|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
På min kunde de inte se det. fanns nämligen 3 st olika 454, den ene var bra mycket mörkare så d fick testa sig fram vilken som stämde |
|
|
Man kan aldrig se på nån bricka eller nån typskylt vilken variant bilen är lackad i, den sista siffran efter "snedstrecket" är en intern siffra hos bmw, som inte betyder ett skit. Bmw´s färgkoder på personbilar är endast 3-siffriga o inget mer. Varför tror folk att en vattenbaserad lack är mindre hållbar än en thinnerbaserad?!? Varför skulle den?? Man ska väl inte utsätta lacken för slitage innan man lagt på klarlacken? man lägger ju ändå en MS eller HS klarlack utanpå som är lösningsmedelsbaserad. Visst, det finns vattenbaserad klarlack ute på marknaden, men den är 4 ggr så dyr som en vanlig klarlack så den tror jag knappt nån använder... |
|
|
Ste, Jag använder mig av standox produkter och hos standox finns bara std, inga varianter. var hittade du 3 varianter? //Jocke |
|
|
Standox hade inte till min, de har tagit bort många så vissa nyanser i samma kod finns inte längre.. därimot hade Glasurit alla nyanser. Glasurit har kommit bra mycket längre också med detta då kraven snart är att man ska köra med vattenbaserat istället för med lösningsmedel. titta på Länk o se om du kan hitta. |
|
|
Jocke7718: Sorry.. såg att du jobbade som att så du borde ju veta redan =) hehe.. men glasurit hade dessa på min. |
|
|
Jo visst, det kan skilja mellan olika fabrikat ex mellan standox,sikkens,debeer,glasurit osv. Det kan också skilja mellan varianterna mellan olika färgtillverkare. Har råkat ut för det vid några tillfällen. Men man gör oftast meryta så slipper man alla problem med färgskillnader. Dom flesta bilar som går genom mina portar använder jag den tekniken med. |
|
|
jocke7718: använder själv mestadels standox. Nu kör ju jag inget eget, Men har en farbror som jobbat inom yrket 20 tal år så det har blivit att man gjort ett o annat. Vet inte varför standox inte hade min variant, det var väl inte allt för länge sedan d gjorde en uppdatering. men den var bra mycket mörkar. jag lackade övre o mellersta skitet på min framdörr efter att någon ristat in ett märke därpå.. jag såg en jätteskillnad. folk tänkte förvisso inte på att förens man sa det.. Men vissa färger är ju ganska jäkliga o lacka o får till bra. Min skifta från svart till grönt, sen är det ju lite metalik i |
|
|
Jag tror du inte förstår hur jag menar.... Det du kallar för "din" variant är lite fel. Även det du säger att vissa färgtillverkare inte uppdaterar sin receptbank. Det kanske inte behövs några varianter på just den kulören när man målar med just standox, den kanske stämmer så pass bra att man anser att det lönar sig inte att göra varianter på den kulören. Glasurit kanske inte fått till den så bra som du velat, så därför kör dom ut några varianter på den kulören istället. tro inte att std-varianten stämmer exakt mellan t.ex sikkens o glasso eller mellan standox o sikkens. Det kan mycket väl stämma bättre om du använder ett annat fabrikat och kör std-varianten. //Jocke |
|
|
Mycket möjligt. Men Standoxen var bra mycket mörkare. Skulle nog vilja påstå att det inte hade funkat alls med den. så pass stor var skillnaden. |
|
|
Varför gör du inte meryta så slipper du allt krångel? |
|
|
meryta hur menar du? |
|
| sök i inlägg på forumet | |
|
jaha |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Tar upp denna igen. Jag har 490 specialpaint på en M5 2006. Vad heter den färgen ? Blålila pearl färg. mvh Jörgen |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.