AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.062

Försäkring E36

Sida 2 av 2
Old: Jag fattar mycket väl vad du menar, problemen som din farsa kan få är att han, vid en eventuell olycka där det visat sig att du (eller din lillebror) som båda är under 24 år brukat bilen är inblandade, står med brallorna nere utan att få ut ett öre på försäkringen.
Du kan gissa själv vem som har störst chans att vinna ett sådant mål, dina ord eller f-bolagens (dyra) advokater...

Sedan vem som refererar det som "sin" bil är egentligen oväsentligt. Det som spelar roll för F-bolaget är vem som står skriven som ägare på bilen och om denna person samtidigt är den huvudsakliga användaren eller ej.

Hos de flesta F-bolag brukar man få fylla i om någon under 24 år använder bilen. Premierna brukar då stiga rejält.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Kristoffer_L: Jag är lite inne på Olds linje. Alla bilar som finns i min familj står på farsan. Som även äger dem. Han har förstås uppget för bolaget vilka som kommer köra dem. Å det är således okej för bolaget. Jag nyttjar naturligtvis MESTADELS denna som står att jag äger här. Men jag nyttjar även farsans andra bilar många mil per år. Skulle det vara försäkringsbedrägeri alltså? Eller?

mvh
Stavros: Naturligtvis är det inte bedrägeri OM det står i premien för din 325 -88 att bilen regelbundet kommer huvudsakligen att användas av någon än din far. Det var inte vad det handlade om.

Jag (och även försäkringsbolagen) anser att det är bedrägeri att ex en 18-årig kille skriver en BMW 325 -93 på farsan/morsan/mormor för att få ned försäkringskostnaderna, när i själva verket den huvudsaklige brukaren kommer att vara 18-åringen.

Vad som är OK eller inte för bolagen är upp till dem själva att anse men oftast är de betydligt mer intresserade av dig som kund vid köpet än vad de är vid en olycka. Och vad som då spelar roll är vad som står i premien, inte vad en lockande försäkringskrängare sagt vid köpet...

Detta har debatterats tillräckligt på andra trådar men jag rekomenderar de som skriver sin bil på någon annan att läsa tråden jag länkat till tidigare.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Tänk om alla vore ärliga och körde som folk va billiga försäkringar vi skulle ha.
Tänk om alla vore ärliga och körde som folk va billiga försäkringar vi skulle ha.
Ol
156
Old
328i -95
Ok Kristoffer fattar vad du menar.

Men om man tecknar en försäkring där ingen under 24 får köra bilen så går man bara med på att betala högre självrisk då någon under 24 krockar bilen.

Så funkar det på mitt försäkringsbolag.

Vill också tillägga att prisskillanden mellan "alla förare över 24"-försäkring och en vanlig försäkring är bara 600 kr, inte så värt mycket alltså.

"First listen then shift"
Old: Jag förstår hur du tänker och din ide med högre självrisk när väl något händer låter bra (dvs att skötsamma bilister skulle premieras och vårdslösa straffas).
Tyvärr har jag inte varit med om detta system med något f-bolag med de bilar jag ägt, förmodligen pga bevissvårigheter om vem som var förare när väl en olyckan inträffat. Finns ju alltid en risk då att det "aldrig" är den unga föraren som orsakat olyckan för att undvika den högre självrisken.
F-bolagen är som tidigare sagt vinstdrivande företag som inte sysslar med välgörenhet, därför har de säkert aldrig varit lockade av denna annars utmärkta ide.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Skenförsäkring läste jag att ngn skrev i ett inlägg..
Dvs om man skriver bilen på far men nyttjar den själv..

Varför vill bolagen ofta veta om ngn under 24år kommer nyttja bilen? Få den personen nyttja men inte bli krockad/krocka?

Den där länkade tråden till "skriv bilen på farsan här har ni domen"e inte speciellt aktuell..

Snubben har ju säkert sagt att de e hans bil som han äger och utnyttjar, pappan har inget med bilen att göra förutom stå som ägare. Då kan man få problem..

