|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska köpa en M5-90 av en kompis nu i veckan.. Jobbar på saab som mek så BMW e helt nytt för mig.. undrar lite om dem vanligaste felen på dem? År det nått speciellt som man ska tänka på när man köper en sån bil.. Det som skrämmer mig värst e om det skulle hända nåt med motorn, har hört att det e ganska dyrt med delar till en sån. Det e ju kamkedja i dem oxå, hur länge håller en sån? Mvh | |
|
Det som man ska tänka på mest är att fösäkringen är svindyr... --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
jo tack, ja vet.. men kom undan hyffsat billigt med det.. har ringt runt o kollat! Tänkte mest på motor o drivlina.. om sånt pajar efter så o så många mil.. |
|
|
Det viktigaste är att följa serviceplanen och alla rekommendationer samt varmköra bilen ordentligt. Det står i serviceboken vad som ska göras, bla kontroll och justering av ventilspelet är mycket viktigt, görs med sk chims. Har du ingen servicebok kan jag skicka vad som ska göras till dig. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Service boken följde med så det e lugnt men tack ändå. e dum fråga kanske. men dem där har väl inga viparmar som går av va.. dem har väl överliggande kamaxlar.. fick byta en sån där viparm på en polares 320-88.. lovade mig själv då att alldrig mer skruva med en sån bil, va ingen lek o byta den.. |
|
|
Du kan vara lugn, det är inte vipparmar. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
| den bilen e kanon | |
|
de e ju en m-modell |
|
|
En M5:a är ett mästerverk som knappt går att köra sönder. Bilen vi pratar om kostade ny, en halv miljon..= inga skitsaker. Det som kan ta död på en sån kärra är en otrolig misshandel. D.v.s. slarviga oljebyten, trimmningar med tokövervarv, tokrivstarter med kall motor, fullgasväxlingar, slarv med ventiljustering och liknande. Annars håller en sådan här kärra hur länge som helst. Det är inte sagt att maskinen inte tåls att smiskas, det kan jag intyga att den tål. man behöver bara ha lite motoröra. Hoppas du kommer att trivas lika bra som jag gör med min =) Om du köper den.... så välkommen till familjen ;) |
|
|
Oj...det låter ju som att bilen är praktiskt taget oförstörbar... ;) Konstigt att många jag sett är helt slut.... Låt oss inte blåsa upp //M bilarna till gudar, dom är välbyggda ja, men inse fakta, det räcker med att missa oljebyten så tar dom skada.... |
|
|
Som sagt.... Läste du inte hela texten ovan Mosse? Ge inte bilarna skulden för alla rötägg. |
|
|
Det är inte antalet slutkörda M-bilar man ska förfäras över, utan antalet puckade "bilhatare" som kör ner dem till skrot. Ibland sitter man ju fan med gråten i halsen när man träffar en sk. "bilentusiast" och ser att de har lagt 20000 SEK på stripning och stereo, men inte bytt olja på 3000 mil, för att de har läst att modern motorolja klarar sådana intervaller nuförtiden. I en Hyundai Atos kanske, inte i M5:an som du piskar skiten ur varje helg, säger jag då. Men ingen lyssnar, istället köper man blinkande spolarmunstycken och ögonlock för pengarna, suck och stön! Det första jag gör när ja ska köpa bil, är att försöka bilda mig en uppfattning om vilka som har ägt den tidigare. Det är hundra gånger viktigare än om en list på bilen råkar saknas, eller om det finns lite stenskott på fronspoilern. |
|
|
quixotic2; Väl talat! |
|
|
tack för hjälpen boys!!! Va ute o provkörde bilen idag.. Slantade bilen e timme senare... Bilen var verkligen skön o köra!! |
|
|
Gratulerar till köpet!!!!! Underbara bilar det där =) Ställde på min idag.. kunde inte hålla mig längre.. VILKEN KÄNSLA =)))))))) -=Brings Me Women=- |
|
|
Att det finns så många slutköra beror på att de kostar så lite att köpa så vilken "fattiglapp" som helst har råd att ta amorteringarna på en M5. Men Bara en service kostar mer än ett halvårs-amorteringar, så har man inte råd att sköta om fullblodet så risar kärran ner sig på nolltid. /B |
|
| Hur mycket dyrare är en E34 M5:a att serva och i drift jämfört med t.ex en 525i (E34 med M50) om man gör det själv? Och verkligen gör allt som skall och sköter om dem vilket är en självklarhet. | |
| Om du gillar att mecka köp den! om inte försök hitta en 3,8 dom e betydligt mera användarvändliga 92B alltså men de e ju en fantasikt rolig bil sköt om den!!!! | |
| Ja hoppas att du vet att du har köpt en bil som e(är)hand byggd låter lite fånigt eller hur? Men som ja sa tidigare sköt om denså kommer du ha skit kul i flera år framåt | |
|
Kan du förklara vad du menar med att 3,8 är mer "användarvänlig" än 3,6? Menar du vridet eller vad? Mvh Jojje |
|
| Javisst 3,8 e ju lite lättare att köra inte så mycket "racer bil" tjejen kan kopla ur OSV de e ju en ganska stor skillnad eller hur?? Jag har faktisktikt provat M5 E28 och framåt har nu en 92B å den e en ULV I FÅRAKLÄDER Kul bil!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.