AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.355

telefonförberedelse

Sida 3 av 3
Visst har du OBD-II uttag, alla bilar efter -95 eller nåt sånt har detta. Skall finnas typ "en meter från förarplatsen" enl. bestämmelserna.
Kolla i det lilla facket till vänster om ratten, det sitter en 16-polig plugg där i överkanten.
Mitt interface är klart, jag skall bara bli färdig att installera lämpligt program i PC:n och testa, jagar ett skarpt program till Palm också, har bara ett demo just nu. Sök på OBD-II på webben, du får massor att läsa.

FP
Inom en meter från förarplatsen skall det vara. I mittkonsollen, bakom askfat osv är andra platser (ej BMW) som brukar nämnas, förutom under instrumentpanelen.

FP
Beträffande display av låtitlar:
Jag hade tänkt att gå in med interfacet mellan MID och övrig ibus, dvs bryta upp ibussen.
På det viset får jag full kontroll över vad som visas på displayen, så att inte olika enheter pratar i mun på varann.

Mulle
Robsarve
Detta blir intressantare och intressantare...

Verkar som om jag får sätta i en dator i bilen...
be
37
bege
530d Touring -00
bes51569: Har du drabbats av de problem, som du vill undvika genom att bryta upp bussen ? Tycker det borde fungera med att simulera en cd-växlare, och då kan man koppla in sig var som helst på ibusen. Ifall du bryter upp den behöver du ju en del logik som vidarebefodrar kommandon från övriga enheter (även om inte den behöver vara så avancerad)

/BG
Robsarve: Stout hade några perversa bildator planer, sök på en gammal tråd ang DIV-X och du skall finna...
är på jakt efter en laptop att testa ideerna på innan jag gör koden till en liten pic processor, så nej, jag har inte råkat ut för några problem ännu.

Tror logiken blir mer komplicerad om jag bara hakar upp mig på bussen. Om jag bryter upp bussen kan jag enkelt försäkra mig om att en låt titel ligger kvar tex 2s innan den skrivs över av trafikinformation eller nått. Jag buffrar bara upp display kommandon tills 2s gått.

Fast det är möjligt att det är överkurs. Det kanske räcker att bara prutta ut mina egna meddelanden och någon gång i halvåret ser det konstigt ut och det kan man leva med.

Det är för att prova sånnt jag vill köra med lap först tills jag är nöjd.

Det är ju viktigt att det går enkelt att installera också, eftersom jag tänkte sälja enheter sedan...

Robsarve:
hade jag haft naviskärmen och proffesional systemet hade jag definitivt byggt in en pc med mus med kula och kört win amp eller media player eller vad man bara kan komma på! Ur den hade jag också konverterat SPDIF signalen till lågnivå för slutsteg. Det måste väll vara en smal sak?

Mulle
Robsarve
Jag har Spdif ingång till min processor, så det är inga problem...

Det hade som sagt varit kul att köra med rattknapparna till bt handsfreen, så det är mest där jag är inne på att gå in på bussen..
Fattar nada av vad ni snackar om,, men ni kanske kan svara på en del frågor...

jag vill köpa en Bmw orginal tel som min kompis vill ha, han har ingen telförberedelse i bilen (740iA -95 ej Tv/nav)
Jag tänkte att man kunde testa att bygga in en i hans bil..
är det jättesvårt?
Min kompis är rätt teknisk kunnig så, ialafall Robsarve om du vill sälja din så har du en köpare här. :) Vi frågade på ett ställe som höll på med detta och fick svaret att det är jättekrångligt samt måste byta bakruta för antennen osv.
Min kompis bil har antenn, blir det då lättare?

Mvh/Soki

Allting går. Får ni tag på originalprylarna för bilmodellen från nån skrot eller liknande så bör det ju gå. Att dra in t.ex original kabelstammar osv innebär dock mycket demontering och jobb.
Kanske en "standard" telefon med lur (Nokia) kan vara något. Utmärkt funktion och hands-free osv, och du behöver inte alls ha antennen integrerad i bakrutan, vanlig glas eller plåtmonterad GSM-antenn är minst lika bra.

FP
Robsarve
Inte för att skjuta mig själv i foten, men det finns en annons under delar säljes där ECP håller på att skrota en e39:a och har en komplett telefon, du behöver ju micken mm...

nåväl tillbaka till interacet, är det någon som kommit längre?
har hittat en laptop. Semestern är räddad! återkommer

Mulle
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jo, Gasar-Magnus, projektet består och allt är fixat och klart men inte riktigt installerat ännu eftersom jag också började rota i i-bus för att integrera datorn totalt i systemet med multiknapparna. Men det senaste består av att jag beställt en PowerMate input device så att jag kan styra rubbet av datorn därifrån.
Länk
Sen löste jag "strömproblemet med hjälp av denna:
Länk
Tänkte ha allting klart innan jag beger mig i väg på bilsemester ute i Europa men tiden är knapp för helintegrerat system.

fusk

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.