Har skrivit min BMW samt mina andra bilar på far, aldrig varit ngt strul vid stölder av fälgar eller mindre småskador..
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
inga problem med försäkring på farsan så länge man bor hemma, dvs på samma adress som far. "alla" hemvarande barn som har körkort får väl låna pappas bil??? klart det inte är försäkringsbedrägeri!! däremot om pappa bor i norrland och "barnet" är 21 och kör pappas m3 i stockholm, DÅ kan vi börja snacka bedrägeri!
Har utnyttjat försäkringen 3 ggr (dock inga större skador, bara parkeringsskador) och det har aldrig varit några problem. Pappa äger, finansierar och försäkrar bilen som jag kör 95% av alla mil med..

MVH
Martin
Jag bor inte hemma, bor i samma stad dock..inga probs för Folksam tydligen..bilen ägs ju av far men brukas av mig och far(när hans bil inte vill gå:) )..
Vad är det som säger att du inte lånat bilen för en tid av din far?
Inget olagligt med de, beror ju precis på hur man ser på saker och ting..Sen är de ju bara upp till er som skriver bilen på pappa och drar ut på "streetrace" eller liknande..de e ju sånna fartglada BMW "raggare" som förstör..

Detta är ett utdrag från EX Susab:
Grundsjälvrisker

Trafik
Självrisk: 1 000 kr. Om föraren är under 24 år tilkommer 2 000 kr.

Vagnskada
Självrisk: 3 000 kr. Höjs med 6 000 kr om föraren är under 24 år.

DVS Krockar du din fars M3 i Sthlm när din far bor i Piteå så betalar du bara 3000:- extra i självrisk då du angivit i ansökan att den kommer brukas av personer under 24..

Ett liknande exempel är ju tjänstebilar..
De brukas ju av personer mellan 18-90 år säkert..
Vad säger att endast signaturen på leasingpapprena får krocka bilen..
Ol
156
Old
328i -95
Bra inlägg Mert!

Äntligen förstår någon att allt inte handlar om mitt och ditt, man ska kunna använda saker och ting gemensamt.

Ett tips då du väljer FB är att inte alltid ta den billigaste..

"En gång BMW, alltid BMW"
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
För att anknyta till rubriken i denna svagt urspårade tråd så degar jag 8800/helförs/år för min hos Orginalförsäkringar. Alltid trevligt bemötande och korta handläggningstider när jag har behövt hjälp. Iof med hög självrisk, låga mil samt ingen under 25 som kör bilen.
Ganska bra pris tycker jag, vilket borde tysta er som så ivrigt hävdar att det skulle vara så mycke dyrare att försäkra en importerad bil.

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
l3
180
l3xus
323TIC -83
Old: Det är ingen fråga om vad som är mitt eller ditt utan det är bolagen som har olika premier på bilar beroende på vilken riskgrupp man tillhör t.ex. hur många år man haft körkort, skadefria år, vart man bor m.m. En 40årig man som har kört skadefritt i 22 år har en betydligt lägre premie på samma bil som en 18åring som nyss tagit körkort som enl. statistiken löper större risk att orsaka en olycka. Därför är det så att den som står som ägare på bilen står för försäkringen och är den personen som för det mesta skall bruka bilen. Då blir det rätt premie på bilen efter hur stor chans det är att bilen blir skadad eller orsakar en olycka.

Att man lägger till "att ungdomar under 24 får bruka bilen" betyder att de får bruka bilen men inte som den huvudsakliga föraren och premien brukar bli högre eftersom bilen löper större risk att orsaka en olycka. Sedan har alla bolag en förhöjning av självrisken om föraren är under 24.

Om man bor i samma familj brukar detta inte vara något problem men om man försäkrar en bil på föräldrarna som bor någon annanstans så blir ju premien helt felklassad.

Man kan jämföra det med personförsäkringar där man kan ha en allvarlig sjukdom i familjen som gör att man får ett lägre ersättningsbelopp eller högre premie eftersom man löper större risk för att drabbas av sjukdom än en "frisk" person.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.