|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej grabbs! Tänkte bygga stereo i bilen. Och jag vet att det är rätt svårt att få i ljudtrycki coupen från basen.. så nu undrar jag om man tar bort bakre högtalarna i hatthyllan... blir det ett hål så att luft (ljudtryck) kan komma in i coupen på det viset då?... eller är det nån slags plåt där? Tacksam för svar Mvh Länk | |
|
Jag tog bort högtalarna, då blev det hål in till basen. Det blev betydligt bättre tryck i basen. Länk Länk |
|
|
Tack ska du ha för svaret... ploppade upp en fråga till... Vad är det för storlek på högtalarna i framdörrarna? är det 4" eller måne tro 5.25"? Mvh Länk |
|
| I framdörrarna är det 4" och diskanter (1.5"?) och nere vid fötterna är det 5.25" på E36 med större ljudsystem. | |
|
1000 tack! Länk |
|
|
1000 tack! Länk |
|
|
Hmm, går oxå i lite ljudtankar... Men med tanke på att bilen står ute om natten och det ibland rör sig "fula fiskar" här så ska jag bygga det så osynligt som möjligt... Frågan till dig Bilfreak: Hur ser din operation i hatthyllan ut? Nya hål för högtalare eller går det att använda dom befintliga? Mvh. Krille Att hotta en volvo är som att sminka en gris... |
|
|
Här finns det lite tips: Länk Mvh /Bruno Länk BMW CS 4657 |
|
|
Så vitt jag vet så är storleken på högtalarna i framdörren på e36 coupé följande: Mellanregister: 2 1/2" Diskant: 3/4" lr möjligen 1" Nere vid fötterna är det som sagt 5 1/4" och bak tror jag det är 4". Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
ett tips e att åka till en bilstereo affär och köpa sig ett par 6*9or och adapter så passar dom i hatthylan jag hade ett par dls 6*9or i min bmw och ett litet steg blev bättre än med en 12" klart imponerad lycka till MVH/C |
|
|
Westside BMW: Jag tänker ta bort de bakre högtalarna i hatthyllan och på så vis får man in bastrycket från basen i bagaget...sen så tänker jag byta ut de nuvarande 4" framsystemet mot nya högtalare (4").. Va nu i veckan å köpte ett 4-kanaligt steg som går att brygga till 3-kanaler... kommer då att spela framsystemet på 2 kanaler.. och basen på de andra 2 (bryggat)....har en 10" phoenix gold, som bas och jag hoppas på ett lite lagomt skönt ljud... Mvh Länk |
|
|
Bilfreak: Skippar du högtalare bak helt och kör bara med en bas alltså? Att hotta en volvo är som att sminka en gris... |
|
Bmw ludde |
Vad du än gör så köp inte 6x9 högtalare, det låter skit. Drive it like you stole it Länk |
|
Joo jag skippar bakhögtalarna helt....vem bryr sig hur det låter i baksätet?=)... man sitter ju ändå alltid i framsätet och där kommer det att låta bra! Mvh Länk |
|
|
Funderar på att uppgradera ljudet i min bil jag med. har en 328ic. Vad ska man sätta ? och hur ? :) typ framdörrar,kickpaneler,bak i hatthyllan osv. har nu orginal + Mds monster10" och dls steg. |
|
|
tjena!.. jag har nu byggt min stereo klart... kan ta några kort på bygget och maial till dig MattiB.... jag har gjort så att.. Jag köpte ett 4kanals slutsteg som går att koppla till 4/3/2.kanals Sen så använder jag orginalhögtalarna fram 5.25"..(låter riktigt bra).. dom 2 kör jag på 2 kanaler av steget.. sen så har jag bryggat dom resterande 2 kanalerna till en 10" bas i bagaget. diskanterna som sitter i dörrarna fram drivs av stereoenheten. Och sen för att få upp lite bastryck i Coupén så har jag tagit bort högtalarna som satt i hatthyllan....så jag har alltså inga högtalare bak... Låter faktiskt riktigt bra... har dock inte provlyssnat i baksätet.. men vem bryr sig hur det låter där... Som sagt jag mailar dig bilder, någon dag framöver. Mvh BMDoubleV Min bil: Länk |
|
|
bilfreak Tacksam över lite bilder! Jag ska köpa ett nytt monosteg till basen imorgon som jag ska ha till basen. Hade tänkt att göra en hel ombyggnad av hela skuffen faktiskt. Bygga in stegen där vart reserv hjulet sitter + bygga basen med plexi. Har jag funderat på,men vet inte om man klarar av det,man e ju ingen Martin timell :D Har du dragit nya kablar från framdörrarna ? Kan skicka bilder åt dig på framtida projekt |
|
CIP |
Vad var det för tum på orginalhögtalarna i hatthyllan på en E36 328 coupe? //Mange |
|
4" BMDoubleV Min bil: Länk |
|
|
satsa på en bas och ett bra framsystem och se till att får det redigt täpt och stabilt. bakhögtalare är det minsta du bör tänka på. Vill du ändå har bakhögtalare så stick och köp en Beg hatthylla och bygg en bra bandpasslåda! Precis blivit klar med mitt bygge. Kör en 2 kammarlåda med en 12" två 4" aero portar upp i hatthyllan. mätt upp frekvens mm och är redigt nöjd. har testat på alla möjliga sätt o vis i ett par år och måste ändå säga att det här var det överlägst bästa. Får man bara till lådan redigt och får den redigt avstämd så låter det kanon. Tyvär är det inte alla som vill göra hål genom plåten under hatthyllan. Men så ligger det tyvär till! Är man inte van lådsnickare så kan man ju alltid ber någon om hjälp! då dessa är en aning svårare att får till. Men det är värt att måste jag säga för den som är kräsen! |
|
|
STE. Hur har du dom andra högtalarna då ?Har du kvar orginal fram å bak ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.