AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.356

telefonförberedelse

Sida 1 av 3
Pe
2
Peter Kjellsson
525i Touring -01
Väntar på en 525 T -02 "Stockholm Open" förberedd för telefon i paketet. Jag är inte speciellt intresserad av att montera en orginaltelefon utan vill ha min vanliga telefon ( Nokia 6510 ). Kan någon svara på om det går att koppla ihop de i bilen inbyggda
funktionerna med t ex en motsvarande kabel som det är till hörsnäckan? är förberedelsen bara knappar utan elektronik och mik/högtalare ?
Är inte detta möjligt, har någon använt sig av någon annan "vanlig" telefon, det känns ju löjligt att förbereda för en massa saker man inte har nytta av.
Tacksam för alla tips och ideer !
Jag beställde telefonförberedelse och blev lite förvånad när det sedan inte gick att få multifunktionsknapparna att fungera med en vanlig handsfree. Fast jag var beredd att byta telefon!

För förberedelsen får man tydligen mest antenn och mikrofon.

Jag ville inte ha fast monterad telefon, och var i kontakt med BMW sverige. Svaret blev - Det går inte.

Det finns en motorola telefon som är löstagbar, men den går bara att köpa med ny bil.

Tänkte inte ge upp, detta blir ett jul projekt!

Mulle
Pe
2
Peter Kjellsson
525i Touring -01
Hej Mulle !
Detta var vad min återförsäljare sa också, men jag tyckte det var väl inskränkt för att vara sant!
Verkar klurigt av vår fabrik att sälja en förberedelse man inte har nytta av!
Det blir att förlita sig på att någon löser detta på egen väg. Fixar Du det så hör gärna av Dig efter Julhelgen som jag hoppas blir en riktigt kreativ afton för Dig, det vore värt en slant att få en lösning.

BMW - en vägens bil - men smart ???
Samma här, tänker försöka fixa interface mellan ficktelefon inkl. HF-sats och bilens fasta mic/högtalare/multiratt.
Volymkontrollen från ratten styr LF-delen i telefonen via I2C-buss verkar det, samma sak med indikeringen i MID. Displayen kan vi nog glömma, men volymregleringen tänker jag lösa på nåt sätt. Antingen via den fasta Motorolaburken, eller med någon I2C-krets.
Svarsknappen i ratten får bli en öppen fråga.
Högtalarna jobbar ju med extra talspolar för telefonen, bara att ansluta. Muting för stereon bör gå att fixa, utgång finns från de flesta HF-satserna.
Micen är bara att koppla in, obs dock att man kör med två olika nivåer på markanden. Ericsson/Nokia t.ex kör med lågnivå, Motorola, THB, Smarteq t.ex kör med högnivå.
Jag skulle ha varit igång med detta projekt för länge sen, annat har kommit i mellan. Får nog bli runt julen här oxå. Vi får hålla kontakten, andras erfarenheter är oxå välkomna.

FP
Liten korrigering: Talspolarna kanske bör anslutas via litet relä till telefonens HF-sats.
Reläet styrs sen av muting utgången från telefonen.
När man spelar vanligt så genereras rätt ansenlig effekt bakåt från de extra talspolarna, inte nyttigt för slutsteget i HF-satsen kan tänkas.

FP
Vad säger du Folke? Har högtalarna dubbla talspolar för att kunna köras med två slutsteg, ett som hör till stereon och ett som hör till telefonen? Inte dom som jag bytte ut mot DLS up6'or iallafall.

Jag fick för mig att mutingen var inkoppling av 'aux' signal, dvs volym fungerar automatiskt via stereon. Mic-volymen kanske går via I2C, om den överhuvudtaget är styrbar. Fast när jag tänker efter undrar jag om det finns någon extra ingång till huvudenheten. Kan det vara en reläomkoppling av högtalarna? Eller sitter det en telefonhögtalare i solskydden nånnstans?

Peter: Jag tycker också att detta är bara för dåligt av BMW. Om vi löser detta så borde det gå att kränga.

Mulle
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan kanske ge en liten input här, när jag höll på medprojekt DVD PSII Skärmar så var jag förbi den lokale handlaren. Kopplade upp bilen mot DISen och började printa ut stiftkontakter ritningar mm, det slår mig att en in/utgång bak i stärkar/signalenheten(kommer ej ihåg vilken) var märkt mute/ phone någonting. JAg får kolla lite närmare, ngn som vill ha ett fax?

