AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
9.129

EML = Dags att renovera spjällmotorerna 750 E32?

Sida 1 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har följt trådarna om spjällmotorerna på M70 och nu verkar det vara min tur...

Vid uppstart har V12:an på sistone oftare än tidigare gått direkt in i EML-läget vid kallstart. Oftast har det hjälpt att direkt starta om bilen, men nu har jag ofta varit tvungen att köra en stund innan det hjälper att starta om. Ju kallare det varit ute (bilen står utomhus), desto oftare har problemet kommit och ju längre har jag fått köra.

Jag vet att batteriet är i bra kondition, men för att verifiera detta har jag också haft det på laddning över natten och ändå gick EML in. Samma dag glömde jag parkljuset på under dagen, men bilen gick ändå att starta efter 9 timmar och utan EML-fel.

Jag tittade lite nogrannare på felet i helgen. När jag slår på tändningen så tänds ju normalt EML-lampan och sedan släcks den. Jag provade att trycka på gasen (utan att starta) och då tändes EML-lampan. Lyfter på huven och ser att vänster spjällmotor inte rör sig alls eller "surrar". Höger fungerar som den ska och det kommer ett svagt surrande från denna.
Stänger av tändningen några sekunder och slår på den på nytt, denna gången fungerar båda spjällen. Startar bilen och den går som vanligt.

Jag har aldrig haft några problem med att EML gått i när jag haft bilen igång, utan det är enbart vid uppstart det sker.

Min teori är att det är dags att göra som många andra tipsat om här, dvs att rengöra/renovera spjällmotorerna. Kan det finnas andra anledningar till ena spjällmotorn ibland inte rör sig och att EML går in innan jag startat bilen? Vad säger V12-expertisen här?

Andra noteringar är att på tomgång (Utan EMl-fel) går bilen ibland lite ryckigt, den står och vibrerar med ca 2-3 Hz.
Jag är på gång att byta tändstift och luftfilter (ingen servicbok fanns med bilen...), men kan enbart en dålig spjällmotor ge upphov till detta?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag hade först bestämt om det är ett mekaniskt eller ett elektroniskt fel.

För att motorerna inte skall orka dra spjällen skall de vara bra dåliga.
Ta loss spjället och känn med handen hur trögt det känns , jämför med dina båda spjäll.

om det som felar känns mycket trögt och inte går snabbt tillbaka vid vridning så skulle jag öppnat , smörjt och rengjort ordentligt.

Börja med det , och är mekaniken OK så får man gå bakåt i kedjan och se varför spjället inte får tillräckligt med spänning alt. ström för att motorn skall orka dra.

lycka til !
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Wadel: Dum fråga kanske, men är det motorn i sig jag ska lossa, för att känna hur trögt de går? Kan man inte vrida direkt på den synliga "tallriken" vid fjädern eller är utväxling så hög att det inte går?

Efter att ha snurrat runt lite på www.7er.com är jag rätt övertygad om att det är en rengöring som behövs.

Bra länkar i sammanhanget:
Länk
Länk <- Bra beskrivning på renoveringen, med exakt samma symptom som min.
Sist men inte minst Paaps beskrivning: Länk

Erik

___
Paap Reeder
Hej Erik!

Mitt förslag är att lossa spjällmotorn från plenumkammaren.
Kan inte ta många minuter. 10áns hylsa med förlängning.

Med motron i ett stadigt grepp i ena handen så känner du försiktigt efter åt vilket håll spjället skall öppna.
När du så är 100:a på spjällrörelsen -- så skall tetset göras:

...vrid med bara handkraft hastigt upp spjället på fullt öppet ..och så släpper du taget.
Hela rörelsen bör ta max 0,5 sek.

Hör du då ett gnällande ljud när spjället går tillbaka ... då är lagren torra i den och du måste sprätta isär dem.

Jag har totalt sex spjäll vill jag minnas i olika kondition. Innan jag började med renoveringen av dem var hö spjäll gnälligt samt minst två av de lösa jag hade.

Felfunktionen beror av att dels så kan som sagt lagret vara torrt och dels kan det ha kommit in geggig sörja i och på collektorn som gör att den inte omedelbart drar.

Övrigt vill jag minnas att wadels beskrivning i en tidigare tråd bra redogör för renoveringen.

Kommer du åt läget på de sk borstarna ... är det bara att slänga spjället i soptunnan.
Insexen på borsthuvudet är fejkat såtillvida att borstarna snurrar om du rör insexen. Trodde först att den var en skruv som höll borstarna i ett visst förutbestämt läge men så är ej fallet.
(Nu menar jag de borstar som anger spjälläget till ECM- boxen.

