AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
21.099

Någon som blivit hjälpt av nya magnetventiler till vanosen?

Sida 2 av 6
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ska försöka ta lite bilder på motorrumet så jag kan skriva ihop en liten beskrivning med bilder hur ni ska gå till väga med detta och maila till er med detta problem. Men tyvärr så kommer det nog bara bli utvändiga bilder som visar vad de olika komponenterna finns, tror inte jag vill börja riva i min vanos bara för att ta foton. Detta kanske kommer dröja lite, men om ni har bråttom att sätta igång så tror jag att ni grejar det ändå om ni är lite händiga samt söker lite info här på forumet om detta.

OBS! innan man börjar riva i vanosen bör man dock vara ganska så säker på att det är den som är problemet, jag rekommenderar inte att man börjar riva i den bara för att man har ojämn motorgång som i de flesta fall har andra orsaker. "Flisan" här verkar ju redan ha gjort en sådan felsökning så i hans fall tror jag det är dags att kolla upp vanosen.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Får hoppa in och kommentera lite:
-Jag har inte gjort något i min vanos-box, men jag kanske borde(har inte ens kollat om det sitter originalchip i den)
-Mitt huvudsakliga problem var kamaxrelgivaren, men jag pysslade lite med ventilerna ockå, och tror jag hittade en trasig shunt-diod.
-Jag har också lite bludder ibland, men på låga varv med hög belastning. Låter som den tappar en cylinder, kanske borde kolla tändspolarna..
Bilen har stått orörd hela vinterna, men snart är det nog dags att göra en genomgång för sommaren. Är lite sugen på att byta kamaxlar o mappa om..(får sälja 540 för att finansiera det hela bara..)
-Vanosen är en klurig grej, den som är expert på den kan nog hålla sig sysselsatt! Den samspelar ju med motorstyr via can-buss, så det kan vara lite som en bil med autromat, felet behöver inte vara i lådan för att den växlar konstigt.
he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
japp det är helt sjukt...nu när jag hade kört ca 10 mil efter full
tank så börjar bluddret igen...så jag tankade fullt igen...
då går den bra igen...men det är ju annars samma symptom som "flisan"...jag skall testa här ett par gången nu med att tanka
fullt och sedan köra lite och se.

en eloge till Jens som ständigt svarar på alla återkommande
vanos frågor....

Hellagood M3
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Du kanske skulle kolla upp bränsleförsörjningen? Men som jag sagt tidigare så bör man alltid om man har problem med bludder/ojämn gång börja felsökningen med det vanliga, dvs. kolla bränslesystem, tändning, luft, felkoder samt olika givare för att sedan om felet kvarstår gå vidare och felsöka i vanosen.

Tackar o bockar för elogen också :)

Mvh Jens
BMW CS # 5080

he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
full tank teorin sprack...var ändå tvungen att testa den.

men den vill gärna bluddra oftare eller mer om man gjort en kraftig sväng eller om man kör igenom en rondell typ.
kanske kan ha med lödningar att göra..?

mera observationer:
vattentempmätaren går ej upp till mitten riktigt,fattas nån millimeter..?

inga problem med ojämn tomgång,som en del andra verkar ha.

ja ja följetången går vidare....precis som livet

Hellagood M3
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Livet går vidare säger du hellagood56,

Det vet i fa.... Jag kan ju knappt sova när jag vet att bumsen står i garaget och lider.
Man kanske skulle avsluta dess lidande genom att köra den till skroten.
Eller.........
Man får gå väl ut och klappa på den ibland och ge den nya skor lite då och då så håller den sig kanske glad. Tills man har råd att fixa den där jäkla Waunoschen eller vad det nu heter. Jag är så ledsen att jag har glömt vad den satans enheten heter.

/Flisan

he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
jahha,hade ute magnetventilerna och rengjorde..typ.
det sitter ju en plastring runt ventilen med något typ av filterliknande material.där var det en del smuts.bytte även filterskruven.men kunde inte se att det satt något skit i det filtret.
gjorde däremot inget med lödningarna...eftersom det inte såg ut som om det skulle vara löst eller något.
hur som helst nu har jag kört ca 10 mil...och faktiskt inte känt av något bludder ännu...det kom något litet precis i början,men försvann efter det.
men vi får väl se....man kan ju inte vara säker ännu...!

Hellagood M3
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Skitbra, hoppas det håller i sig!

Jag tänkte prova detta också men när jag tittade på Vanosenheten så märkte jag att det är en en hel del skruvar på dess framsida.
Jag vet tyvärr inte vilka som skall plockas bort, skulle någon kunna prova att förklara det för mig.

Hur många skruv är det som skall bort för att man skall komma åt magnetventilerna?

Är det bara insexskruv, eller finns det vanliga också?

Och tillslut var sitter de skruv som skall bort?

