|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
K1mzo: Hur har du råd med alla bilar???? Drive hard or go home..! |
|
|
Fartvarnare eller vad man nu kallar den ingår i färddatorn... den stora färddatorn... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
Sigdarve, jepp det är väl den största faran. Mugge, att köra på katter, harar och rådjur innebär knappast risk för att åka av vägen, om man inte väjer ner i diket. Ingen normal människa vill ju köra på ett djur, men att gardera sig mot en sån händelse du råkade ut för är i praktiken omöjligt. Dock är det ju olämpligt att köra fort när det är mörkt på vägar utan stängsel. Göra det är som att be om problem. Berga, det är gräsmatta och inga diken. 30 är en lämplig fart om det är barn vid vägen, vilket det säkert ofta är där. Men du bortser från omständigheterna och motiverar att man ska hålla 30 med att en lag är en lag är en lag... Om du vill ha ett snusförnuftigt svar på vad vitsen är att köra 70 istället för 30 så ska jag försöka ge ett. Vid 70 kan man ligga kvar på högsta växeln och därmed bidra till mindre utsläpp. Och det kommer ju framförallt barnen till gagn. Om 50 år kommer dom tacka mig, men ingen skulle kunna dra fördelar av att jag gick ner till 30 på en tom raksträcka och därmed ökade utsläppen. Tänk på det :) k1mzo, nu vet jag inte vad det är för områden dina småsyskon går runt i men är det i ett bostadsområde med 30 begränsning så håller jag med dig. Är dom däremot ute och korsar genomfartsleder så tycker jag inte dom ska gå själva om dom inte är "trafiksäkra". Nä nu tycker jag vi snackar BMW istället :) _________________ /Erik |
|
|
M-Pire skrev "Men du bortser från omständigheterna och motiverar att man ska hålla 30 med att en lag är en lag är en lag..." Jag skiter ganska högaktningsfullt i alla lagar så länge jag inte åker fast för det... Men 30 är 30, sen får du säga vad fan du vill. Ligger ett barn 3 m under jord skiter det nog lika mycket i en frisk jord som jag skiter i mycket annat. Kan bara hålla med om en sak i ditt senaste inlägg: Nu snackar vi BMW istället. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
M-pire: Jag ska se om jag kan leta upp lite bilder på hur kvaddad fronten på min E34 var efter mötet med katten... Kofångaren fick bytas då den hade gått sönder. katten hade träffat vid dimljuset på spojlern. Vänster framskärm blev lite skev så att springan mellan motorhuv och skärm ökades med ngn millimeter... Sen hade framvagnen tagit lite stryk så det skakade utav bara f*n när man körde snabbare än 80... men efter att kofångaren bytts och lackats och nytt dimljus installerats och framvagnen riktats, och stabilisatorstagen bytts så var bilen återställd.... och det var bara i 70 km/h... en katt väger ca 7 kg (gissar) men i 70 km/h kan den göra stor skada på en bil... Tror inte att en M3 E46 klarar sig så mkt bättre då den har mjukare front. En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
såg en bild på en ferarri som kört in i en häck, fronten var platt. vet inte om det var en mur bakom, troligtvis inte vad jag såg... men de är ju "mjuka". föresten så hade det väl varit en revolution inom säkerheten? mjuka bilar, så blir inte smällen så hård, och så återtar bilen samma form igen?! nä, nu har jag lekt för mycket med stressbolen... *Har jag inte råd med en BMW åker jag hellre buss än kör volvo* |
|
|
Mugge, du ser skillnad på grävlingar och katter va? ;) Du måste haft en otrolig otur den där dagen..vet inte vad det innebär att rikta framvagnen men det låter inte skoj. Har faktsikt själv kört på ett rådjur. I kollisionsögonblicket gick det ~160kmh, bakdelen på rådjuret försvann skulle man kunna säga. Det var som man skurit det mitt itu. Men bilen, en Golf III tog inte mycket skada alls. Tex. blev det inga skador på huven. Inte för att jag vill köra på ett rådjur igen, men uppfattningen är att dom inte är så farliga på det viset som älgar är, dom krossar ju bilen. Ett rådjur väger inte så mycket, 40kg kanske? _________________ /Erik |
|
|
kom precis på att hastighetsbegränsningar på motorväg faller på sin egen orimlighet då det är LAGLIGT att åka i 110 kmh när det råder extrem snöstorm men OLAGLIGT att åka i 120 när det råder fint sommarväglag. Det första är ju mycket farligt men det sistnämnda väldigt ofarligt - altså är det något fel i lagstiftningen , det måste vara bättre att anpassa hastigheten efter rådande omständigheter ? |
|
|
