|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Martin.N |
Jag har en 523a, 96a. Den kokar och sprutar ånga ur in och utloppet till motorn. Till en början så blev bara motorn överhettad i korta omgångar, sedan sjönk värmen snabbt. Numera sjunker inte temperaturen när den väl blivit varm. Jag tror att det kan vara någon trasig slang eller koppling. Men den ska väl inte koka för det? Vore tacksam för råd om detta. |
| VARNING! Använd inte bilen innan du löst problemet, toppen är av aluminium och slå sig vilket blir dyrt. Antagligen är din vattenpump slut. | |
|
Tyvärr stor risk att toppen redan är skev...! :o( Tippar också på trasig vattenpump. Finns lite intressant att läsa i mekartipset: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Martin.N |
Okay, tack för hjälpen. Hur vet man om toppen är skadad? kan man se eller höra det? |
Martin.N |
Okay, tack för hjälpen. Hur vet man om toppen är skadad? kan man se eller höra det? |
| Först.. Kolla oljan... Hur ser den ut? Den ska inte vara grå dvs blandad med vatten ifrån kylarsystemet... Kolla också vattnet i kylaren... är det oljigt? (blandat med fettklumpar)? Går den varm direkt trotts fungerade vattenpump? kolla vattenpumpens funktion genom att kolla ifall det har läckt vatten lr nåt... vicka lite på den också... Går det att dra in och ut den så är den dålig... KÖR INTE MED BILEN INNAN DU HAR FIXXAT DET | |
Martin.N |
Oljan och vattnet är top notch. Inge fel där alls. Ska prova att vicka lite på pumpen imorgon. Men det har sprutat vatten ifrån motorn, mot skyddet för kylarfläkten. Finns det en säkerhetsventil där, eller har något gått sönder tro? |
|
johan och daniel. ni måste vara ganska säkra på det ni påstår om toppen. Jag har frågat mekaniker på BMW ett antal gånger och de säger att det är ganska ovanligt eller t.o.m. sällan det blir fel på toppen på de där motorerna. Bilar kokar ett antal gånger under cirka 20 000 mil. Endel kokar inte alls endel kokar ett par gånger och det behöver inte betyda att toppen har gått för de. Länk |
|
|
Att en bil kokar flera gånger under 20 000 mil får nog inte anses vara normalt! Normalt sett skall inte en motor koka alls! Om man kör trots att motorn kokar (och det det blir värre) är risken överhängande att toppen slår sig! Jag tolkar texten som att man har "blundat" för problemet och kört vidare. Ett gott gammalt råd när tempmätaren går in i det röda fältet och/eller oljetryckslampan tänds under färd: stanna omedelbart! Det är nästan alltid billigare att ta taxi hem, än att fortsätta köra och chansa...! Om man misstänker att toppen har slagit sig, kan man göra ett komptest (eller ännu bättre Leak-down-test) och mäta eventuell förekomst av avgaser i kylarvattnet. Att oljan och vattnet ser bra ut, är ett gott tecken, men ingen garanti för att toppen har klarat sig. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Martin.N |
Hur mycket kostar en ny vatten pump?. Det kan inte var att termostaten inte öppnar sig då? eller ska man utgå ifrån att det är vatten pumpen som har gått? /MN |
| LO528: Har inte en anning om det är skadligt, men vad man hört här och ifrån andra håll så är det inte bra att överhetta en motor som är gjort i aluminium. Var det min bil skulle jag definitivt inte köra med den och låta den koka om och om igen. Men det är jag det. | |
|
Hur gör man en komptest? Om det finns tryck i kylsystemet och alla avgas värden är normala betyder det att toppen har klarat sig eller? Länk |
|
| Det låter som vattenpumpen. Det brukar vara så att skovelhjulet lossnar (vanligt fel) och sen kokar den. Det brukar vara lite knepigt att lufta sen men det brukar lösa sig till slut. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nått för GDS avdelningen kanske ?? Länk ///MVH Hasso Länk |
|
HASSO. Bra att du tog upp det där hasso, jag behöver din hjälp med en grej. Om du tittar på bild tre i din beskrivning så ser att det är en givare som sitter på kylaren som synd precis under AC röret (alu färg). Vad är detta, i min bil så finns denna givare men ingen kabek som går det. Det hänger en som har samma storlek men inte likadana stiftar och den passar inte. Denna som hänger lös kommer från samma härva till lycktorna. alltså ihoplindat med de kablarna. Snälla hjälp. Alla givare inne i bilen fungerar. Länk |
|
|
Hasso, du är sen... Kolla mitt första inlägg i tråden... ;o)) LO528, komptest kan nästan vilken verkstad som helst utföra. Man mäter kompressionen i varje cylinder. Då måste man lossa tändstiften och ha en kompressionsmätare. Normala avgasvärden och normalt tryck i kylsystemet är också bra tecken på att toppen kan ha klarat sig. (dock ingen garanti det heller...) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej Johan B jag har inga problem med min bil angående kokande men lite kunskaper skadar alldrig. Jag passar på och fråga, medans du är igång. Utan hjälp från instrument och sånt på ett ungifär vad är bra tryck eller normal tryck. Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På rak arm skulle jag säga (tror fnv) att det är tempgivaren till Fläkten framför kondensorn som både styrs av tryckgivaren i AC systemet och en tempgivare i kylaren. ///MVH Hasso Länk |
|
ursäkta lite hastigt skrivet, jag menar självklart. "hur" är normal tryck! Länk |
|
|
men varför passar den då inte? Formen passar men inte stiften Länk |
|
Rekomenderat kontrolltryck vid test är 1,5 bar på en M52. Om trycket inte sjunkit mer än 0,1bar efter 2 minuter så räknas detta som systemet är tätt. Sorry Johan att jag inte såg ditt länkande :)) ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.