AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
9.130

EML = Dags att renovera spjällmotorerna 750 E32?

Sida 2 av 3
Hejsan

Spjällhusen går inte att skifta. Inte mina iallafall. Tror numera att värdet som sådant saknar betydelse, Det som mäts mellan 6 och 8 är om motståndet ökar eller minskar och hur mycket - tror jag.
Nu har jag ställt tomgången lika på båda möjligen lite för lågt men huvudaken är att båda motorer får dra lika mycket. Skulle någon ha ett elschema över kontakten till spjällhuset tar jag tacksamt emot detta
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
när jag köpte ett nytt spjäll på skroten så va det viktigt att uppge om det va hö eller vä sida iaf.Vet inte vad det spelar för roll,men enligt dom så va det skillnad.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
man borde ju få vända spjället upponer om man byter sida,då kommer ju spjällets lutning att vara spegelvänd,kanske inte spelar nån roll?
alain
Hej!
jag ha byte vänster sjället med en från höger och det var inget problem alls dom är likasamma. den ända problem jag har är att det var inget fel på den.
nu har jag hemma ett spjäll och 2 LMM som är felfri. om någon vill köpa, slå till.
MVH //Alain//
Paap Reeder
Hej!

Måste gå ut och lyfta på huven .... vänta.......
.... det är rätt de går inte att byta (i a f inte utan att man "sprättar isär dem" och monterar dem spegelvänt från början men det var inte så jag menade).

Således så utgår mitt tips.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är visst samma spjällmotor på höger och vänster sida! Det är samma nummer i ETK.
Det som skiljer dem åt är att det sitter en gummiplugg i övre stosen, medan samma nedre stos går till vevhushusventilationen. Anslutningen till tankavluftningen hamnar upptil på cyl 1-6, och nertill på 7-12.

För att skifta höger med vänster behöver man bara flytta gummipluggen som sitter i stosen för vevhusventilationen, sedan är det bara att skruva dit.

Jag håller med om att det är lätt att tro att det är olika motorer, eftersom husen är lite vridna. Men ni som tvivlar, ut och ta en ordentlig titt igen!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
Hej Erik!

Bra att du återförde mig till ordningen.

Hade ngnstans längst bak i järnbarken att det var så när jag förra året "höll på och bollade" med dessa spjällhus.
Vill minnas att jag själv bytt sida ett antal gånger men det har fallit bort.

Helt rätt som du säger om slangarna.

..... så callestropp ut och växla sida. Behövs en 10 på förlängningsskaft (lilla satsen) samt en slangskruvmejsel.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
ingen ska påstå att dom inte fått "töja" på sitt kablage för att få det att att passa,spjällmotorn kommer ju på undersidan ju.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jacke: Vilket kablage menar du? Elkablaget? Mina kontakter "mynnar" i riktning mot bilens mitt, så om man skiftar sida påverkas de inte.

Se bilderna på Länk och Länk så förstår du nog vad jag menar.

Erik

___
Erikw,
Jag har ännu ej hunnit testa om spjällhusen går att skifta. En fråga till dig blir om man nu skiftar spjällhusen med de justeringar som du angivit krävs det då någon ytterligare justering av spjällhuset för att det ska fungera. Som du ser på den länk som du angivit - den första den på engelska - så ser du i appendixet de värden som angivits för motståndet mellan stift 6 och 8. Om jag läser rätt så skiljer sig värdena beroende på höger och vänster sida. Min fråga som fortfarande är aktuell är om möjligtvis du vet något om dessa värdens tillförlitlighet.

mvh
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
erikw,jag hajar tydligen ingenting*ler* för på den vänstra spjällmotorn du visar i länken så mynnar ju kontakten mot mitten precis som du säger,om du flyttar den till höger sida så kommer den ju att mynna mot höger innerskärm ju.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
om du inte vänder den upponer alltså,men då öppnar ju spjällen inte åt samma håll som jag skrev tidigare,o då borde man ju teoretiskt få olika venturi i plenum mellan höger o vänster sida.
Siba
man tar ju bara motorn inte spjället