Hellagood56, skriv gärna om hur det har gått efter ytterliggare ett antal mil eller om bluddret kommer tillbaks. Tack.

mvh/Flisan

he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
Vid varje gaspådrag sitter jag och bara väntar på att det skall börja bluddra igen.det är nu 5 dagar sedan jag hade ute magnetventilerna och rengjorde.möjligtvis vid något tillfälle att det var en tendens till att det skulle börja.men då körde jag rätt styggt.typ 1000 varv på 5:an och la på gas.men det har inte en enda gång bluddrat så där riktigt som det gjort innan.
Flisan:
det är kåpan i mitten med insexskruv,4st.
det går även 2st kablar in från vänster sida.(framifrån sett)
glöm inte lägga mycket papper under,när du lirkar ut ventilerna
då det säkert kommer ut en skvätt olja,så slipper du få det på remmen.jag markerade åxå med tuschpenna på ventilerna hur dom satt,så att dom kommer på samma plats.
sedan är det inte så himla livsfarligt att ta i dom här grejorna själv som nog så många tror.va fan det är ju bara en bil.
okej,kanske en av dom bästa dock....
är själv mekaniker till yrket och bara vägrar att lämna in på verkstad för att lösa detta....men har givetvis fått stor hjälp av forumet här....

Hellagood M3
he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
en liten förtydligande av mitt ovanstående inlägg:
jag menar inte att det är hur lätt som helst för någon att börja skruva med själva vanos systemet.
men att lossa kåpan och ta ut magnetventilerna för att rengöra
bör nog alla som är något händiga klara av...
eller om man har någon kompis som mekar lite bil.

Hellagood M3
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, jag vill bara tala om att jag har exakt samma fel. Jag trodde att det skulle vara något som inte kunde fatta sig på. Har kollat med andra och inte vet vad det kunde bero på. Jag själv trodde att det kunde vara bränsle tillförelsen.

Jag skall ut nu och se om jag kan få ordning på problemet.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, jag undrar ni som har problem med bludder hur långt har era bilar gått?
he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
1 vecka varade det roliga....så bara kom det tillbaka...
helt plötsligt,5:ans växel och strax över 2000 varv..
lätt gaspålägg och så..BLUDDER.....
vad MATT man blir...........suck!

Hellagood M3
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Skulle nog tro att det krävs mera drastiska åtgärder än att enbart göra rent, men självklart så börjar man med det. Vad jag tror du behöver göra är att mäta upp ventilerna för att se om det är nåt fel i dessa, sedan löda om anslutningarna till ventilerna och till sist om det inte blivit bättre kolla vanosstyrboxen om det är nåt fel i den.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
Jepp..det får bli så....
men vad kan jag få reda på hur det skall vara med värden osv..?

Hellagood M3
Hadde precis samma fel som du (gick som en fiskekutter på tomgång). Efter diverse felsökning på märkesverkstad (theanders bil lund). Som naturligtvis har en massa teorier ,lambdasonder .tändspolar alla 6.mm mm. deras testdatorer sa att dom ej fann något fel. Fick ta hem bilen och undersöka lite på egen hand.. För att göra en låååååång historia kort. mät resistensen på magnetventilerna till vanosen skall vara ca 3,6 ohm. min ena var det kortis i 0,9 ohm + att det var bränt i den separata styrboxen till vanosstyrningen. Som sitter placerad ovanpå dme styrenheten..efter 1 st ny ventil + lite lödning i boxen så funkar det kalas ( hc halt innan operationen 780 nu är den 14) lycka till IP: ...[9.32.11]
hellagood56: vad exakt inträffar när din bil bluddrar? Inget med tomgången?
he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
har mätt resistansen på ventilerna låg på typ 3,6-3,7 ohm.

Har inga problem med tomgången.

ex:går igenom en rondell på 2:ans växel.lugnt och fint.
vid utgången lägger man på lite gas,lätt.då kan den börja bluddra eller missa runt 2500 rpm till 3000 rpm då det alltid försvinner.kan också hända om jag lägger på full gas...tills den kommer förbi 3000.
om man låter den gå ner till 2000 rpm och 5:ans växel.och sedan lägger på gas...kan det bli mer kännbart bludder alltså att den riktigt hackar...detta händer givetvis inte varje gång..

nu efter att jag haft ute magnetventilerna så har det bara hänt 1 gång,nu i tordags (då hade jag ca 15 liter kvar i tanken så jag fyllde upp den och har nu kört sedan dess utan att det hänt något.)det är kanske bara tillfällighet det här med bränslet.
då det även har hänt med full tank...dock innan jag tog ut ventilerna och rengjorde...

kanske läge att ta ut boxen och kolla lite...

Hellagood M3
Vågar man handla en M3a? Tycker bara att man hör en massa strul/bekymmer med dessa motorer? :/ Låter ju lite oroväckande iaf..
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tror inte att det är speciellt mkt fel på m3 motorer, det är nog snarare så att många m3 ägare är extremt noggranna med att deras bilar går perfekt, något som man kanske inte bryr sig lika mycket om på en vanlig bruksbil.

Sedan är det ju också så att om man kan läsa om ett tiotal m3 e36:or som haft motorproblem här på forumet så kanske det upplevs som att en stor del utav alla m3:or har problem fast det egentligen är en mkt liten andel utav alla m3:or som finns i Sverige.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.