|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Någon som vet vad det är för orginalhögtalare i en E46 sedan/tourings framdörrar?? Jag har bara standardsystem, inget hifi eller HK!! Är det koaxial, tvåvägs eller vad sitter det??? | |
|
Ett tvåvägssystem i framdörrarna är standard. En midbas framtill/nere och en diskant innanför sidospegeln. |
|
| Om man vill byta dessa Nokia högtalare i dörren, skall man satsa på mya "midbass" då eller kanske tvåvägs för att få bättre ljud?? | |
|
Finns massor om detta här på forumet. Många har använt DLS UP5: Kitsystem med 5,25". Annars är detta en bra länk. Länk |
|
|
Om du byter bör du byta till ett kit med både diskant och midbas, annars kommer det nog inte att låta bra, lätt att det blir olika verkningsgrad m m. Det lär krävas en adapter till midbasen, eftersom BMW inte använder ett standardfäste, men det skall en någorlunda välsorterad bilstereobutik kunna ordna. |
|
| Passar detta DLS UP5 direkt i E46 sedan/touring, eller måste man ge sig på några ingrepp??? | |
|
Skulle tro att det passar utan större problem. Du behöver nog en adapter för att fästa midbasen i dörrsidan, samt montera delningsfiltret på någon lämplig plats, ofta kan man helt enkelt limma det inuti dörrsidan. Adaptern kostar inte särskilt mycket, i alla fall inte jämfört med UP5. |
|
|
Jag vet att många monterer delningfiltret inuti dörrsidan, men då kan då kan det uppstå korrosjon efter ett tag eftersom fukt lett kan komma inn i dörren. Vet ej hur lång tid det brukar ta för man merker nogot på ljudet? Det går kanske att isolera filtret så att fuktighet inte kan komma inn? |
|
|
Ibland rekommenderas att placera filtret i en plastpåse. Själv har jag kört med mitt Amega-filter i dörrsidan nästan ett år utan problem. Dock sitter det alltså i dörrklädseln, nedanför sidoairbagen. Det sitter ju en skumplastskärm på den del av dörrplåten som vetter inåt, den skall bidra till att hålla fukten på en rimlig nivå. Mellan den inre dörrklädseln och kupen är det ju inte direkt hermetiskt tätt. Man kan ju också placera filtret ovanför fotutrymmena framtill, men då får man dra separata kablar genom kabelgenomförningarna framtill på dörrarna. Har man standardsystemet så går det nog bara kabel till midbasen, och därifrån till diskanten. Ur korrosionssynpunkt är det ju en klar fördel att löda alla kontaktpunkter. |
|
|
Nockenwelle: Jag vågar inte demontera dörrsidan.. Tycker du att det är svårt att få den -ordentligt- på plats igen? Har lagt mitt prosjekt på is då "alla" sejer at jag inte bör ha filtret i dörrsidan (och jag vil inte ha den synligt i bilen heller). Ps. Vad hender om du crockar - får man delningfilter i njuran och dör kanske? :) |
|
|
joafog: 5,25" passar inte rakt av i den bemärkelsen att man bara kan skruva fast dem. Det finns adapterringar att köpa på t.ex. BRL. Jag byggde dock egna i MDF. Det är extremt viktigt att högtalarelementen sitter fast ordentligt så att ingen resonans uppstår. Morten M: det brukar inte vara några problem att få dörrsidan på plats igen. Min erfarenhet är att det faktiskt är lättare på E46 än på vissa andra bilar. Här finns en massa bra instruktioner på hur man går till väga. Länk |
|
| Det är inget vidare då att behålla skrikarna i dörrstolpen och montera in nya två-vägs i dörren då??? | |
|
Inga problem att få fast dörrsidan. Den sitter bra efteråt. Man kan vara förutseende och köpa några av de vita plastclips som håller dörrsidan. De kostar någon krona styck. Ibland blir de skadade eller deformerade när man tar bort dörrsidan. Dessutom sitter det en gummiring på stiften som man lätt tappar bort, även sådana kan man ju skaffa några av. Troligen behöver man varken clips eller gummiringar, men det är ju trist att bli stående med en nästan monterad dörrsida. Någon risk vid krock tror jag inte det är. Jag har satt filtret lågt, nedanför dörrhantaget. Sidokrockkudden sitter ju ovanför handtaget. Filtret sitter så lågt att det snarare träffar stolen om det skulle få för sig att fara inåt, och då har jag ändå stolen i lägsta läget. Jo det är viktigt att elementen sitter stadigt. Jag har också använt ett eget MDF-bygge i stället för att köpa adapter, så jag vet inte hur bra de adaptrar som säljs är. En egen MDF-konstruktion blir dock stadigare om den inte är slarvigt gjord. Det kan också vara idé att förstärka dörrsidan. Exempelvis kan man limma träribbor och dämpa med asfaltsmatta, men då börjar det kanske bli lite överkurs. Det ger dock hörbara resultat. Dörrsidor är normalt sett inte särskilt lämpade för högtalarmontering. |
|
| Morten: Om du inte vill ha filtren i dörrsidan, så placera dem i utrymmet vid rattstången t ex. Panelen där sitter ju med några skruvar bara, har jag för mig. Det blir lite extra kabeldragning, men det är inte så farligt. Dessutom finns det en fördel med att ha dem där, ofta har ju filtren en diskantjustering. Vill du ändra den så är det ju lättare att komma åt filtren med den placeringen, jämfört med att ännu en gång riva dörrsidorna. Det är ju svårt att veta vilket läge man skall ha på diskantens nivå förrän man lyssnat med högtalarna på plats. | |
|
joafog: Jag skulle inte rekommendera att behålla diskanterna. Det kan fungera om man har tur, men det skall till en hel del tur för att diskantens känslighet, delning m m skall passa ett tvåvägssystem av annat fabrikat. |
|
| Vad jobbigt allt blev!!! Trodde det var så enkelt som att bara byta mid-bass! Puhhh | |
|
joafog: byter du midbas är det inte så myckt extra arbete att också byta diskanten. Köper du ett färdigt kit är skillnaden inte så stor heller, jämfört med att köpa separata midbasar. Jag har amega-diskanter och det var bara att trycka in dem i hålet i gummibiten där originaldiskanten sitter. Mycket enkelt. |
|
| Ser att det blev lite otydligt i andra meningen i mitt förra inlägg. Skillnaden som jag pratar om där är prisskillnaden. | |
| joafog: om du vill spara arbete kan du ju montera en koaxial där nere och bara koppla bort originaldiskanten. Tyvärr så brukar diskantåtergivningen bli lidande om diskantelementet placeras nästan nere vid golve, såvida det inte vinklas och placeras med omsorg, men allt beror ju på vilka krav man har. Tyvärr brukar inte koaxialer medge vinkling av diskanterna, men det finns något undantag. | |
|
Nockenwelle: Vilka Amega har du?? |
|
| Midbasarna är Q-Comp 50, delningsfilter + diskant kommer från Gold-serien. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.