AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.441

Kort preview fron Geneve

Sida 1 av 2
Skrev ihop lite snabbt:

Länk

Har som sagt 400 bilder, 1 h DV-film, 1 h ljudklipp och jobba med ngn gång ...

Hoppas ni gillar det så långt!
Zafiro
Gustav, du är kung :)
Zafiro
fick du reda på om M5 bara kommer erbjudas med SMG?
li
1.959
liste
535i -89
Zafiro - om du läser vad Kungen har skrivit på sidan han länkar till så finner du svaret. :)
Zafiro
jag vägrar acceptera att den bara erbjuds med SMG ;)
Yes, bara SMG III. Jag frågade att det var många som ville ha manuell fortfarande men då frågade BMW M tillbaks vad som var mer sportigare och bätttre än Formel 1?

Så av det får man anta att den tredje versionen av SMG kommer vara i princip som F1-bilarnas, och de verkar ju fungera bra!

De menade att de startade denna bilklass och de var först med sekventiell låda (var itne Ferrari före?) så nu var tiden mogen för endast SMG i M5 med all kunskap de byggt upp.
Ferrari var långt före bmw med sekventiella lådor i "personbilar"
Så du har helt rätt Gustav.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Tack för din preview, Gustav!

Jag måste bara kommentera i SMG-fråga. Det är självklart roligt att BMW vill leda utvecklingen och erbjuda marknadens modernaste växellåda a la F1. Däremot tycker jag att de glömmer en viktig skillnad mellan att ha sekventiell låda med paddlar i en F1-bil mot att ha det i en bil avsedd för vardagskörning, styrkänsligheten. En F1-förare behöver inte snurra ratten flera varv för att svänga som man måste i en vanlig personbil. Jag tycker att det är uppenbart att paddlarna är avsedda att användas i en bil där du inte svänger så mycket med ratten, en F1-bil eller annan extrem bil avsedd för racing. Tycker inte ens paddlar passar i en F360.

Är det förresten nån som vet om den anpassningsbara styrningen som finns för 5-serien även kommer i M5:an?

Jens
MrMarsupilami:

Är det kanske därför som man kan använda växelspaken ;)
Imola; Good point! Men vad ska man med paddlarna till då...?

Jens
Aktiv styrning komemr M5an ha.

SMG kan vara bra i långa och snabba svepande kurvor där man itne ananrs hade kunant väaxla. Om paddlarna är på ratten såklart...
Gustav; Precis, det funkar ju i långa svepande kurvor men man skulle ju helst vilja använda det i alla kurvor runt en bana, inte bara i vissa. Tycker det låter lite omständligt att behöva använda spaken i vissa partier och paddlarna i andra partier vid seriös bankörning. Det känns mest som en marknadsförings- och imagegrej. Samtidigt är det otroligt coolt och jag hade inte direkt tackat nej till en E60 M5 bara för att den har SMG III :)

Hur är det egentligen med effektsiffran? BMW har väl sagt "omkring" 500 hk? Är volymen officiell än? Om det blir 5,5 liter och 8500 i maxvarv så tycker jag att de borde kunna kräma ut mer än 500 hk, kanske t o m uppåt 550. Med en vikt liknande 545 så blir det finfina prestandasiffror :D

Jens
mafia_shq
blir det 550 hk så ska jag köpa en , blir det mindre så blir det inget köp.
Men man ska väl itne växla ien skarp kurva? Kan gå illa då?

Ca 500 HP, men det enda man behöver bry sig om är 0-200 km7h på 13 s somär otroligt sjukt snabbt. F40 gör på 12 s om jag inte minns fel.
Sant, man växlar inte mitt i en kurva. Problemet uppstår egentligen bara vid stadskörning och då får man väl snällt använda spaken eller det helautomatiska läget (som jag antar finns).

0-200 på 13 sek ÄR sjukt snabbt! Den blir antagligen något snabbare än SL55:an då och det vill inte säga lite! Fast med tanke på att SL55:an väger betydligt mer och är motorsvagare så kanske M5:an t o m kryper under 13-sekundersstrecket när den väl testas IRL...

Jens
Fler hi-res bilder:

Länk
Wendtan,

Om jag inte minns fel så var Alpina ute långt innan Ferrari med sina switchtronic i personbilar (B3 3.0 var väl först runt 1993???, medan 355an inte kom med F1-låda förrän 1997), så på ett sätt var BMW först :-)

MVH,
E38B12
SwitchTronic är baserad på automatlådan.
Bra bilder Gustav!

Nån som har koll på ungefär hur dyr M5:an blir?

/Micke

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Gustav: Sjukt snygg i Avusblau och grönt, vad det nu är...

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Gustav,

Men visst gick B3 3.0 switchtronic att växla från ratten, vad är då skillnaden på den och en 360 modena? Båda går ju även att köra i automatläge?

(Bra reportage, som alltid, förresten!)

MVH,
E38B12

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.