AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.745

sörjer mitt körkort

Sida 5 av 7
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bjoerck: En bra filosofisk fråga som jag väljer att inte svara på. Vad jag än svarar så har jag både rätt och fel...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jag skulle vilja dela med mig av egen erfarenhet vad gäller accepterandet att köra fort på "tom-öde-välkänd-sträcka-som-jag känner-utantill" och som därmed motbevisar alla som hävdar att hastigheten inte är ett bekymmer vid körning på "tomma vägar".

Som exempel vet jag hur det är att frontalkrocka med Skogens Konung i 120 km/h på 90-väg (viltstängsel, jodå!) i en volvo. Det blir skrot av bilen men hade tur. Plötsligt bara stod den j-vla älgen mitt på den ödsliga-säkra-breda-fina vägen...PANG! En jävla smäll mao.

Olyckan hade säkerligen kunnat undvikas om farten varit lägre.
Varför?
Reaktionsträckan förlängs i och med att hastigheten ökar, chanserna att reda ut en ev olycka förbättras avsevärt om man tar det lite lugnare. Ta följande exempel:

90 km/h=25m/s
120km/h=33m/s
170km/h=47m/s

Normal reaktionstid ligger på ca 1-1.5 sekunder och är bevisat realtivt konstant oavsett hastighet...börjar ni fatta poängen?

Så hypotesen att "om man ofta kör i höga hastigheter så bemästrar man situationerna bättre pga vana" det köper jag inte då reaktionsträckan blir dramatiskt längre!

...och ställer mig därmed bakom moralkärringarna på forumet.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Kristoffer: Men då är det fortfarande ditt eget liv du riskerar (och älgens såklart... ;-)) inte medtrafikanternas.

Mvh Elvis
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Reaktionssträckan ökar "bara" linjärt med hastighetsökningen, MEN bromssträckan (inte stoppsträckan som är reaktionssträcka + bromssträcka!) ökar med kvadraten av hastighetsökningen!
Dvs ökar man hastigheten från 50 till 100 km/h, blir inte stoppsträckan den dubbla!

Lite intressant fakta:
50 km/h = 27m stoppsträcka (14m reasktionssträcka + 13m stoppsträcka)
70 km/h = 47m stoppsträcka (19 + 28m)
90 km/h = 73m stoppsträcka (25 + 48m)
110 km/h = 106m stoppsträcka (31 + 75m)

Intressant läsning:
Länk

Mer intressanta fakta:
Om du t.ex. upptäcker en älg vid vägkanten ca 45 meter framför bilen kan din hastighet bli avgörande hur du klarar situationen.
Kör du i 70 km/h hinner du få stopp på bilen förutsatt att vägbanan är torr och bilens däck och bromsar är i skick.
Kör du i 90 km/h kommer du att krocka med älgen i 70 km/h.
Vid 70 km/h går gränsen för att överleva en krock med ett fast föremål."

Om inte en person inser att bilkörning är livsfarlig verksamhet (för föraren själv och hela omgivningen) och respekterar detta faktum genom att anpassa farten efter rådande hastighetsbestämmelser och andra yttre omständigheter, bör man inte ha körkort!

Jag har själv haft förmånen att under kontrollerade former prova olika bromsövningar med och utan ABS. Den erfarenhet som jag personligen tog med mig från den övningen var att gränsen går någonstans!
En situation som gick "jätteenkelt" att klara ur i t ex 75 km/h, var helt omöjlig att reda ut när man höjde farten med kanske bara 2km/h!!!

Att öka farten ger tre effekter:
1. Man ökar bromssträckan ganska märkbart (se räkneexemplet med bromssträckan).
2. Man får mycket svårare att hantera bilen i en "incident" som då kanske i stället blir en olycka.
3. Om man krockar har man minskat chansen att undkomma utan skador, då hastigheten vid kollisionen ökar markant.