MVH /// Paap
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Kan intyga att det där med borstarna stämmer,har oxå fått köpt ett beggat spjäll a 1500kr när jag ville vara "grundlig" o gå igenom den biten oxå.Enligt mig finns det ingen anledning att öppna den delen om man bara är ute efter att rengöra.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det viktiga är att man får bort all gegga av nedslitet kol/koppar/smörjmedel det sitter kring kollektorn och runt kolen som damm/klägg , bort med det med elektroniktvätt/Sprit eller annat lösningsmedel.

sedan gör man rent anläggningsytorna , dvs. axlar och kugghjul om man vill vara riktigt seriös.

sedan smörjer man upp anläggningsytorna med kullager/rullager/axel fett , jag kör med slick50 s grovfett , det smörjer bra , koksar endast vid mycket höga temperaturer och har en snygg blå färg.
Finns annars SKF lagerfett och massa mer fabrikat.

när man är klar med smörjning kan man ta en ICKE LEDANDE rengöringspray på de logaritmiska kolbanorna för där samlas också lite smuts och faktiskt fett som ångat dit.
Det för att alla petroleumprodukter är flyktiga (mer eller mindre) och fettet ångar bort i den hermetriskt tillslutna behållaren som är mycket varm under körning,

ungefär så gör jag iaf.

Farsan gjorde rent sina gnisslande spjäll i går på hans 750 -92 enligt denna metod och det vart en otrolig skillnad.
Hans bil glappade mellan normal och EML mode lite hit och dit , så kärvande spjäll kan helt säkert utlösa EML.
Jag tror att det mäts genom en komparator som känner av resistansen på kolbanorna och därmed också positionen i grader på spjällen.

dvs. om ett spjäll ger mer/mindre resistans än det andra ca +-5%
så varnar EML direkt - detta samband har iaf. jag upplevt på flertalet gamla m70 motorer , någon annan med samma erfarenheter ?

Att köra dis på det felet verkar inte ge utslag då farsan bil åkte dis i förrgår och dis gav 0 i utslag.
Tycker inte dis är så bra på de här gamla men avancerade bilarna , den ger falska fel ibland och hittar inte andra fel.
Men visst är det riktigt bra på de nyare bmw som verkar lagra korrekta fel och ej ge lika mycket falskalarm.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Paap,som du kanske minns så har jag samma erfarenhet*ler*Efter att jag klantat mig o rubbat på borsten i vä spjäll så fick jag en motor som stod o pumpade upp o ner i varv1500-2500ung.Sen bytte jag det spjället+att jag rengjorde bägge.Blev märkbart rappare i svaret faktiskt+att tomgången som tidigare rullat ca 200 rpm blev helt stabil.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tack för hjälpen , nu känns det som om jag har koll på det som behöver göras!

I första steget kommer jag bara att rengöra ”motordelen”, det känns dumt att chansa på att gå in i resten om det inte behövs.

Jag återkommer med en rapport när det är klart.

Erik

___
Paap Reeder
Hej jacke mfl!

Nog måste väl man kunna knäcka hur dessa borstar skall ställas in!!

Vad tror ni om att man i max-öppet läget ställer borstarna på max och sedan släpper tillbaka spjället.

Kan omöjligen vara så att man på nått sätt "live" fixar detta efter att man satt ihop spjället.
Kanske a´skall spjället ställas så att ett visst motståndsvärde gäller för visst läge??

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ja klart det går att fixa , är väll inga problem alls ?

1988 Left: @ idle (closed) : 2093 ohms @ full (open): 1193 ohms

1988 Right @ idle (closed) : 2133 ohms @ full (open): 1168 ohms

1990 Left @ idle (closed) : 2017 ohms @ full (open): 1063 ohms

1990 Right: @ idle (closed) : 2065 ohms @ full (open): 1087 ohms

det där måste väll hjälpa ?
Paap Reeder
Hej wadel!
Printar och sparar te sommarn.
MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Paap,ska mätas mellan stift 6 och 8.
Paap Reeder
...printar även det.
Tack jacke!
MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tack för alla goda råd, här kommer en lägesrapport:

Har nu rengjort båda spjällmotorerna och det var behövligt. Vänsterspjället var ju det som inte vill röra sig om EML-lampan lyste och lossat läget gick så trögt att det ibland kunde stanna på vägen tillbaka. Högersidan var något bättre, men ibland kom det ett gnällande ljud när man släppte tillbaka det..

Jag öppnade bara motordelen, och rörde inte borstarna då jag tror det bör räcka. Efter rengöringen går båda spjällen lika lätt, och jag fick inget EML-fel vid första uppstarten.

När spjällen var borta, inspekterade jag även vevhusventilationen. Slangar och packning var helt torra, packningen i ventilkåpan har så torr och hård att ventilen knappt satt på plats! En av ventilerna var uppenbart dålig, med blotta ögat såg man att membranet var skadat. Köpte därför ett helt kit med slangar och ventiler på BMW, kostade knappt 800:-.

