|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Bengt-Magnus W |
folke Vi ÄR jordens medelpunkt i vissa fall. Vi kör med halvljus på dan tex. Hade tyskarna gjort samma sak hade en hel del olyckor aldrig inträffat. Jag kör inte med dubbla ljus. Däremot kör jag med dimljus på dan ibland. Så de används nån gång. Dimma är ju inte så vanligt. Det har hänt att jag blåser på med alla strålkastare på natten. Jag håller med om att man får bättre sidsikt med dimljus vilket kan vara bra vid risk för vilt Bara vetskapen att folk kör runt med dubbla ljus för att det ser fräckt ut gör att jag aldrig skulle göra det. Volvobilarna gör det för att de har möjlighet. Deras modeller har ju inte haft dimljus så länge. Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!! |
BMW-Yoda |
Där kom du på nåt PB, det är väl ändå värre med folk som inte kan blända av. Varken vid möte eller när man kör om dom. Har man dimmljus på förutsatt att dom inte bländar så tycker jag inte att det gör nåt. BMW har ju snygga dimmljus original. Får bilen att se hungrig ut. Så det är hekt klart av estetiska skäl som jag använder dom,för det är bara att erkänna i dimma är dom helt värdelösa. BMW-Yoda |
|
Men såhär då? Vi dagsljus får man ju som sagt ersätta halvljuset med dimljus... Detta innebär ju att man antar att varken halvljuset eller dimljuset stör vid dagsljus. varför skulle man då inte få ha båda delar tänt ihop vid dagsljus? Jag vet ju hur reglerna är, men är det någon som vet varför? Jeppe |
|
|
BMW-Yoda! Du skriver att eftersom dina står rätt ner i backen så bländar dom inte folk !! Har du inte tänkt på att dom bländar folk om du skulle köra med din bil på blött underlag? Eftersom ljuset brukar reflekteras i vattensamligar! |
|
| Jag var ute och körde i mörker och regn en kväll förra året,och då hade jag både halv och dimljus tända,mest för att jag tyckte det var snyggt men också för att det är så uselt halvljus på e34an, men vilken stod inte vid vägkanten om inte Farbror Polisen, han vinka in mig och sen blev det 600:- i böter sen har jag slutat med dimljusen men mest för att jag inte tycker det är så snyggt nå mer,utan har börjat gilla utseendet med 2st runda prickar som lyser då syns det att det är en bimmer som kommer,men självklart så vill jag inte bli bötfälld nå mer heller. | |
|
Plocka bort dimljusen istället, så har du inget att välja mellan... Istället får du två stycken stora "luftintag" för "bromskylning" i fronten. Då ser bilen lite smått smygtrimmad ut... Åtminstone på den framspoiler jag har på min E30 sitter hålen efter dimljusen så lågt att det nästan ser ut som om de är till för att kyla bromsarna... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
BMW-Yoda |
Fan Braxen är du helt väck? Det är väl lite långsökt att ljuset skulle blända via blöt asfalt. Men dina ögon är kanske extra känsliga. BMW-Yoda |
|
Håller med Braxen. Det är när det är blött ute det är jobbigt att möta "dimljusmarodörer" om de inte är riktade uppåt förstås. Vad tror ni om det här? Jag funderar på att rigga mina backljus så att de lyser under färd. Det är iofs olagligt, kan störa mina medtrafikanter, men so what, jag tycker bilen bilen ser ballare ut. Dessutom ser jag rådjuren bättre i backspegeln... |
|
|
Jag har fått böter för dimljus två ggr á 400 spänn, tänker trots det fortsätta använda dom då dom förbättrar sidosikten och dom bländar knappast ngt heller. Sen så måste jag säga att det är ganska snyggt också. Nej, lagen om dimljus är ganska onödig tycker jag. Mvh Jens |
|
BMW-Yoda |
Tänkte skriva en liten lista på andra saker som är olagliga, bara så ni vet. Chiptrimning,köra med slitna däck,inte stanna vid övergångställen,felparkering,och min stora favorit att köra för fort. Det var bara några men jag orkar inte. Om ni ser nån med dimmljus får ni väl stoppa honom och hytta lite med fingret. BMW-Yoda |
|
bra sagt!!! men de flesta släcker dom när man tänder helljusena på lastbilen...!! 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86 |
|
|
BMW-Yoda Jag är helt dum i huvudet då jag inte fattar något! Och jag har synproblem (har glasögon) så jag kan inte ens titta på månen på natten för då blir jag blind! Hoppas att du någon kväll möter en "dimljus-marodör" när ni kör på blöt vägbana (asfalt), och ser att man kan bländas av dimljusen ! Och sen tänker jag fortsätta med att använda helljus vid möte, när jag ändå är helt väck =) |
|
BMW-Yoda |
Braxen. Att du var dum i huvet har jag aldrig påstått. Det är sant att vissa dimljus bländar också. Dock är det fortfarande en fjantig lag, och dimljus är fortfarande snyggt. Om du har så känslig syn, så hoppas jag att du håller dig ifrån mörkerkörning för din egen och för andras skull. BMW-Yoda |
|
BMW-Yoda! Håller med att lagen är lite fjantig i många fall, men ibland så finns det lite rätt i den! Ang min syn så kan jag bara säga att jag inte har något fel med min mörkersyn och besväras inte av bländningar vanligtvis, men när dessa dimljusmarodörer med felinställda dimljus kommer så kan man bländas (det är inte bara jag som har bländats av dessa). Och i värsta fall så sitter det fjärrstrålkastare istället för dimljus, och ägaren fattar inte ens hur man stänger av dom =) Felinställda dimljus är lika korkat som för högt inställda halvljus, och bör straffas med borttagning av lysen =) Dom flesta verkar tycka att dom förbättrar sidosikten! Men är det inte bättre att ställa in halvljuset rätt och kanske effektivare lampor ? Själv ska jag montera dubbla 316-lysen på min E21 =) |
|
|
Läste länken från vägverket; Länk så, när jag blev stoppad av polisen för att jag körde med dimljus och parkeringsljus (ej halvljus) och han sa att det var förbjudet och att det var 400 kr böter för det så hade han fel? jag gjorde i själva verket inget olagligt alls genom att ha dom lysena tända..? (detta var på dagen) hah, DET ska jag kasta upp i ansiktet på honom nästa gång.. :D --------------------- .. vassast på ön ;) Länk |
|
VIP |
Sen 1995? Trodde det var lag på det sen lång tidigare faktiskt. Jo jag tackar då.....då ljög snutjäveln för mig när jag 1990 blev stoppad för att jag hade just dimljus och halvljus på min Alpina B6 3.5. Ytterliggare ett snutsyndrom där snuten är avundsjuk på en 20-åring som sitter i en dyr bil. |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.