Att säga att man bara riskerar sitt eget liv, tyder på ganska trångsynt resonemang enligt mig!
Jag (och alla andra) får ju skattevägen betala för att någon fjolle har blivit ett dreglande grönsakskolli på en långvårdsavdelning bara för att den personen inte ville anpassa sin hastighet efter rådande omständigheter och tappade kontrollen över sin bil....

Om man skulle titta på statistiken, skulle jag starkt misstänka att unga grabbar med BMW är STARKT överrepresenterade i olycksstatistiken.
Lika säker är jag att nästan alla av dessa själva ansåg att de var bättre bilförare än "medelsvensson"...

Att säga att "jag är minsann en bra bilförare, så jag kan köra i 140km/h utan risk!", utgör en paradox eftersom en person som säger så redan har bevisat att han/hon inte är någon bra bilförare! :oDDD

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Milhouse: Jag håller själv på mkt med motorsport i olika former (rally o folkrace b.la) och anledningen till det är att man ska kunna köra av sig under kontrollerade former....inte på vägen.
Så håll dig till ditt gokart åkande och kör fort där och inte på vägen...det tjänar både du och din omgivning på.
(detta är inget moralkaka inlägg utan bara ett gott råd)

(jaa,jag har också åkt fast för fortkörning....108 på 90väg
4 på natten, jag, en mjölkpall och en polis)

Drive hard or go home..!
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
318 drifter hade du läst igenom inläggen hade även du fattat varför jag tog upp det....
Det var bara ett gott råd inget annat.....
Jag vet att alla kört fort nån gång,så jag tyckte det kändes onödigt att ge nån lektion i hur man ska bete sig i trafiken.

och jag har läst alla inlägg....

(jag har åkt fast för 79km/h på 70väg också)

Drive hard or go home..!
Johan B: Intressant inlägg. För att komplettera din tabell ovan gällande stoppsträckor: Vid 30 km/h hinner föraren både reagera, bromsa och stanna inom den sträcka som föraren i 50 km/h behöver för att reagera.

Kontentan av detta är att den som kör lagenliga 30 km/h förbi en skola hinner stanna på mindre än 14 meter. Den "duktiga och erfarna" föraren som ignorerar 30-skyltarna och håller 50 km/h hinner inte ens trampa ner bromspedalen innan han kör över barnet som springer ut fjorton meter framför bilen. Således kör föraren på barnet i 50 km/h medan den laglydiga föraren hade kunnat stanna och torkat svetten ur pannan medan barnet glatt sprungit vidare till andra sidan vägen. En skillnad på liv eller död.

Det är mycket glädjande att moralen bland forumänvändarna verkar vara hög när det gäller att hålla farten på 30-sträckor.
Johan: Tack för att tillägget ang bromsträckorna, ett nog så viktigt argument att bära med sig nästa gång vi sätter oss bakom ratten. Skillnaderna mellan liv och död kan röra sig om ynkliga km/h...
Dessa "bevis" räcker för att påvisa farligheterna som förekommer när vi tror oss vara ensamma bakom ratten.

BoogieElvis: Tragiskt att du inte fattade poängen med mitt inlägg...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
"Problemet är den bristande moralen i samhället. Det märks ofta i denna typen av diskussioner att man helt enkelt själv väljer vilka lagar man tycker man "behöver" följa och vilka man kan skita i."

Håller med om bristen på moral i samhället, men det problemet ligger på en helt annan nivå än det vi diskuterar här. Att bryta en hastighetsgräns drabbar ju ingen. Nu är gränserna allt som oftast (verkar det som) satta så att även de sämsta förarna som inte själva förstår att man måste sakta ner när det är snöstorm ska klara av att hålla sig på vägen.
Bättre då att själv välja hastighet med hänsyn tll omständigheterna och njuta av bilturen :)

318drifter, efter att ha kollat din hemsida får man inte uppfattningen att följa hastighetsbegränsningar är din största hobby :)

Och så det här med stoppsträckor, 30-sträckor och utspringande barn...
Tycker resonemanget är för stereotypt. Tar ett exempel. I Järna finns det en 30-stäcka som ligger i närheten av en skola/dagis. Vägen är bred, rak och sikten vid sidan av vägen är bra. Jag säger så här, går det barn på trottoaren eller nära vägen = ta det lugnt. Men finns det inte en levande själ längs vägen finns det ingen anledning att köra långsammare än 70km/h på den rakan.
Så att säga att man alltid ska hålla 30 på 30-stäckor med motiveringen att dom sitter där av en anledning tycker jag bevisar att just den personen bör hålla h-gränserna eftersom han/hon inte själv klarar av att bedömma vad omständigheterna medger för hastigheter.

