AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
35.702

325 vs vr6

Sida 1 av 3
Visa användare
113
bmwjimpa
325 -91 (Rieger)
Hallå alla BMW-ägare!

Har precis blivit medlem här. Har sökt som en tok för att hitta en BMW-sida som man kan diskutera saker och ting.

Var in och kika lite på corrado klubben idag och där hittade jag ett inlägg där det stod att 325:an får det svårt mot en Corrado vr6... Nu är det så här att jag har racat mot en Golf VR6 och jag tog han som skit. Det är ju inte så stor skillnad på en Corrado VR6 och en Golf VR6 så... Blir så less när man hör sånt... Är det nån som är på min sida när det gäller det här eller!?

Mvh, Jimmy

BMW-power
Aldric
Nej, vi står inte på din sida. Motorerna är mer eller mindre likvärdiga när det gäller effekt och vrid. Så snart Corradon slutat spinna torde det vara ganska dött lopp.

:p

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
Visa användare
113
bmwjimpa
325 -91 (Rieger)
Men du kör ju en e30... Dom får ju säkert pisk av VR6:or, dom går ju sämre än 325 e36

BMW-power
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
bmwjimpa:
Aldric må veta hur det står till ändå även om han för tillfället inte äger just en sådan och jag går på precis samma linje som honom.

Som meritförteckning kan jag meddela att jag ägt en 325 Coupé E36 i ett drygt år.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Är det så viktigt vem som piskar vem? Vill ni piska varandra får ni göra det hemma hos varandra inte på våra vägar;)
Visa användare
113
bmwjimpa
325 -91 (Rieger)
Haglund:
Okej, då ger jag mig! Men jag trodde att VR6:orna fick pisk av 325:orna... Hur som helst så har iaf inte en Golf VR6 nån chans eftersom jag kört ifrån en sådan. Men men det spelar som sagt ingen roll vem som slår vem, jag var bara nyfiken

BMW-power
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Är väll 2.9 liters motor i corradon och 2.8 i golfen, skiljer väll även 20 hästar... Har inte provat mot nån av dem så jag vet inte vilken som drar vilken
bmwjimpa.. låter som du utfört ett vetenskapligt korekkt test eftersom du är så säker...

vore du så vänlig och förtäljde för oss oinvigda hur detta gick till.

hur många repor åt varje håll, bytte ni även förare i bilarna för att kolla att det inte berodde på detta, testades det även i fart från 50 och uppåt, från 100 och uppåt.

hur lång sträcka körde ni på?.. hur startades bilarna var det med starter eller med startgran?.

lite frågor från en som är sugen på att höra hur du kommit fram till att "Hur som helst så har iaf inte en Golf VR6 nån chans eftersom jag kört ifrån en sådan.".

tack för mig.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Visa användare
113
bmwjimpa
325 -91 (Rieger)
jokko:

Då ska jag berätta för dig att jag mötte en Golf VR6 i sommras på en 402:a här hemma i Östersund med startljus. Jag tog han med 1,2 sek. Så svaret på din fråga om vi bytte förare är nej!

Tycker att det är konstigt att alla verka tveksamma på att en 325:a drar en VR6:a.

BMW-power
Gemini__
Kan inte riktigt uttala mig i den här frågan. Båda bilarna är bekanta för mig men har ej kört dessa mot varandra. Om förarna kan hantera sina resp. bilar fullt ut lägger jag nog mitt kort på VR6:an iaf.

Golf VR6 FWD(174hk)
0-100km/h: 7,6s
toppfart: 225 km/h

Golf VR6 AWD(190hk)
0-100km/h: 7,5s
toppfart: 224 km/h

325 E36(192HK)
0-100km/h: 8.0
toppfart: 233km/h

OBS! Har för mig att det är dessa siffror som gäller för dessa biler, rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh:
Thomas

Länk
bo
20
bond_007
318is-93
Corradon drar en 325 lätt.
320-325
jag har en film där man jämnför en 325 E36 med en Golf Vr6 ... kan väl säga att det är mkt jämnt men sen så tar 325 an´´ golfen lite i slutet . typ ..
'

jag har kört mk olika rejs mot min polare som har en golf VR6 me öppet filter o chip. jag har en E30 320i med en m20b25 motor 325/525motor 12vent. i mkt bra skick, alltså motorn. kan säga såhär att jag kör ifrån golfen varje gång 0-300m men från 100-230 så ligger vi helt jämnt. vi har gett varandra många försök o så för att det ska vara rättvist men det har blivit samma resulat varje gång. till min fördel 0-300m kan tillägga att gofens fjäde växel är som min 5a
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Körde med min fd. 325:a -93 mot min brossas Golf VR6 och det va grymt jämt. Körde ca 6-7 race och bytte oxå förare. 325:a stack iväg lite mer precis i starten med det beror mest sannolikt på det bättre greppet ifrån bakhjulsdriften. Efter det så behölls det lilla lilla försprång 325:an hade.