Jag hittade en viss mängd olja i båda plenumkamrarna, men inga jättemängder. Torkade ur dem, samt en del smuts som fanns där. Luftfiltrena såg bra ut, men är nu utbytta. Jag har ju problem med oljeläckage vid sumppackningarna, i väntan på bytet kanske det minskar något nu.

Passade även på att byta ut några torrspruckna bensinslangar (det har ibland luktat lite i kupén), och byta tändstift. Jag använde originalverktyget i verktygslådan, det hade perfekt längd. Tyvärr går inte bilen bra efter detta, läs mer här: Länk

Har också plockat ur strålkastarna och rengjort linserna, samt monterat vita blinkers fram. Allt för att få V12an lite vår-fin, nu är det bara sommardäcken som saknas!

När man mekar V12 förundras man över hur trångt det är, det är konstigt att man lyckats få in allting. Man blir ännu mer imponerad, när man vet att den är konstruerad utan dagens moderna CAD-system.

Erik

___
Paap Reeder
Hej ErikW!

Jag har ju haft problem med min 10:a d v s "the opposite one" till din som vara sotigt.
Skall nu imorrn efter ca 20 mil lossa 10:an igen och kontrollera "ansiktsuttrycket".
Kablarna är mätta o s v.
Förra sommaren kontaktade jag atatens provningsanstalt för att höra om de kunde avgöra om det var oljebeläggning eller sot från bensinen på stiftet men svaret blev nix då det ju är kolväten båda dera.

Är litet pessimistisk på min just nu.
Tror att den lägger ut olja i katten från 10:an.
Skall dock köpa sprillans kablar till den sidan innan.

Har rivit ut kattarna. Hö var kritvit medans vä var till delar kolsvart samt hade en del lösa "bitar" vid lambdan.

Annars går den jäkligt bra.

Skulle på motorvägen köra ikapp en volvo som tidigare passerade ett vägarbete i 120 fast det var 30 och ta ett digifoto på kräket.
Efter att ha dragit ett antal sek med båda spjällmotorerna öppna började den hacka och tappa fart ..... va faen nu?? o s v ... tills jag råkade kolla hastmätaren ---- den visade 252 kmh.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Detta är lite pinsamt... men jag hade satt tändkablarna fel!
Ettans stift hade ingen kabel alls, tvåan hade fått ettans kabel och tvåans kabel hängde löst. Trots detta gick V12an förvånadsvärt bra. Körde bara två mil, så jag tror inget tog skada.

Efter jag fixat tändkablarna så går bilen som en dröm! Mjukt och fint, svarar bättre på gasen. Stabil tomgång och inga EML-fel än så länge. Även växlingarna är betydligt mjukare, troligen eftersom gasspjället nu hinner strypa lite i växlingsögonblicket. Bensinförbrukningen verkar vara ca 3 dl lägre än tidigare, fast jag har inte kört så mycket.

Ska kolla hur 4:ans stift ser ut efter en tids körning. Mätte tändkablarna och den avvek inte från de andra.

Bilen ska besiktigas på måndag, nu hoppas jag att den går igenom.

Erik

___
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Hehe !

Äh , sånt där händer alla , hoppas bilen går igenom !
Wadel, Paap eller någon annan har någon av er kollat värdena enligt nedan:

1988 Left: @ idle (closed) : 2093 ohms @ full (open): 1193 ohms

1988 Right @ idle (closed) : 2133 ohms @ full (open): 1168 ohms

1990 Left @ idle (closed) : 2017 ohms @ full (open): 1063 ohms

1990 Right: @ idle (closed) : 2065 ohms @ full (open): 1087 ohms

Jag kan inte få värdena att stämma på någon av mina spjällhus. Hittar värdet 2017 i stängt läge men kan omöjligen få 1063 i öppet läge. På det andra spjällhuset får jag helt andra värden.

Eftersom min motor numera har gråvita stift på den ena 6:an men fortfarande feta svarta stift på den andra efter justering av spjällhusen och luftmassemätarna (otätt lock på den ena vilket gav ryckig gång ) tror jag mig ha funnit en förklaring till min oljeförbrukning. Den motorn som släpar (lägre tomgång) efter har svarta stift vilket betyder dålig förbrännning och tror jag uttunning av oljan. Gärna snabba svar. Står precis och mäter

Paap Reeder
Hej!
Skifta sida på spjällmotorerna och testa.

Nix jag har inte pulat med dessa värden.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Paap1Går det?då kommer väl kontakten på fel sida?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det funkar, det är samma på höger och vänster sida.

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.