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är inte förberedelsen till för de orginalsatser som finns för eftermontage? Vet att hos handlarn i Ty där jag var tog de 849DM för eftermontage av org hfsats till alla telefoner monterat och klart. Slår en signaltill dom imorgon. Återkommer.

M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
I BMW:s tillbehörskatalog (jag har tyska varianten) finns det monteringssatser för olika telefonmärken, bl.a Nokia som går att tilläggs-beställas till nya bilar

M-Maker
Högtalarna i framdörrarna lär ha två talspolar, enligt många tidigare inlägg, varav ena paret kör på telefonens LF-utgång. Jag har dock inte kollat i just min bil.
Muting är signal som tystar utgången från headunit både original och andra, oftast en open collector, dvs man jordar ett stift i stereon. Förutom att tysta ljudet så brukar displayen visa "Mute", "Telefon" och liknande när man aktiverar.
I2C-bussen i BMW styr inte micen, endast volymen på LF ut från stereo eller HF-kit.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Talat med tyskland, domen lyder. Med förberedelse för tfn kan man endast använda orginal eftermoneteringssats för Motorola V3690. Då funkar multiknapparna i ratten. Samt då en V3690 såklart. Så Nokia är kört tyvärr. Då får man montera org sats för nokia, men knapparn i ratten fungerar inte.

Är Motorolja v3690 en fast telefon, eller den bärbara som sitter monterad i mittkonsolen? BMW se ville inte sälja den bärbara varianten för eftermontage iallafall. Kanske i tyskland?

Hur som helst byter jag telefon oftare än bil, så jag hoppas vi kan knäcka denna nöt.

Asken:
Jag är intresserad av pinningen. Jag har surfat upp standard BMW kontakten (Länk och där finns "telephone mute" och "I-bus". Vad är "I-bus"

Men förutom standardkontakten sitter det en liten kontakt i samma hus. Vad innehåller den? Jag tror CD-spelaren styrs via I-bus, men kommer ljudet via den lilla kontakten, och finns det isåfall en audio-in där som går att använda?

??????????????????

Mulle
Mulle:
Har du kollat på mina bilder (tips&teknik), om det är den 10-poliga kontakten du menar kanske?
Kan mycket väl vara styrningen till CD-vxl, inkl LF in och I2C-buss, någon LF ut finns inte i kontakten.
LF in aktiveras isf bara tillsammans med rätt data in från t.ex CD:n.
Jag luskar också i detta, möjligt att man kunde skicka LF in från telefonen här, med volymstyrning i ratten, muting på stereon osv.
Förmodar att man menar I2C med I-bus. En standard för att skicka seriell data/clock signal på två trådar för allehanda styrning, displayer mm inom audio/video/tele mm. Används mycket inom hemelektronik, bilar osv.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Molotovolja V3690 är den lilla bärbara uppfällbara tfnen inte snygg men vaddå?:). länk: Länk
Ibus är väl signalsystemet i bilen de syftar på? En tanke, borde inte signalerna styras av tex en processsor och en mjukvara? Då kanske det bör till lite modifieringar vid ombyggnad? JAg skickar ett mail till Ty och ser vad dom ska ha för inbyggnad av en V3690, kan tänka mig att det blir dyrt dock..
Det sättet jag känner till att få till pinningen är att åka förbi en BMWhandlare med en bil med samma utr och koppla up den mot DIS(servicedatorn). Den kan då printa ut elritningar av bilens alla delar. Så har jag gjort på min E39.
*flyr kylan för varmare breddgrader* Syns å hörs:)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
besmassanuffror: vilka ville itne sälja? De kontakter jag har kan sälja både i Ty och Sv. Det är normal personal inge speciellt. Kanske personen som svarade inte hade kunskap, vem vet.

Har inte kollad dina bilder Folke. Hur kommer jag åt dom? 10 poler verkar stämma annars.

Med I-bus menar jag I-bus. Det kallar iallafall BMW det själva, och den är i "kloss" kontakten. Folke:
Finns det alltså I2C i den lilla kontakten förutom I-bus i den stora?