wadel: Någonstan måste ju gränsen sättas - 110 kunde ju tycker jag på vissa motorvägar ökas till 130km/t. Anpassa hastigheten efter rådande omständigheter är ju något alla fått lära sig och borde veta/fatta. Men en del tycks tro att nu när jag har nya supervinterdäck så det bara att blåsa på...suck. För hög hastighet är orsak Nr 1 vid olyckor....sen kommer rattonykterhet, somna vid ratten, ouppmärksamhet osv..... Sen kan man ju fråga sig varför många av oss här kör BMW, som ofta är snabba prestandabilar med körglädje och inbjuder till nertryckning av högerfot ;) ? //Lazze |
|
|
Det finns flera 110-vägar som under vintern får hastigheten sänkt till 90km/h. Plus att det finns försök med omgivningsanpassande hastighetsskyltar. Sen är det väl på förslag att vissa vägar ska få 130km/h som maxhastighet? ///BMW - Was sonst! |
|
| Lazze: Jag ställer mig mycket tveksam till att hastigheten är orsak nr 1. Däremot ökar hastigheten konsekvensenra av en olycka. | |
|
wadel: Det är inte helt säkert att det är lagligt att köra 110 bara för att det står så på skyltarna. ex. 2:a kap 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse. 15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet 1. inom tättbebyggt område, 2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena, 3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen, 4. där korsande fordonstrafik kan förekomma, 5. i skarpa kurvor, 6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd, 7. vid risk för bländning, 8. vid möte med andra fordon på smala vägar, 9. vid halt väglag, 10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning, 11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen, 12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen, 13. där vägarbete pågår, 14. förbi en olycksplats, samt 15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk. Står med andra ord på flera ställen i Trafikförordningen att bara för att det står en viss hastighet på en skylt så betyder inte det att man får köra så fort. Det är en maxhastighet som anges på skylten. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
| Vill understryka det som Jesper skriver. Hastighetsskyltarna är förbudsskyltar (jämför med förbud mot infart med motordrivet fordon eller någon annan rund skylt med röd kant och gul bakgrund. Förbudet gäller alltså att köra fortare än angiven hastighet på skylten. Skylten rekommenderar ingen hastighet och det är upp till föraren att avgöra vilken hastighet som är lämplig vid det rådande tillfället. | |
|
omgivningsanpassade skyltar har funnits på Gotland ett bra tag, 90vägar blir 70 och 70 blir 50 på vintern, men man saltar inte på gotland. vilket bara är en fördel tycker jag. *Har jag inte råd med en BMW åker jag hellre buss än kör volvo* |
|
|
Man får skylla sig själv om man lappen ryker när man kör för fort. Alla vet precis vad det innebär för risktagande att köra för fort både straffmässigt och olycksmässigt. Jag tycker inte att man ska ha något körkort om man drar i 170km/h på en 90km/h... Du må kanske vara en bra förare men en traktor eller vad som helst kan bara kasta sig ut på vägen innan du hinner reagera och reaktionstiden och bromssträckan blir ju ganska lång i dom farterna. Vill man köra fort så åk till bana eller åk på autobahn istället. Jag försöker inte göra några slags moralpredikningar nu för jag sticker inte under stol med att jag kör för fort ibland men inte på 90-vägar utan motorvägar och då det helt öde och torr väg. Utsätter man sig själv för faran och inte drar in andras liv i leken med döden så ser jag inget fel i att köra för fort...Men tyvär sätter oftast fortkörare och rattfyllerister andras liv på spel. Du fick ett ganska lågt straff för att ha kört i denna hastighet. Tänk om du hade frontat en annan bil pga sladd eller liknande och kört i hjäl några människor och råkat klara dig själv. Då hade det blivit ett livslångt straff för dig själv och ditt samvete... Ta det lugnt i trafiken istället..Vad vinner man på att köra för fort jämt och ständigt ? Man sätter bara en massa liv på spel i onödan och jag accepterar faktiskt inte att andra människor leker med mig eller andras liv. Punkt slut. |
|
|
170 med en 316 compact på vintern är jäkligt dumt.... |
|
| det va min tjänste bil inte min kompact! det va INTE vinter! torr ren asfalt en solig dag på en bred fin väg men åker på båda sidorna!!!!!!!!!!! | |
| det va min tjänste bil inte min kompact! det va INTE vinter! torr ren asfalt en solig dag på en bred fin väg men åker på båda sidorna!!!!!!!!!!! | |
|
clubsport: skulle det vara smartare att köra 170 med en 320i?? En hel del här som har lätt att döma andra. Jag kör själv rätt fort då och då:) |
|
|
back on the roads again! fick tillbaka den lilla lappen förra veckan! så nu ska jag allt hålla mig i skinnet.. ingen som har en fin BMW till mig för en 15000:- ? eller förslag på vad jag skall skaffa mig för bil? :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.