Corradon tror jag nog blir nog värre som flera här inne oxå tror. Men naturligtvis så spelar många faktorer in inte minst däckbredd och fabrikat...

Min nuvarande 328:a drog iaf. Vr6:a...utan problem...:-).

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
det beror på om man jämför corrado vr6 som har 194hk, golf AWD vr6 som också har 194 hk eller vanliga golf vr6 som har 174hk..

har för mig att alla dessa bilar (inklusiva 325 e36) har liknande motorkaraktär.. lite sega i början för att sedan komma igång riktigt ordentligt...

START:
golf AWD drar nog det längsta strået, i övriga fall drar nog bmw pga bakhjulsdrift..
beroende på hur långt man kör så kommer golfen/corradon ikapp senare..dvs kör man lite längre sträcka kommer golfen/corradon ikapp..

PÅ MOTORVÄG/VÄG:
tror inte att de e nån skillnad om båda börjar gasa samtidigt..kanske en väldigt liten skillnad där corradon vinner..golfen går lika bra..

Sammanfattningsvis kan man säga att dessa bilar går ungefär lika bra.. vr6:an har lite lite bättre motor o lägre vikt?, och bmw har bakhjulsdrift..

hade vrg haft bakhjulsdrift hade de nog varit kört...

........ HAHA ;p .....
Visa användare
113
bmwjimpa
325 -91 (Rieger)
jimmyboy:

Tack tack... Då har vi svart på vitt att 325:an drar VR6 eftersom ni körde mot varandra ca: 6-7 ggr och dessutom bytte förare och 325:an vann varje race! =) Tack tack jimmyboy! =)

BMW-power
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Har för mig att just detta har diskuterats, och alla kom överens om att allt beror på skicket på bilarna, däckval, underlag och sist men inte minst körskickligheten på förarna!

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

bmwjimpa: Nja...finns ju mycket som spelar in som jag sa. Så att 325:an skulle dra ifrån vill jag inte påstå. Men över "mållinjen" vann iaf. min pga. av en bättre start.

För övrigt hade min gått ca 19´mil och VR6:a ca 12´. Båda VAR i mycket bra skick.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Bm
122
Bmw W
325i -94
Eftersom jag har haft en Golf VR6:a fwd -94 måste jag ge mig in i debatten.

VR6:an ÄR snabbare än 325 E36. Ialla fall enligt mina testet och upplevelser. Körde med min VR6:a flera ggr på diverse streetrace och det blev samma visa nästan varje gång.
325:an snabbare upp till ca 70-80 sen gick Golfen förbi.

325:an är dock snabbare i acceleration i högre farter där VR6:an tappar andan. Den är inte direkt vass i farter över 160 km/h.

Sen är Golf VR6 fwd betydligt bättre i acceleration i motorvägsfart än den något motorstarkare syncron. Detta pga att syncon tappar effekt i drivlinan plus att den väger 150 kg mer
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Jag har kört mot 2 olika Golf VR6:or och och vunnit mot båda =) Dock körde jag inte så många race, så ta det med en nypa salt.
Men AWD:n tror jag inte blir nåt problem, kanske den första metern men sen är den rökt! Iaf om den går sämre än en R32 vilket den borde göra =)

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
325:an tar golfen
till och med min diesel kör jag ifrån vr6:an med lätt,
testat flera gånger

helgonet
Visa användare
113
bmwjimpa
325 -91 (Rieger)
Efter att ha diskuterat detta ett tag nu och det har kommit in rätt så mycket inlägg så kan man ju konstatera att det går nog inte att komma fram till en vettig slutsats. Många tycker och tror olika, men hur som helst så har jag tagit en Golf VR6 och det var det som var det viktiga...=)

Mvh, Jimmy

BMW-power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.