troligast vatten i tanken? Mycket korta sträckor, försvaring med mycket varierande temperatur, .......? mvh/Flisan |
|
|
Hm.. någon som har lite teknisk information, dokument, bilder eller liknande över Vanos systemet, just denna som man snackar om i denna tråden? Skulle va roligt om man kunde få en uppfattning av eventuella problematiska punker. 10x mvh // Presho |
|
|
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med någon teknisk info, och jag är definitivt inte säker på att dessa problem härstammar från Vanosen. 3.0:an verkar ju inte lida något alls av Vanosproblem. Mina problem är nästan borta helt nu när jag bytt en massa olika delar, den går dock fortfarande lite halvtaskigt på låga varv. Den är dessutom väldigt rå och har ojämn gång och tomgång när den är kall. Det hade den inte för ett par år sedan. Om man ger full gas från 1500 rpm så tenderar den att tveka en stund för att sedan gå halvtaskigt genom hela registret om man inte släpper upp gaspedalen lite och försöker följa med istället, då går den bättre. Ger man däremot full gas från ca 3000 rpm istället så sticker den iväg som f...n. Om detta beror på Vanosen, vet ej, BMW mekarna vet inte heller så det är inte lättlöst. JAg ska prova vid nästa service att byta alla vakumslangar ifall någon av dem läcker. Sen får vi se. mvh/Flisan |
|
|
Min bil gick märkbart sämre när den bluddrade på låga varv samt att det var stora vibrationer från vanonsen, lämnade in den på Bmw som konstaterade att det var magnetventilerna på avgassidan som inte öppna och stängde som de skulle. Bytte dessa (4600:-) och bilen går nu som den ska med bra kraft på låga varv men däremot så finns det fortfarande kvar vibrationer i bilen iofs väldigt små samt att det fortf knackar lite om vanosen på låga varv. Har därför precis bytt till en ny vanos även fast det var förskräckligt dyrt trots att det egentligen inte var nödvändigt men jag vill att allt ska fungera till 100% på mina bilar och särskillt på en M3:a /// mstrutsen |
|
|
mstrutsen; Jag undrar bara om det var Vanos eller Vanosväxellåda som du bytte??? Försvann det rasslande ljudet helt efter bytet??? Det enda som borde kunna rassla är väl vanosväxellådan om jag kommer ihåg rätt. Den har jag nämligen bytt på min bil, men den rasslar en del fortfarande strax över tomgång. Är inte alls säker på att ett vanos byte skulle hjälpa mig med mitt problem. Man vill ju vara säker innan man slänger ut 20000:- till utöver vanosväxellådsbytet som kostade ca 10000:-. mvh/Flisan |
|
|
Någon som provat att slå av och på tändningen precis när bilen bluddrar? Är det någon av er med detta problem som också har problem med att motorn dör i ½sekund lite då och då? |
|
|
Nej, det har jag inte provat. Tror inte man hinner göra det. Det är nog inte så lämpligt heller när man kör och har lite fart. Bluddrandet i min bil uppstod ändast när jag belastade motorn, alltså då jag accelererade med bilen. Att den missar eller dör som du skriver under en 0.5 sek någon gång då och då har endast hänt mig 3-4 gånger under 6 år. Vet tyvärr inte vad det berodde på. Tror att en tänspole var på väg att ge sig, för efter bytet av en tändspole som gick sönder så har jag aldrig mer märkt något av detta fenomen. mvh/F |
|
|
Har plockat ned mina magnetventiler nu.. såg inte för fina ut. korrision på ena och den andra va det halvt kabelbrott. Så nu undrar jag om det går att köpa bara kabeln till magnetventilen någonstans? |
|
| min bil blev problem fri efter att jag fick löda & isolera om kablarna till magnet ventilerna, isoleringen att skavits bort på 2 sladdar.. | |
|
Har lite fråger jag hoppas någon kan svara på. ska tydligen finnas ett filter man kan byta samt löda om magnetventilerna Har lite frågor då. *Bifogar en bild på vanosen och undrar om du kan märka ut var magnetventilerna sitter samt filtret. *Hur rengör man vanosen? *vad gör man när man löder om magnetventilerna, vad menas med det? löder om kantakten då eller? *sitter ju tre lock antar att grejerna sitter där under, om man öppnar dem rinner det ut olja då? *sen släpper man ut oljetrycket genom att lossa röret in i vanosen eller? [LÄNK] Oehört tacksam för svar. |
|
| Här kommer länken: Länk | |
pg_ice |
magnetventilerna sitter bakom locket med 4st insex skruvar du måste lossna muttern som håller fast oljeröret längst till höger innan du tar bort ventilern. för attt släppa på trycket. olja bör inte rinna ut om du bara plockar bort locket om inte O-Ringarna är totalt slut. filtret har jag för mig att det bara byts en gång i början sen behöver man inte byta det. så det kan du skippa när man rengör vanosen så menas det att man rengör ventilerna nåt annat kommer man inte åt. när du ändå har bort ventilerna så ta även bort givararen högst upp på bilden(den svarta) lossna dom två skruvarna varav den ena kan du låta sitta kvar fäll upp låsplåten som håller givaren på plats. dra ut givaren och gör rent den från spån. ser kontakterna bra ut så behöver du inte löda om utan då räcker det med rengöring. det finns ett speciellt CRC rengöringsmedel för EL,köp det borsta med en mindre borste så du får bort alla ärjningar från kontakterna. deet smidigaste är att ta bort ventilerna helt och hålla på utanför motorn sladdarna är ca 15cm långa i den andra änden sitter det en kontkat med ett snabblås bara att dra bort dom. du kan koppla på ett vanöigt 9v batteri på ventilerna när du har bort dom. lyssna så det knäpper till,då funkar dom. sist men inte minst BYT O-RINGARNA till ventilerna dom är troligen helt slut och tillplattade byta av dom gör att du får tillbaka bottenvridet och toppeffekten när dom läcker orkar inte vanosen ställa kammarna i rätt läge nämligen. lycka till! |
pg_ice |
onödigt mycket stavfel men du fattar nog ändå :) |
|
Tack PG_ice för ett utomordentligt svar. Frågan är om bmw har tätningarna till ventilerna hemma? ska till norge på onsdag nämligen med bilen. Får ta rengöringen efter annars. Tack än en gång för visat intresse. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.