AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
16.599

Hjälp! hitta rätt färgkod

Sida 1 av 2
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Detta är alltså bilensorginal lack. Vi har kollat och bilen är inte omlackerad. Det som står i dokumenten är följande

Basislack: Bmw - M - GHBH
Code FE 86 - 602 T
54 Reihe - 54
BMW 490/009
Tannengrun Met
0.11 L. (0034)
09.06.94

Vart i färgbutik och köpt standox 454 i färgkod. Men misstänjker att detta inte är rätt

Tacksam för hjälp!
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Vill tillägga att det altså inget står under huven endast Sonderlack och inget på någon bricka
Ja skulle gissa på (är 99.99% säker!) att färgkoden är 490 i o med att din bil är en 93:a!!Kolla själv på Länk du märker så används färgkod 454 på bilar tillverkade mellan 1994-2001 medans 93:orna har färgkod 490!!!

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Blev fel i länken...

Länk

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Riktigt intressant länk.
Jag har länge undrat HUR ovanlig min 289 är och nu vet jag att den bara användes 92-93.
Men vad betyder dom andra siffrorna?
Gjorde en skärmdump ---> Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Micke: I ditt fall finns färgen i två "varianter"(nyanser)!Diamantsvart finns tex i 6 olika om ja ej missminner mig!!
Oftast står det ju på bilen vilken variant det är, som i mitt fall 181/9. Det är väl alla dessa nyanser som gör att om man köper färg hos BMW eller någon annan tillbehörskedja att den inte stämmer 100% ibland...

SpineKracker
Hejsan! När vi är inne på ämnet. Var får man tag i orginallack? Är det genom bmw lr kan måste man gå till proffslackerare lr dylikt?
Hur mycket går åt för att lacka en hel bil i runda slängar?

Tack!
Dawwe:
Visst är det så. Min heter 289/6 men det funkar inte att slå in /6.

Micke: Förmodligen är 289/6 standard medan 289/4 (eller 40) är en "variant"!!!

SpineKracker: Ska du ha exakt rätt nyans så gör du säkrast i att köpa av en lackfirma som blandar till just din kulör!!Har för mig att en 3-4 liter färg räcker till en normalstor bil,finns dock mer kunniga personer i ämnet på forumet...

SpineKracker
Tack för svaret!
Vad kostar det i runda slängar då? Går i tankar att lacka om bilen nämligen.
SpineKracker:Ja cashade ca 20" för hellack(lack av handtag lister mm samt demontering av samtliga lister inkl de längs taket o runt fram/bakruta) av min E34 inkl mellanslip...Man kan nog få det gjort billigare oxå men även mycket dyrare...Fick offert som högst på drygt 30 o då utan mellanslip...Tänk på att en billig lack som "reser" sig efter 1-2 år är bortslängda pengar...Bättre o betala mer för ett bra jobb!!!

St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
DAWWE: Okej. som tur har jag bara köpt en halvliter. men ska nu lämna in bilen för att får sakerna lackade. men en fråga till varför står det 09.06.94. verka ju vara som ett datum eller nått.
Denna infon som jag skrev från början är skrivet för hand i serviceboken för någon annastans finns det ingen färginfo. Men 09.06.94 kan det står för något annat??
Ste:Ja det verkar onekligen vara ett datum!!Men om din bil är en -93:a så har den med största sannolikhet färgkod 490!Finns en sida på nätet där man med hjälp av bilens chassienr kan få fram produktionsdatum,o då bör man kunna avgöra om det är en 93:a eller 94:a(kan ju bli lite "fel" vid regbesiktning ibland så att säga).Men eftersom du ändå ska lämna iväg bilen till en lackerare har det egentligen ingen betydelse för du betalar ju honom för att han ska lacka delarna i rätt färgnyans,kan ju dock bli en liten-liten knappt skönjbar skillnad i vissa fall...

Länk

St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
DAWWE: ja det är sant att den ska in. Eller rättare han som ska göra det håller just på att bygga Box har väl intre redigt kommit igång. Enligt standox så finns det två st olika fäger i TannenG och där står det 93 och uppåt. den som fanns endast 93 hos dem var utan metalic. de flesta kör ju också Standox. Glasurit kör ju endast vattenbaserad färg idag och till det behövs tydligen en speciell utrustning till också vilken inte alls många lackerare har. Visst finnd det säkert men kan tänka mig att jag aldrig kommer får ett så bra pris hos någon annan. Men man får väl hoppas att det ordnar sig! Vill iallafall tacka för hjälpen. blir det problem så ska jag försöka gå vidare från länken...
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
produktionsdatum var föresten 93-03 fick jag fram
Ste:Enligt "min lackerare" så e det from 2007 (eller va de 2008) förbjudet att lacka med lösningsmedelbaserade lacker!(Fabrikslackade bilar e ju idag antingen "pulverlackade" eller lackade med vattenbas)Mig veterligen behöver man inte investera i ny utrustning när man byter från lösningsmedelsbas till vattenbas.För övrigt så har Glasurit även lösningsmedelsbaserad lack!!Min bil är helt omlackad med Sikkens lösninsgmedelsbaserad lack efter rek av flera då det anses att lösningsmedlesbaserad färg är något mer tålig än vattenbaserad.Min förra bil va dock omlackad med "Glass o vatten":) o var mycket hållbar!

St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
DAWWE: Jag var o kollade på en 38 haromdagen för att köpa lite delar.. Jag tyckte färgen på den såg likadan ut som på min så jag kollade upp att. Och visst stämde det koden på brickan var 490 / 6 och dettta var en 96a. Undrar ifalll det kan vara så att standox kör denna hela vägen från 93 till 2001 pga att ingen skiljer och att de ha en annan kod för den. det verka så, de ha en innan 94 endast 93 som du skrev men den är det ingen metalick i och detska det vara
Ste:Ingen aning varför Standox har samma till alla årsmodeller.Kan vara så att det "receptet" till 94:an ändrades en liten aning utan att själva nyansen påverkades???Enligt Glasurit så är båda färgerna metallic i vart fall!
För övrigt verkar färgkod 490 vara väldigt speciell då man får upp ca 10 olika färger allt från silver till blått!!Kolla själv på länken ja skrev i ett tidigare inlägg!!Skriv BMW i "manufacturers code" samt 490 i "color code"

St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Dawwe: Ville bara säga att jag löst problemet efter mycket om och men. vi har testat och ringt runt och färgkoden 490 som jag har, har standox som 454 alltså är det samma. de har ju ändrat en massa för inte så länge sedan. Men det är löst iallafall. ville bara berätta detta och tacka för svaren.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Tillbaka till ämnet!
Om man kollar in den sidan och trycker in färgkod 337 (Dakargelb II) Så får man fram 4 olika nyanskoder. Vilken nyans har jag då? Hur kan man se det?

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.