|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Så har det gått ett drygt år... Tänkte skapa ett nytt topic men sökte på forumet efter "ibus" och fann detta. Varför inte fortsätta här? Har blivit lite klokare på ibus sedan sist. Ibus är mycket riktigt en I2C liknande historia. "Entertainment bus" kallar di att. Elektriskt är det en 12V seriell lina med 9600 i fart. Den är pull-up'ad och alla enheter kan prata på den, bara man tystnar om man upptäcker att man pratar i munen på någon. Precis som I2C. Ibussen finns på stift 7 på huvudenheten. Enheter som ligger på bussen är tryck knappar, CD växlare, Nav system, telefon, etc. Jag skall bygga en liten Ibus enhet som jag tänker koppla in mellan CD-växlaren och huvudenheten för att få en extra line ingång för min bärbara CD spelare. From september 2003 kan man som option montera det på alla BMW men min bil är lite äldre. Dessutom vill jag att min adapter ska skriva låt titlar på displayen.... Det finns project där man kopplar in pc datorer för att kunna göra allt möjligt med NAV system och mp3 filer, (röststyrning mm) men det är lite overkill tycker jag. Om man inte tycker att det är kul. Fast med en pc kan man ju förståss skapa den S/PDIF signal som nav systemet använder sig av för audio... Däremot kan det mycket väl vara så att den hårdvara och mjukvara jag bygger skulle kunna förstå sig på att styra en telefon. Är någon intresserad av att förena krafterna? Eller bara intresserad? Mulle |
|
|
Låter mycket intressant. Är själv inte speciellt "haj" på ibus. Kommer att följa detta med hökögon |
|
|
bes51659 Har du koll på vilken "pinout" jag hittar telemute. Systemet är ett navi MKlV med HK |
|
|
bes51659 Har du koll på vilken "pinout" jag hittar telemute. Systemet är ett navi MKlV med HK |
|
|
bes51659: Låter mycket intressant. Har nog inte kunskaperna för att bygga en sådan men jag köper gärna en... // Mattias Länk |
|
|
bes51659: Klart man är intresserad. Dock räcker tiden dåligt för byggande just nu, hoppas på bättring dock! Tacksam för rapport under framskritten. PS: Pinouten på radiopluggen som vi skrev om för nåt år sen innehöll helt riktigt ett par fel i mitt inlägg. Shame on me! FP |
|
|
Har surfat hem en I-bus lyssnare (med källkod i VB) och beställt ett interface kort så att jag kan koppla in mej med en laptop i bilen. Enda problemet är att jag inte har en laptop :-) Tänkte utveckla och testa funktionen på laptop, och sedan överföra det till en PIC. Kan någon stockholmare med intresse av detta låna ut en laptop tro? Mulle |
|
|
Mums. Mera sånt! Tyvärr har jag ingen laptop till övers just nu. Men ibland dyker man på lite burkar, isf meddelar jag. Har en Pocket-PC också, börjar bli rätt vanliga nu. Vore inte dumt att kunna köra mot denna kanske. För att inte tala om lite äldre Palm pda:er, kan nog hittas för en struntsumma. Jag håller på med ett OBD-II interface för Palm och laptop, möjligt att den kör på samma buss? FP |
|
Robsarve |
Hej Pojkar, hur går det för er? Rev ur den otäcka orginaltelefonen (en del av mitt projekt att ta bort det mesta av det som det står Nokia och Motorola på) igår och fick en del hål över... Tanken formerade sig i mitt huvud att ge sig på att koppla ihop min sonyericsson bluetooth sats med I-busen så jag kan svara och justera volymen... Och då hamnar man ju här... |
|
Jo jag har fått interface kortet till I-bussen och jag har ett pc program så att jag kan lyssna och skicka meddelanden. Dessvärre har jag inte fått tag i någon laptop. Kvar är dessutom själva kablaget. Tänkte koppla in mig vid CD växlaren till att börja med. Mulle |
|
|
Du får gärna maila mig vad du har för ingående delar och programvara. FP |
|
Robsarve |
Det fanns ju mycket matnyttigt på car-amp.de... en bit kvar till att göra en styrmodul än, men, det börjar ju likna nått iaf... Får plocka in en lyssnare samt telefonen och se vad för kommunikation de gör... hum hum... |
|
Det jag har hittat har jag hittat på denna grupp. Länk keep me posted Mulle |
|
|
Robsarve: säljer du orginaltelen? Mvh/Soki |
|
|
Soki: med tanke på Robsarves arbetsplats så misstänker jag att vissa finska och amerikanska och tyska mobilmärken skall undvikas... |
|
|
aa oj heheh.. Mvh/Soki |
|
Robsarve |
Har inte bestämt mig om ja skall sälja den än, beror lite på hur bra jag får bt-handsfreesatsen att funka... Men troligen så kommer den ändå bara att samla damm, så skicka ett bud! Jag har inte provringt den (hade inget stort sim-kort till hands) men den verkar funka. Har en Ericsson sats utan BT liggande, hållaren som är nu är till T28/T39/T320, men jag kan nog skramla fram till nån annan 3V-lur om det finns intresse. Både högtalare och advanced music mute (ut i bilstereons högtalare via iso-adaptrar) samt separat lur för privata samtal och lite limosinkänsla :-) följer med... |
|
Har själv en t28 men hade kanske tänkt mig orginaltelen, men om man vill ha sin egen T28 i mittkonsolen hur gör man då? Jag kan ingenting om sådana saker:// Mvh/Soki |
|
|
bes51659: Har snickrat ihop ett ibusinterface och kopplat det till min laptop. Min plan är att använda min gamla laptop som mp3-spelare och vill då kunna få låttitlar i MID:en och naturligtvis använda ratt-knapparna. VI får se hur det går. /BG Hittade interfacet på groups.yahoo.com "HackTheIbus" Länk |
|
|
folke: Kan du berätta lite mer om ODB-2/Palm projektet? Har funderat på något liknande, dock verkar det som om min 530d inte har något ODB-2 interface utan bara BMW's runda kontakt. Har för mig att BMW använder ISO9141-2 med 10.4 kbaud, hur har du tänkt att interfaca till den? /BG |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.