Skulle inte förvåna mig om det är I2C iochförsig. Jag _tror_ att I-bus är nästan samma som snittet mot en vanlig cd växlare. Bara BMW'ifierat så att man inte skall kunna använda standard produkter. Är _det_ I2C, eller nått RS485 liknande?

Om det du säger stämmer, Asken, att det handlar om bilens databuss för allehanda enheter så skulle jag tro att det snarare handlar om CAN än I2C.

Jag tror att du har rätt Asken, det behövs mjukvara, och det verkar rimligt att sätta dit en PIC processor, eller kanske en Motorola HC11 som jag råkar ha utvecklingsmiljö till hemma.

I2C har jag jobbat med (elektronik konstruktör. även skrivit egen driver) så det är inga problem om det måste till nått sånt.

Verkar framkomligt att koppla in sig via lågnivån från cd'n. Undrar vad som händer om man inte lyssnar på cd när det ringer bara. Kan man koppla om utifrån på "I-bus" tro?

Ska surfa runt efter spec på "I-bus". Även om det elektriska snittet är I2C så behövs ju protokollet också-

Det som jag skulle behöva veta inför julen är alla inblandade kontakter, samt deras placering och deras 'pinout'. Bra tips med DIS.

Kunde vara intressant att jämföra våra bilar vad gäller det också. Trist att göra en grej som bara funkar i en bil. Gör man en kan man ju lika gärna göra hundra.

Beträffande Motorolja telefonen pratade jag med Tomas på BMW Sverige som tydligen är deras expert. Han kollade med tyskland, och det skulle inte gå att eftermontera. Kanske man kan köpa själva telefonen men inte ejektprylen man sätter mellan stolarna. Hur som helst är det en ecklig telefon som jag inte vill ha. När man SMS'ar kan man inte välja nummer ur telefonboken utan måste stansa siffrorna varje gång. Hur kul e de? Så va iallafall tjejens telefon som ser precis likadan ut.

Jag åker förbi Henry Melin nånn dag och printar el-schemor!

Mulle
Bilderna finns här på forumet:Tips & teknik/Mekartips/Lågnivå osv. Vet inte säkert om det finns I2C (om det nu är detta man kör med) i den 10-poliga kontakten. Minns att tre pinnar var jordade, nån hade spänning osv. Tror jag konstaterade data/clocksurr när jag sniffade efter andra signaler här.
OM det är LF in här, som isf styrs med I2C-data så kan man ju mata in signal från HF-kit, och volymreglera från ratten.
Men enl. uppgift så kör BMW in HF-ljudet (från fabriksmonterad telefon) på separata talspolar i dörrhögtalarna fram, samtidigt som stereon mutas.
Då måste data för volymregleringen gå in på HF:ens LF-steg osv.
Asken/bes51659: Jag tar tacksamt emot kopia/pdf eller liknande på era utprintade kopplingsschemor, även om vi inte har samma bilmodeller.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fått offerten Mulle, D Y R T, men det går. Folke: faxnummer, jag har det utprintat från DISEN inte i dataform.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fokke: av vad jag har fattat på mina scheman går ljudregleringen via slutsteget så där har du nog rätt. Har dock inte de kunskaper Ni har antar jag *tummen mitt i handen på båda händerna*:)

ch
212
chris
330 coupé -02
Komplettering till vad som tidigare sagts.
Det går att beställa telefon förberedelse för följande telefoner dock fungerar rattfunktionerna bara för motorola.

Ericsson T28, R320, R380 =450:- EURO

Nokia 5110, 6110, 6150, 7110 =420:- EURO

Siemens C35, M35, S36, S25 = 370-570:-EURO

Talstyrningen skall tydligen fungera.

Lycka till folks.
Folke->
Kollade upp bilderna på "tips och teknik". Märkligt nog skiljer sig den pinout'en från den jag surfade hem på annat ställe.

??? på din kontakt är "VECH./SPEED SIG." Höjer volymen vid hägre fart

4 är "data" på din kontakt och "TELEPHONE MUTE" enligt min.

7 är "clock" på din kontakt och "I-BUS CHANNEL +" enligt min.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon pinout på den mindre 10-poliga kontakten.

På min pinout finns endast en anslutning för "I-BUS" vilket antyder att det handlar om någonting annat än I2C. Förmodligen någon phase-shift historia med dold klocka.

Hur hitta mer info?

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.