Sigdarve
X3 3.0i -04.
M-pire!
Tänk om en polis med kamera står och gömmer sig bakom en buske!Då åker du dit!
/Anders
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
M-Pire skrev "Men finns det inte en levande själ längs vägen finns det ingen anledning att köra långsammare än 70km/h på den rakan."

Det var något av det dummaste jag läst. Även om jag inte vet ifall det är 200 meter fri sikt på bägge sidor, utan buskar, högt gräs, diken eller häckar, så tycker jag att alla trettiovägar är till för att köra 30 på, inte 70!

Känner du dig stor när du kör i 70 på sträckan?
Hur lång tid tjänar du på det?

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
M-Pire skrev "Men finns det inte en levande själ längs vägen finns det ingen anledning att köra långsammare än 70km/h på den rakan."

Jag körde på motorvägen (mellan Malmö och Göteborg) och jag höll ganska låg hastighet då bilen fortfarande inte hade kommit upp i arbetstemperatur (ca 80 km/h), trafiken var väldigt gles (tidigt på morgonen strax innan kl 6) och sikten var ganska bra...

Plötsligt springer 2 katter över vägen lite längre fram och jag ställer mig på bromsen... lyckades undvika första katten men katt nr 2 ställde sig mitt i körbanan och tittade på bilen... Det var inte mkt man hann med innan katten var under bilen...

Nu var det "bara" en katt som blev påkörd, men tänk om hastigheten hade legat lite högre eller kanske mkt högre...

Vad tror ni kommer att hända om man kör på en katt eller en hund i 200 blås? få sladd? hamna i diket i en 150 km/h och slå runt?

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
hade du nu kört lite fortare hade du hinnit förbi och besparat stackars missan sitt liv.... tänk på det..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du driver med mig nu va?

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
li
1.959
liste
535i -89
Mugge - tror inte han driver med dig, dessvärre.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
klart jag driver med dig..
M-Pire: Det som finns på hemsidan (som för övrigt inte är aktuell överhuvudtaget) är idiotiska grejer man gjorde innan man insåg hur dum man var,den finns mest som avskräckande exempel nuförtiden......
Jag har mognat och kör nu inte fort då jag känner att jag inte behärskar situationen (jag håller hastighetsbegränsningarna)
Dock så kör jag fort på bana istället och då behöver jag inte leka på allmän väg....

Drive hard or go home..!
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Detta med hastigheter är som en drog. Börjar man köra fort blir man fartblind, och fortsätter att köra aggressivt. Ibland undrar man varför kör jag så fort? Jag har ju inte bråttom, då skämms man lite och saktar av lite. Sedan kommer man fram till en bil som kör 80 på 90 väg man gasar på och vips är man där igen.

Personligen körde jag väldigt lungt och fint förr men har blivit bra mycket mera aggressiv det sista året. Så jädrand onödigt!

Har inte Bmw en sådan där fartvarnare som finns i en del andra bilar. Och så piper det när man köra över 90 tex. Önskar tips om detta? Tycker det är konstigt att det inte finns på BMW. Tror inte alla kör fort för att det är coolt utan för att man bli fartblind i välbyggda morderna bilar.

Mvh
Kristian
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
K1mzo: dessvärre tror jag han menar allvar... visst blir man lättare fartblind i en ny bil, det är inte samma som att ligga på motorvägen i en toyota starlet och känna vibrationerna och vinddraget i 120...

*Har jag inte råd med en BMW åker jag hellre buss än kör volvo*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.