V12 Vad Annars
Siba
Min kärra gick i nödprog hela tiden på jämn gas började rycka med EML som svar,, kollade mina själlmotorer i dag,,mycet riktigt vänster motor va det ett kol som satt fast ,,tog isär gjorde rent satte ihop funkar fint inte sett röken av EML än går mjukt och fint,,,suck skönt,,, tack alla som skrivit så flitigt om detta fel utan det hade jag stått och kliat hål i huvudet,,,,tackar Paap Reeder,,,Wadel,,,och jacke ,,väldigt vettiga förklaringar!!!

V12 Vad Annars
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej.

Finns det nå bilder på dessa spjäll så man vet vart man ska kolla?
Paap Reeder
Hej jacke!
Jag tror du tänker som jag först tänkte .... men kontakten från EML- boxen sitter i centrumlinjen varför den kommer att "sitta lika på andra sidan" om du förstår vad jag menar.
Det enda som behöver "flytta plats" är slangarna.

MVJ /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Callestropp: Mätvärden som står på sidan beror på variationer i tillverkning och mätning. Det kunde lika gärna ha stått spjäll 1, 2 , 3, 4 , det har inget att göra med vilken sida de suttit på. Det är bl a därför man ska synkronisera (3x 5000 rpm -> tomgång på ettan) spjällen efter man lossat batteriet. Elektroniken lär sig då vilka värden spjällen ger.

Jag passade på att mäta upp mitt vänstra spjäll ida, stängt: 1956 ohm. Öppnade så långt jag kunde vrida, ca 1100 ohm.

Spjällen går inte "symetriskt", det vänstra har amma öppningsriktning som hjulen snurrar, det högra går åt andra hållet. Detta borde inte påverka strömmingen i insuget, jag tror ingenjörerna i Bayern har koll på detta.

Att bara byta motorerna utan att skift spjällen måste vara krångligare, det lär gå fortare att ta med hela paketet istället för att sära på motorn.

Ronny: Kolla länkarna jag gav innan, där finns bilder.

Erik

___
Paap Reeder
... bra Erik!
Håller helt med dig.
MVH /// Paap R
Erikw m fl

OK, jag förstår beträffande mätvärdena. Eftersom gamle Paap fått ge sig om skifte av spjällhusen ska jag inte vara sämre. Efter en timmes hårdkoll konstaterar även jag att spjällhusen går att skifta med de justeringar som du angivit. Emellertid skriver du något om anslutning till vevhusventilationen. Anslutningarna till spjällhusen är väl dels luftningen av tanken dels bensintrycksregulatorn eller...? Efter att ha justerat in tomgången lika på båda 6:orna genom vridning av de sk encoder wipers har jag nu till min stora glädje konstaterat att jag inte har bara 6 vackra gråvita stift utan alla 12 är perfekt gråvita mot tidigare 12 svarta feta koksiga stift. Återstår att se om den trots det förbrukar 1 liter olja på 100 mil. Troligen måste jag byta olja och filter innan jag får ett korrekt besked. Paaps ensamma svarta stift är och förblir dock alltjämt en gåta. Måste väl ändå vara fel på spridaren eller impulsen till spridaren som ger för fet blandning på just den cylindern.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Callestropp: Skönt att det löste sig. Fel av mig om vart slangarna går, det är alldeles för många slangar på en v12a...

Rätt är som du säger att:
Den tjockare slangen som alltid sitter på understa stosen (på den översta sitter gummipluggen) går till tankavluftningen.
Den smalare slangen (som på höger sida hamnar upptill och på vänster nertill) går till tryckregulatorn.

Tyvärr har även jag ett ensamt sotigt stift, trots detta gick bilen nyligen igenom besiktningen. Det ser ut som olja, eftersom stiftet är ganska kladdigt. Oljeförbrukningen har jag inte hunnit mäta efter oljetrågspackningsbytet.

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.