AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.580

518i -> 528i

Sida 1 av 2
518i slow mobil
Hej. Jag undrar vad det skulle kosta att byta från en 518i motor till en 528 I motor i E28 karossen. Jag skulle även vilja byta låda till en från 528. Klarar sig bakaxeln eller är den bara att kasera?

Kärringar kör Golf. Män kör BMW
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
Desverre har jeg ikke så mye fornuftig å komme med, men jeg lurte bare på om du hadde lagt fra deg planen om 518i turbo?

Mvh SindreØ
518i slow mobil
Inte riktigt... funderar på en massa just nu! Kanske kompressor kanske turbo eller gött vrååååål ifrån en rak 6:a. Helst turbo, så himla gott med vinande under huven! Dump är ett godare ljud som man måste ha! Vad har du för planer? En hederlig gammal turbo med ic och dump?

dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
Varför skaffade du inte en bil ed 6a direkt om du nu ändå ska ha en sån i din bil! Du får ju regbesikta efter motorbytet å ja vet inte om de är så lätt att få igenom en bil som haft en 4a med en 6a istället!
518i slow mobil
Fick ett bra pris på denna. E en student så pengar finns inte i överflöd.... Vet någon vad som behöver modifieras/bytas?

BMW-Yoda
Jag kan säga så här. Det här har dryftats här förut. Du kan aldrig få ett sådant bygge genom bilprovningen i Sverige. Det krävs nämligen ett intyg från generalagenten som dom inte på några villkor skriver.Lättare att sälja 518 och köpa 528. Vidare om du har studentekonomi så glöm kompressor. Funderar på att använda kompressor på 745 motor istället för turbo, och även begagnade satser verkar betinga hutlösa priser. Turbo är inte heller billigt, och dessvärre går det heller aldrig att få genom SBP.

BMW-Yoda
518i slow mobil
Men om man skulle fixa reg plåtar och alla id plåtar och satte dit. Skulle det inte gå då?

BMW 6:a låter gott!
BMW-Yoda
Ahh. Du talar om id byte.
Kan bara säga gör det inte. Även om 528 har ärligt ursprung, så är det ju inte tillåtet. Om den är oärlig, är det värre ändå. Blir du upptäckt, och risken är överhängande tro mig. Så spåras ju bytet till dig i o m att du står som ägare när bytet skedde. Du kan ju alltid skylla ifrån dig, men häleriförseelse blir det i alla fall. Det är trots allt inga dumskallar som jobbar på SBP. Du är ju inte den första som kommit på en sån ide. Jag talar bara av i mindre nogräknade före detta bekantas erfarenheter. Kom ihåg att det finns många chassienummer på en BMW.

P.S. Du får inte behålla bilen heller. D.S.

BMW-Yoda
518i slow mobil
Funderat om på det. Ingen bra idé. Men om man tar en motor fr en gammal 520i får man ju en större fyra. Det e ju i princip omöjligt att upptäcka om den e på 2L istället för 1,8L ..... Det borde ju vara helt ok! då kommer man i alla fall ner till ca 11s istället för 13s :)

BMW 6:a låter gott!
BMW-Yoda
Exactemundo. Har du t.e.x en 528 och byter motor till en 535 motor så syns det inte heller. Eller en 520 till 525 motor. Det går det vet jag.

BMW-Yoda
518i slow mobil
Vad bör man ge för en sån maskin i bra skick? Kan man fixa till en egen på "lätt" sätt? från en 1,8 L asså

Letar efter bra m10 2L till bra pris!
BMW-Yoda
Jag vet inte, jag hade satasat på att försöka byta till en 528 till att börja med. Inget roligt att trimma för att bli frånåkt av just en 528. Eller en 520 och byta till nyare 525 motor. Dom två motorerna är som natt/dag.

BMW-Yoda
518i slow mobil
Men jag vill inte byta bil. Vill ha kvar denna. Har blivit sentimentalt fest vid den... Blir jag frånåkt av en 528 vet jag varför.... Vad kostar det att köpa en 2L m10? Vad kan man göra annars för att få 1,8 L att bli till 2,0L? Borra upp? Längre slaglängd?

dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
borra motorn du har å fixa nya kolvar till ett 2.0 block så har du ju en fin 2.0 sen! Å sen byter du kam å diverse annat så blir de ju iallafall lite mer att spetta med!
BMW-Yoda
Det är som med fruntimmer man glömmer dom efter ett tag,och det finns gott om nya.

BMW-Yoda
518i slow mobil
Det låter kul. 2,0 kolvar. Va bör man ge för sånna? är det inte lättare att bara byta block? Ingen som har en bra 2,0 m10 att byta mot en 1,8 m10 mot lite pengar imellan? motorn går kanon...

dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
Visst är det lättare att byta block men om du borrar det och byter kolvar så har du ju som ett jävligt fint block istället! Å sen kan du ju borra det direkt till 2.2 liter istället så ger de ju lite mer!
518i slow mobil

Det är samma borr på 1.8 och 2.0 det som skiljer är vev och kolvar.
518i slow mobil
ok. Det e ju inte så svårt att byta... Vad bör man ge för kolvar och vev då?

2-litersmotorn saknar fästöron till motorfästena så det fungerar ej.
518i slow mobil
Ok, men vad bör man ge för kolvar och stakar+vev. Tycker ni man ska byta packningar och lager samtidigt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.